Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Романські мови


Каратєєва Ганна Михайлівна. Текстовий концепт ПОДОРОЖ у французькій постмодерністській прозі (на матеріалі творів Ле Клезіо) : Дис... канд. наук: 10.02.05 - 2008.



Анотація до роботи:

Каратєєва Г. М. Текстовий концепт подорож у французькій постмодерністській прозі (на матеріалі творів Ле Клезіо). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.05 – романські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2008.

Дисертація присвячена дослідженню індивідуально-авторської картини світу видатного майстра французької постмодерністської мандрівної літератури Ж.-М. Г. Ле Клезіо крізь призму вивчення лінгвокогнітивних особливостей розгортання текстового концепту-константи подорож. Запропонований у дисертації новий термін "текстовий концепт-константа" дозволив виокремити значущі концептуальні компоненти індивідуально-авторської картини світу (механіцизм / віталізм, урбаністична сфера / природна сфера, позачасовість тощо), розробити типову модель мандрівного дискурсу та визначити специфіку її відображення в прозі Ле Клезіо.

Виявлено, що в ле-клезіанській прозі текстовий концепт-константа подорож розгортається в двох ракурсах: фізичному та уявному. Фізична вісь розгортання текстового концепту-константи подорож вивчена з позицій когнітивно-пропозиційного моделювання. Визначено ключові позиції цієї структури (суб’єкт, предикат, мета / причина, засіб та просторово-часові параметри) і окреслено тенденції їх вербалізації. Встановлено, що уявний аспект розгортання текстового концепту-константи подорож утілюється в переміщеннях текстових антропоцентрів (персонажа / оповідача) різнохарактерними можливими світами. Дослідження мовного втілення можливих світів ле-клезіанської поетики дозволило представити їх класифікацію, виявити типи взаємодії та визначити семантику контекстів, що їх інтегрують.

Виявлення основних рис прози Ле Клезіо в дзеркалі принципу "нонселекції", дозволило встановити її зв’язок із постмодерністською художньою парадигмою. Однією з основних домінант постмодерністської літератури є текстовий концепт подорож. Актуальність цього концепту в другій половині ХХ століття та його інтеграція в сферу художнього вимислу спричинили появу й розквіт мандрівної літератури. У ле-клезіанському текстовому просторі концепт подорож, отримуючи статус текстового концепту-константи, виступає підґрунтям текстопобудови мандрівного художнього дискурсу Ле Клезіо. Основними ракурсами розгортання виявленого концепту у творчості автора є два вектори – подорож як фізична дія та подорож як ментальне, уявне переміщення.

Виокремлення лексичних репрезентацій текстового концепту подорож та дослідження їх позиції, оточення в тексті, дозволило визначити їх концептотвірну роль у текстах Ле Клезіо та змоделювати когнітивно-пропозиційну структуру розглянутого концепту з такими складниками – суб’єкт, предикат, мета / причина, засіб, просторові та часові параметри.

Текстовий концепт-константа подорож є репрезентованим на лексико-семантичному, граматико-синтаксичному, дискурсивному та графічному текстових рівнях творів Ле Клезіо. Лексико-семантичний та дискурсивний аспекти розгортання досліджуваного концепту визначаються в межах текстових сегментів (від лексеми до цілого тексту), семантичне навантаження яких реалізує вербальне втілення позицій когнітивно-пропозиційної структури текстового концепту-константи подорож; контекстів, що вводяться в текстовий простір світопороджувальними операторами. Граматико-синтаксичний аспект розгортання текстового концепту-константи подорож детермінований часом та способом дії, графічний – композиційно-просторовими маркерами, шрифтовими засобами, пунктуаційними знаками.

Внаслідок простежених мовних тенденцій розгортання фізичного та уявного планів текстового концепту-константи подорож висвітлено особливості розгортання типової фреймової моделі художнього мандрівного дискурсу (хтось здійснює щось1 там / тоді, так, задля щось2) у межах ле-клезіанської поетики. У прозі Ле Клезіо відправною точкою подорожі є типовий персонаж – маргінал-мандрівник. Він перебуває в постійному фізичному та розумовому русі, що інкорпорує такі складові компоненти – візуальне переміщення, номадність, втеча, творча / розумова діяльність, боротьба, фізичні та психологічні труднощі, перехід до іншого життя, одержання досвіду, порятунок, злиття людини з природою. Метою його подорожі є розуміння / пізнання себе, іншого та пошук утраченого раю. Просторові параметри ле-клезіанської подорожі інтегрують три основні площини: фізичні переміщення – урбаністичну та природну сфери; переміщення подумки – ментальну сферу, що актуалізується в межах омовлення можливих світів різного типу. Часові параметри переміщення визначаються текстовими концептами циклічність, позачасовість, атемпоральність, спіральність. Причини подорожі зумовлені кореляцією мандрівника з представленою в індивідуально-авторській картині світу текстовою дійсністю та її безпосереднім фізично-емоційним впливом на нього. Зазначені текстові концепти є ключовими для індивідуально-авторської картини світу Ле Клезіо.

Ле-клезіанська проза є досить плідним та перспективним матеріалом для подальших наукових розвідок. Доцільним убачається: розгляд окремих значущих текстових концептів прози Ле Клезіо; проведення односпрямованого деталізованого розгляду різнохарактерних можливих світів; вивчення концептуальної картини світу письменника крізь призму індивідуально-авторської образності.

Публікації автора:

1. Формування концептуальних ознак лексеми mer в романі Ж.-М. Г. Ле Клезіо "Etoile errante" // Проблеми семантики слова, речення та тексту: зб. наук. пр. / Г. М. Каратєєва. – К., 2006. – Вип. 17. – С. 121–127.

2. Емоційний стан персонажа в аспекті розгортання концепту (вертикальне) переміщення / Г. М. Каратєєва // Вісник КНЛУ. Серія Філологія. – К., 2007. – Т. 2, № 10. – С. 48–56.

3. Концепт подорож у французькому постмодерністському романі: шляхи інтерпретації / Г. М. Каратєєва // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. – К., 2007. – Серія № 9: Сучасні тенденції розвитку мов. – Вип. 2. – С. 63–67.

4. Концепт / текстовий концепт / текстовий концепт-константа: проблематика тлумачення / Г. М. Каратєєва // Вісник ХНУ ім. В. Н. Каразіна. – Харків, 2007. – № 773. – С. 42–44.

5. Розгортання текстового концепту-константи подорож: когнітивно-пропозиційний ракурс (на матеріалі творів Ле Клезіо) / Г. М. Каратєєва // Науковий вісник Волинськ. держ. ун-ту ім. Лесі Українки. Серія Філологічні науки. – Луцьк, 2007. – № 4. – С. 135–139.

6. Варіативність мовного втілення ле-клезіанських можливих світів // Г. М. Каратєєва // Наукові записки. Серія: Філологічні науки (мовознавство). – Кіровоград, 2008. – Вип. 75 (3). – С. 79–82.

7. Текстовий концепт-константа (вертикальна) подорож як відлуння фізичного стану персонажа (на матеріалі творів Ле Клезіо) // Наукові записки. Серія Філологія: зб. наук. пр. / Г. М. Каратєєва. – Вінниця, 2008. – Вип. 10. – Т. 2. – С. 103–108.

8. Концепт подорож у французькій постмодерністській прозі: досвід лінгвокогнітивного аналізу / Г. М. Каратєєва // Франція та Україна: науково-практичний досвід у контексті діалогу національних культур: ХІ міжнародна конференція, 25–26 листопада 2005 р.: тези доп. – Дніпропетровськ, 2006. – С. 34–36.

9. Поліфонія у романах Ле Клезіо / Г. М. Каратєєва // Сучасні проблеми та перспективи дослідження романських і германських мов і літератур: IV міжвузівська конференція молодих учених, 1–3 лютого 2006 р.: тези доп. – Донецьк, 2006. – Ч. 2. – С. 246–248.

10. Сучасні дослідження концепту: Україна, Росія, Франція / Г. М. Каратєєва // 60 років ЮНЕСКО: погляд у майбутнє: наукова конференція, 22–23 лютого 2006 р.: тези доп. – К., 2006. – С. 58–59.

11. Французький постмодерністський дискурс: історичний та лінгвістичний ракурси / Г. М. Каратєєва // Структурно-семантичні і когнітивно-дискурсивні парадигми сучасного романського мовознавства: І всеукраїнська наукова конференція романістів, 5–6 жовтня 2006 р.: тези доп. – Чернівці, 2006. – С. 115–117.

12. Заголовки ле-клезіанських романів: передконцептуальний аналіз / Г. М. Каратєєва // Франція та Україна, науково-практичний досвід у контексті діалогу національних культур: ХІІ міжнародна конференція, 23–24 листопада 2006 р.: тези доп. – Дніпропетровськ, 2007. – С. 13–15.

13. Когнітивно-пропозиційна структура текстового концепту-константи подорож: позиція суб’єкта (на матеріалі роману "La guerre") / Г. М. Каратєєва // Лінгвістика та лінгводидактика у сучасному інформаційному суспільстві: науково-практична конференція, 4–6 квітня 2007 р.: тези доп. – К., 2007. – С. 108–112.

14. Разнообразие миров в романе Ж.-М. Г. Ле Клезио "Hasard" / А. М. Каратеева // Ars Grammatica. Грамматические исследования: 3-я международная научная конференция, 5–6 декабря 2007 г.: тезисы докл. – Минск, 2007. – С. 103–105.