Анотація до роботи:
Філатова О. А. Жанровий генезис виконавського діалогу в музиці (на матеріалі камерно-вокальної творчості. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – музичне мистецтво. Одеська державна музична академія імені А. В. Нежданової, Одеса, 2005. Дисертаційне дослідження присвячене проблемі виконавського діалогу в музиці у її тісній взаємодії з проблемою жанру. Автор відкриває нові аспекти вивчення музичного жанру як історичного соціокультурного явища у єдності його первинних та вторинних властивостей. Визначаються шляхи взаємопереходу жанру – стилю в музиці і роль виконавської стилістики у цьому процесі. Дослідження пропонує розгляд феномену ліричного в музиці у зв’язку з камерно-вокальною творчістю, що дозволяє висвітлити природу такого її виду як “вірш з музикою”, з ясувати причини й шляхи циклізації “віршів з музикою”. Виявляються типові риси даної жанрової форми, що стосуються її виконавської сторони. Особлива увага приділяється вивченню виконавської стилістики камерно-вокальних творів з метою довести необхідність її широкого розуміння. таким чином відкривається шлях до визначення виконавської семантики та поетики. В дисертації обґрунтовуються характеристики етапів, типів і форм виконавського діалогу. Визначається провідне та інтегративне значення діалогу вокальної та інструментальної партій в камерно-вокальному циклі, специфічні функції кожної з названих партій, ступінь їхньої відповідальності за смислову здійсненність виконавського діалогу. Досліджуються особливості тлумачення камерно-вокальних жанрів, зокрема, циклу “віршів з музикою” українськими композиторами останніх десятиріч ХХ століття. Аналіз деяких з циклів у дисертації слугує поглибленню підходу до них як до репертуарних у педагогічній та концертно-виконавській практиці. |