Анотація до роботи:
Щербань О.О. Твір мистецтва як символічна реальність. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук зі спеціальності 09.00.08 – естетика. – Інститут філософії імені Г.С. Сковороди Національної Академії Наук України, Київ, 2009. У дисертації досліджується феномен символічної природи мистецтва і символічного методу аналізу художніх творів. Показано, що аналіз мистецтва як певного типу символічної реальності дозволяє глибше зрозуміти його роль як базового культурного чинника становлення людської особистості. Зокрема, завданням символічної інтерпретації художнього твору є інтенсифікація й трансформація загальнокультурного людського досвіду. За допомогою певного твору, завдяки застосуванню методологічної моделі, зокрема, герменевтики соціокультурних універсалій, репрезентованих у творі, відбувається збагачення „життєвого світу” людини. Своєї черги, у процесі естетичної комунікації із символом виникає унікальна надщільна образно-смислова єдність естетичного буття-свідомості, яка має інтенцію до розгортання у життєву реальність, у цілісний духовний космос, утворюючи багаторівневий смисловий простір, своє для кожного реципієнта поле смислів, занурення в яке приносить йому естетичну насолоду, духовну радість, задоволення від відчуття глибинного злиття із Універсумом культури і природи при збереженні особистісної самосвідомості й інтелектуальної дистанції. Універсальним „механізмом” породження художнього змісту є „механізм” символізації, який діє на всіх структурних рівнях твору і тим самим забезпечує їх органічну єдність. Аналіз структури й функціонування твору показав ключову структуроутворюючу роль символів у художньому творі. Показано евристичність символічного аналізу низки „знакових” художніх творів, що належать до різних періодів історії мистецтва. |