Анотація до роботи:
Яковенко І.В. Творчість Фленнері О’Коннор: Архетип та “літературна теологія”. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.04 – література зарубіжних країн. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2003. Захищається рукопис, в якому вперше здійснюється архетипне та літературно-теологічне дослідження художньої прози Фленнері О’Коннор. Автор дисертації акцентує увагу на актуалізації архетипів води, землі, вогню та повітря в творах письменниці. Серед архетипів води вивчаються “комплекс Харона” (сугестія фігури міфологічного перевізника душ), “комплекс Офелії” (акт добровільного втоплення невинної жертви), архаїка струмка вічної молодості, мотив крові. Виявляються художні імплікації архетипу землі, досліджуються “комплекс Іони” (черево, проковтування, поїдання їжі), образ труни, архетипи дому, матері, сходів, гроту, печери (= природної могили), архаїка скелі, павича, ока (слабкозорість, сліпота, самозасліплення). В дисертації дається потрактування архетипу вогню в художній прозі авторки (пожежа, мотив шалу, гніву, насильства), здійснюється колористичний дискурс (опозиція “світло – темрява”). Серед архетипів повітря аналізуються образ дерева (вертикальна вісь) та неба. Творчість Фленнері О’Коннор висвітлюється і в плані “літературної теології”, яка інтегрує, парадоксально синтезує в собі відомі тенденції католицтва (релігійний еволюціонізм Тейяра де Шардена) та протестантизму. О’Коннорівські імплікації феномену віри аналізуються під кутом зору теології К.Барта (віра як незнання, напружене очікування, ствердження і заперечення) та неопротестантизму П.Тілліха і братів Нібурів (одкровення, епіфанія). В розвідці здійснюється інтерпретація символічних імен персонажів. |