Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Російська література


Михед Павло Володимирович. Творчість Миколи Гоголя в контексті літературної культури бароко: дисертація д-ра філол. наук: 10.01.02 / Таврійський національний ун-т ім. В.І.Вернадського. - Сімф., 2003.



Анотація до роботи:

Михед П.В. Творчість Миколи Гоголя в контексті літературної культури бароко. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук за спеціальністю 10.01.02 – російська література. – Таврійський національний університет ім. В.І.Вернадського. – Сімферополь, 2003.

Дисертація присвячена вивченню творчості М.В.Гоголя в контексті розвитку літературної культури бароко, сформованої в Росії під впливом української літератури. Аналіз явищ літератури подається крізь призму національної русистики, методологічні принципи якої наведені у роботі. Особлива увага приділена вивченню профетичного пафосу барокової літератури, що визначив творчі і духовні шукання М.Гоголя. Феномен гоголівського профетизму, його витоки і становлення, вплив на поетику пізніх творів стали предметом аналізу. Проведена реконструкція гоголівського “апостольського проекту”, що дозволило представити нову версію творчої еволюції письменника. Переглянута творча історія задуму “Прощальної повісті” та “Авторської сповіді”.

У висновках підсумовується дисертаційне дослідження, формулюється комплекс ідей, що став результатом роботи. Дослідження явищ російської літератури, інтерпретація культурних текстів повинна відбуватись на нових методологічних засадах національної русистики. Ця парадигма може досить відчутно розходитись із тими, які побутують в самій Росії. Проведене дослідження є ілюстрацією цієї важливої тези.

Більш, ніж двохсотлітній російсько-український культурний діалог, в т. ч. і в сфері літературної культури, спричинив, серед іншого, і формування своєрідного українського месіанізму. Виконуючи роль літератури-посередника між Росією і Заходом, українська літературна культура бароко справила потужний вплив на російську словесність і випрацювала потужні канали взаємообміну. До цього додались впливи в церковному, а дещо пізніше – і чиновницько-державному житті. З цими традиціями пов’язаний і гоголівський профетизм, який витоками йде від бароко, а на початку ХІХ ст. в Росію підсилюється ідеями німецької естетики, що були відповіддю на кризу християнства в добу Просвітництва. Мистецтво починає претендувати на сферу, яка до цього була монополією релігії.

Своєрідна ж контрреформація в Росії в 1830-40-ві роки, європейські імпульси ідей оновленого християнства (діяльність ордену ресуррекціоністів, наприклад), внутрішній духовний і творчий розвиток Гоголя зумовили його апостольство – одного із загадкових явищ російської культури. Відчувши ще в юності свою обраність, письменник методично йде до своєї мети і реалізація цього проекту стала головною ідеєю останнього десятиліття його життя. Реконструкція цього задуму дозволяє переглянути існуючі схеми творчої еволюції письменника, а також описати природу зрухів, що відбулись в естетиці Гоголя (в роботі фігурує поняття „нова естетика” слова). Сакралізація оповіді, що виявляється в різних формах, поєднання сповіді-проповіді, легендаризація власного життя в пошуках авторитетності письменницького слова – засадничі формули нової естетики. Новий погляд на творчу еволюцію письменника дозволяє розкрити творчу історію „Прощальної повісті” і вказати на її зв’язок із “Авторською сповіддю”.

Таким чином, аналіз російсько-українського діалогу на терені барокової естетики дає підстави стверджувати, що творчість Гоголя є одним із його синтезуючих підсумків. Саме з цим діалогом пов’язана традиція профетизму, що визначила творчу, духовну і життєву долю Гоголя.

Виконана робота дозволяє зробити висновок про необхідність нового прочитання російських культурних текстів під кутом зору національної русистики.

Публікації автора:

  1. Михед П.В. Пізній Гоголь і бароко: українсько-російський контекст. Монографія. – Ніжин: Аспект-Поліграф, 2002. – 208 с. (12.09 др. арк.).

  2. Михед П.В. Крізь призму бароко. Статті різних років. - Київ: Ніка-Центр, 2002. – 334 с. (19.06 др. арк.).

  3. Михед П.В. Н.В.Гоголь и Нежин, Гимназия высших наук князя Безбородко, начало творчества: Библиографический указатель / Отв. ред. Е.Н.Михальский. – Нежин, 1989. – 121 с. (У співавторстві з Н.М.Жаркевич, Г.В.Самойленком, Є.М. Михальским). (7.0 др. арк.)

  4. Михед П.В. Гоголь: бібліографічні посібники і джерела. Анотований покажчик. Ніжин-Київ, 1998. – 78 с. (У співавторстві з Л. Гранатович і Є. Михальським.) (5.0 др. арк.).

  5. Михед П.В. Об истоках художественного мира Н.В.Гоголя (Н.В.Гоголь и В.Т.Нарежный) // Гоголь и современность. – К., 1983. – С. 35-41 ( 0.3 др.арк.).

  6. Михед П.В. Романы В.Т. Нарежного и Украина // В.Т.Нарежный. Бурсак. Два Ивана. Гаркуша. – К., 1988. – С. 5-18. 0,6 (др. арк.)

  7. Михед П.В. Про ніжинську літературну школу (до постановки питання) // Слово і час. – 1990. – № 5. – С. 76-79 ( 0.3 др. арк.).

  8. Михед П.В. В.Г.Белинский о писателях нежинской литературной школы // Література та культура Полісся. – Вип. 2. – Ніжин, 1991. – С. 57-62 ( 0.2 др. арк.)

  9. Михед П.В. Максимович М.А. // Русские писатели (1800-1917). – М., 1994. – Т. 3. – С. 488-491 ( 0.4 др. арк.).

  10. Михед П.В. Место “Авторской исповеди” в творческой судьбе Гоголя // Гоголевский сборник. – СПб., 1994. – С. 154-158 ( 0.2 др. арк.)

  11. Михед П.В. Гоголь и Сильвио Пеллико // Література і культура Полісся. – Ніжин, 1996. – Вип. 7. – С. 103-112 (0.4 др.арк).

  12. Михед П.В. Украинско-русский культурный диалог о национальном пути в свете славянского возрождения (Шевченко и Пушкин) // Наукові записки Ніжинського державного педінституту. – Ніжин, 1996. – Т. XVI. – Вип. І. – С. 67-75 (0.6 др. арк.).

  13. Михед П.В. Фольклор і проблеми художньої комунікації в мистецтві бароко // Питання літературознавства. – Вип.4. – Черніці, 1997. – С. 9-13 (0.25 др. арк.).

  14. Михед П.В. Способы сакрализации художественного слова в “Выбранных местах из переписки с друзьями” Н.В. Гоголя (заметики к новой эстетике писателя) // Гоголезнвчі студії. – Ніжин, 1997. – С. 54-64 (0.75 др. арк.).

  15. Михед П.В. Евангелизмы в “Выбранных местах из переписки с друзьями” Н.В.Гоголя и их функциональная роль // Література та культура Полісся. – Ніжин, 1997. – Вип.9. – С.69-75 (0.3 др.арк.).

  16. Михед П.В. Сильвио Пеллико и русская литература // Вопросы русской литературы. – Симферополь, 1997. – № 2. – С. 3-18 (0.7 др. арк.).

  17. Михед П.В. “Найближчий до Христа” (Про функцію іконографії в новій естетиці Гоголя) // Київська старовина. – 1997. – № 5. – С. 178-183 (0.3 др.арк.).

  18. Михед П.В. Українсько-російські літературні зв’язки через призму бароко // Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету імені Миколи Гоголя. Філологічні науки. – Ніжин,1998. – С. 5-9 (0.25 др.арк.).

  19. Михед П.В. Українська літературна культура бароко і російська література XVII-ХІХ ст. (про дві хвилі впливу) // Київська старовина. – 1998. – № 4. – С. 22-51 (2.0 др. арк.).

  20. Михед П.В. Слов’янське відродження і формування нової парадигми української культури // Сучасність. – 1999.– № 1. – С. 110-114. ( 0.4 др. арк.)

  21. Михед П.В. О загадке “Прощальной повести” // Вопросы литературы. – 1999. – № 2. – С. 330-340 (0.5 др. арк.).

  22. Михед П.В. Две вехи пророческого слова в русской литературе: Гоголь и Достоевский // Гоголезнавчі студії. – Ніжин, 1999. – Вип. 4. – С. 118-132. (У співавторстві з Л.Остапенко.) (1.0 др.арк.).

  23. Михед П.В. З історії гоголівської бібліографії // Література та культура Полісся. – Ніжин, 1999. – Вип. 12. – С. 3-10.

  24. Михед П.В. Геокультурная ось “север-юг” в художественном сознании украинцев // Наук. Зап. держ. пед. ун-ту імені Миколи Гоголя. Філологічні та історичні науки. – Ніжин, 1999. – С. 40-44 ( 0.4 др. арк.).

  25. Михед П.В. Cучасна ніжинська гоголіана // Гоголезнавчі студії. – Вип. 6.- Ніжин, 2000. – С. 3-6 (0.1 др. арк.).

  26. Михед П.В. Українська русистика: оксюморон чи усвідомлена необхідність? // Сучасність. – 2000. – № 7-8. – С. 135-139 ( 0.4 др. арк.).

  27. Михед П.В. Росія у передчутті третього розколу (замість історичного прогнозу) // Сучасність. – 2001. – №12. – С. 108-112 (0.3 др. арк.).

  28. Михед П.В. Основні напрямки вивчення творчості Гоголя: підсумки і перспективи // Гоголезнавчі студії. – Вип.5. Ніжин, 2000. – С. 4-14 ( 0.5 др. арк.).

  29. Михед П.В. Творчество Гоголя в свете украинской русистики: о некоторых проблемах изучения // Гоголеведческие студии, вып.7, Нежин, 2001. С. 5-14 (0.7 др. арк.).

  30. Михед П.В. Про гоголівський ідіолект російської мови, або як Олександр Македонський завойовував Росію // Гоголезнавчі студії. – Вип. 9. Ніжин, 2002. – С.93-96 (0.2 др.арк).

  31. Михед П.В. Возвращаясь к Гоголю и “русско-украинскому вопросу” // Вопросы русской литературы. Межвузовский научный сборник. – Вып.8(65). – Симферополь, 2002. – С.105-126 ( 0.9 др.арк.).

  32. Михед П.В. Украина и Россия: в поисках модели культурного диалога // Наук. Зап. Ніж. Держ. Пед. Унів-ту. Філологічні науки, Ніжин, 2001. – С.118-122 ( 0.4 др. арк.).

  33. Михед П.В. Н.В.Гоголь в Гимназии высших наук кн. Безбородко (Проблемы изучения) // Гоголезнавчі студії. – Вип. 8. – Ніжин, 2002, С. I – VI (0.4 др.арк.).

  34. Михед П.В. О двух особенностях русской культуры // Время и текст. Историко-литературный сборник. – СПб., 2002. – С.3 –12 (0.4 др.арк.).

  35. Михед П.В. О Степане Шевыреве и его книжном собрании // Библиотека П.Шевырева. Русский фонд. – Нежин, 2002. – С.3-15 ( 0.5 др.арк.).

  36. Михед П.В. О задачах развития украинской русистики // Мова і культура: Серія філологія. – Київ, 2002. – Вип.4. – Т.5. – Ч. 2. – С. 152-154 (0.2 др.арк.).

  37. Михед П.В. Н.В.Гоголь и украинская культура народного барокко // Тезисы докл. I-х Гоголевских чтений. – Полтава, 1982. – С. 85-87 ( 0.1 др.арк.).

  38. Михед П.В. Творчество Н.В. Гоголя в системе русско-украинских литературных взаимосвязей // Тезисы докл. II-х Гоголевских чтений. – Полтава, 1984. – С. 108-109 (0.1 др.арк.).

  39. Михед П.В. Повествовательные структуры романа В.Т.Нарежного “Российский Жилблаз” (Поиски жанра) // Восприятие. Анализ. Интерпретация. Материалы конференции. – Вильнюс, 1993. – Вып. 2. – С. 32-36 (0.2 др. арк.).

  40. Михед П.В. Українсько-російські літературні зв’язки кінця XVIII - пер. пол. ХІХ ст. і творчість М.В. Гоголя // Микола Гоголь і світова культура. (Матеріали міжнародної наукової конференції, присвяченої 185- річчю з дня народження письменника). – К., 1994. - С. 112 –117 (0.4 др. арк.) .

  41. Михед П.В. “Заметки о Мериме” М.В. Гоголя в контексті його естетичних пошуків 40-х років // ІІІ Міжнародна конференція “Франція і Україна, науково-практичний досвід у контексті діалогу національних культур. – Дніпропетровськ, 1994. – Т. І. – Ч. ІІ. – С. 96-97 (0.1 др.арк.).

  42. Михед П.В. О проблеме изучения украинско-русских литературных взаимосвязей на рубеже ХVIII-ХІХ веков // Материалы ІІІ Международного семинара “Славянская культура в современном мире”. – К., 1994. – С. 32-33 (0.1 др.арк.).

  43. Михед П.В. Сильвио Пеллико и его восприятие в России (к проблеме “Пушкин и христианство”) // Славянские литературы в контексте мировой. Материалы докладов. – Минск, 1995. – С. 296-300 (0.2 др. арк).

  44. Михед П.В. Методичні проблеми вивчення українсько-російських культурних взаємин доби бароко // Взаимодействие культур Восточной Европы и Востока в переломные эпохи. Материалы международного научного симпозиума. 27-30 сентября 1995. – Днепропетровск, 1996. – С. 16-18 (0.1 др.арк.).

  1. Михед П.В. Народна сміхова культура України і мовне відродження кінця ХVІІІ-початку ХІХ ст. // Третій Міжнародний конгрес україністів. 26-29 серпня 1996 р.- Філософія. Історія культури. Освіта. (Доповіді та повідомлення). - Харків, 1996.- С.80-84 (0.2 др.арк.).

  2. Михед П.В. Євразійський погляд на українсько-російські культурні взаємини: дискурс М.Т. Трубецького // IV Міжнародний конгрес україністів. Одеса, 26-29 серпня 1999 р. Доповіді і повідомлення. Ч. І. - Історія. Від давніх часів до початку ХХ ст. – Одеса – Київ – Львів, 1999. – С. 361-364 (0.1 др. арк.).

  3. Михед П.В. Развитие критического реализма в творчестве Н.В.Гоголя // Изучение творчества Н.В.Гоголя в школе: Пособие для учителя. Под. ред. Г.В. Самойленко. – К.: Радянська школа, 1988.- С. 32-48 (0.8 др. арк.).