У дисертації наведено теоретичне обґрунтування та результати виховання толерантності у молодших школярів на уроках музики в умовах полікультурного простору, з’ясовано вплив музичного мистецтва, визначено педагогічні умови виховання толерантності, критерії та рівні сформованості толерантності. Узагальнення результатів дослідження дозволяє зробити такі висновки: 1. Виховання учнів та молоді в полікультурному середовищі є актуальним питанням сучасної педагогічної теорії і практики в умовах нової освітньої ситуації, для якої характерне посилення етнізації змісту освіти, зростання ролі мови навчання та ідей народної педагогіки. Полікультурний простір має безліч можливостей для виховання толерантності, оскільки в теорії полікультурної освіти головне місце надається толерантності, як принципу взаємовідносин між людьми різних національностей та культур. 2. На підставі аналізу філософських, соціологічних, психолого-педагогічних джерел ми розглядаємо толерантність у чотирьох аспектах - як людську чесноту: мистецтво жити в світі різних людей та ідей, здатність мати права і свободи, при цьому, не порушуючи прав і свобод інших людей; як активну життєву позицію на основі визнання іншого; як відношення до людей: прийняття іншої людини такою, якою вона є, визнання багатовимірності і самобутності будь-якої культури, прийняття норм та правил, відмову від зведення різноманіття до одноманітності або переваги якоїсь однієї точки зору і позиції, розуміння і прийняття традицій, цінності і культури представників іншої національності і віри; як якість особистості молодшого школяра, оскільки це є стійка властивість, що визначає характерну поведінку, діяльність і мислення. Також було сформульовано ключове поняття нашого дослідження „толерантність молодшого школяра”, яке ми визначаємо як потребу й готовність учня початкових класів до конструктивної взаємодії з однолітками незалежно від національної, соціальної, релігійної приналежності; прийняття, розуміння та інтерес до культури і традицій різних народів. 3. Характерними віковими особливостями вияву толерантності у молодших школярів є відвертість, справедливе відношення до іншого, а також вираження співчуття і бажання надати допомогу. Відвертість у молодших школярів виявляється вибірково, разом зі справедливістю у відносинах між ними. Учням властиві відносини за принципом панування-підкорення і завуальованого керівництва, співчуття і бажання надати допомогу іншому виявляються не завжди. Молодшим школярам властива слабка довільність поведінки, емоційність, імпульсивність, невміння контролювати свої дії, що нерідко призводить до небажаних наслідків у відносинах між однолітками. Музичне мистецтво відкриває учням еталони терпимого відношення до іншої людини. У сприйманні музичного мистецтва і в процесі виконавської діяльності відбувається прийняття автора або героя твору, а також ідеї однолітка при позитивному її оцінюванні. Учень має нагоду виразити співчуття автору, герою твору або однолітку, на основі чого виникає бажання надати допомогу однолітку у виконавській діяльності. Перенесення таких відносин у сферу реальних взаємостосунків виховує у молодших школярів толерантність. 4. Для виявлення рівнів сформованості толерантності у молодших школярів було виділено такі критерії та показники: - когнітивно-культурологічний, у межах якого з’ясовували наскільки учні обізнані з культурою та традиціями народів Криму, чи мають вони уявлення про „толерантну” та „інтолерантну” поведінку, чи усвідомлюють особливості етнічної та регіональної культури; тотожність зі своєю етнічною спільнотою та соціокультурним простором регіону; наявність знань про культуру та традиції народів Криму; - емоційно-ціннісний, що виявляв здатність молодших школярів сприймати і розуміти музичні твори свого та інших народів, емоційно відгукуватися на почутий музичний твір: емпатія, толерантне відношення (єдність з іншими, рівноправність між учнями, готовність надавати вербальну чи практичну співдію однолітку), поважне відношення до культури та традицій різних народів, адекватність сприймання і виявлення емоційного відношення до музичних творів різних національностей; - поведінковий: уміння будувати відносини та дії в різних етноконтактних ситуаціях, дивергентність, мобільність поведінки та соціальна активність. На підставі визначених критеріїв і показників було виявлено рівні сформованості толерантності: високий, достатній, середній, низький. 5. У ході експериментально-дослідницької роботи було визначено педагогічні умови виховання толерантності молодших школярів: впровадження в навчально-виховний процес початкової школи методики виховання толерантності, яка була спрямована на ознайомлення з музикою та традиціями різних народів, та включала методи і прийоми, що сприяють вихованню толерантності молодших школярів на уроках музики; виховання таких якостей особистості молодшого школяра як єдність з іншими, турбота про іншу людину і справедливість у відносинах між людьми; формування еталонів розуміння однією людиною іншої. 6. Розроблена методика виховання толерантності молодших школярів на уроках музики включала чотири взаємопов’язаних етапи: адаптаційно-ознайомлювальний, етап набуття практичного досвіду, продуктивно-моделювальний, оцінно-регулятивний. У процесі роботи на кожному з етапів за трьома напрямами: інформаційним, емоційним, поведінковим, переслідували конкретну мету, реалізовували певні педагогічні умови, добирали відповідні методи та прийоми роботи. На кожному етапі експерименту враховували вікові особливості молодших школярів, більше уваги приділяли одному з видів музичної діяльності, так, наприклад першокласники на уроках музики знайомилися з культурою та традиціями народів Криму, багато часу відводилося слуханню музики, молодші школярі брали участь в ігровій програмі „Не маєш друга - шукай, а знайшов – тримай”; а в другому класі увага учнів акцентувалася на вокально-хоровій діяльності, було розроблено цикл музичних свят „Я родом з Криму”, відвідування концертів, проведено серію ігор-тренінгів, учні брали участь у моделюванні і розв’язані проблемних ситуацій; третьокласники демонстрували свої творчі здібності та займалися імпровізацією, для них було розроблено цикл уроків серії „Виховання культури толерантності”, вони знайомилися з народними іграми, танцями та піснями; а вже в четвертому класі молодші школярі більше уваги приділяли театралізованій діяльності, брали участь у колективній творчій справі „Культура світу”, відвідували фестивалі народної творчості. 7. Ефективність педагогічних умов і запропонованої методики підтверджується виявленою тенденцією до збільшення кількості респондентів за високим та достатнім рівнями і зменшення за середнім та низьким рівнями в учнів експериментального класу. Так, значно підвищилася кількість учнів, які перебували на високому та достатньому рівнях, і зменшилася кількість респондентів, які виявили середній та низький рівні. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів даної проблеми. Поглибленого вивчення вимагають питання виховання толерантної поведінки учнів середнього і старшого шкільного віку, розробки ефективних шляхів і методів розвитку емоційної сфери школярів у процесі знайомства з різними видами мистецтва, вдосконалення методики виховання школярів засобами музики. Результати проведеного дослідження знайшли відображення в таких публікаціях автора: Койкова Е. І. Методика виховання толерантності молодших школярів засобами музики / Е. І. Койкова : Навчально-методичний посібник. – Сімферополь : Н. Ореанда, 2007. – 108 с. Койкова Э. И. Музыкальное искусство как средство формирования духовной культуры / Э. И. Койкова // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. : Педагогіка і психологія. – Зб. статей : Вип.7. Ч.1. – Ялта : РВВ КДГІ, 2005. – С. 144-150. Койкова Е. І. Мистецтво як засіб виховання толерантності молодших школярів / Е. І. Койкова // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. : Педагогіка і психологія. – Зб. статей : Вип.14. Ч.2. – Ялта : РВВ КГУ, 2007. – С. 233-238. Койкова Е. І. Особливості виховання толерантності у молодших школярів / Е. І. Койкова // Гуманізація навчально-виховного процесу : Зб. наук. праць Вип. 38 / за заг. ред. В.І. Сипченка. – Слов’янськ : Видавничий центр СДПУ, 2007. – С. 225-229. Койкова Е. І. Динаміка рівнів сформованості толерантного ставлення молодших школярів один до одного / Е. І. Койкова // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. : Педагогіка і психологія. – Зб. статей : Вип.15. Ч.2. – Ялта : РВВ КГУ, 2007. – С. 205-211. Койкова Е. І. Структура та принципи виховання толерантності / Е. І. Койкова // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. : Педагогіка і психологія. – Зб. статей : Вип.16. Ч.2. – Ялта : РВВ КГУ, 2007. – С. 17-23. Койкова Е. І. Дослідницько – експериментальне вивчення сформованості толерантної поведінки молодших школярів на уроках музики в умовах полікультурного простору / Е. І. Койкова // Засоби навчання та науково-дослідницької роботи. – Зб. наук. праць Вип. 27. – Харків, 2007. – С. 82-87. Койкова Е. І. Роль учителя в організації роботи щодо виховання толерантності молодших школярів / Е. І. Койкова // Професіоналізм педагога в контексті Європейського вибору України : Матеріали міжнародної науково-практичної конференції „Професіоналізм педагога в контексті Європейського вибору України”, 20-22 вересня 2007 р., м. Ялта. – Зб. статей : Ч.1. – Ялта : РВВ КГУ, 2007. – С. 86-92. Койкова Е. І. Визначення поняття „толерантність” у різних словникових джерелах / Е. І. Койкова // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції „Сучасні тенденції розвитку освіти в Україні та за кордоном”, 8-9 листопада 2007 р., м. Горлівка, 2007. – С. 195-201. Койкова Э. И. Об изменении парадигмы личности учителя в поликультурном образовательном пространстве / Э. И. Койкова // Розвиток освіти в поліетнічних регіонах. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції „Розвиток освіти в поліетнічних регіонах”, 20-23 квітня 2005 р., м. Ялта. – Зб. статей. – Ялта : РВВ КГУ. – С. 131-136.
|