Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Романські мови


Кагановська Олена Марківна. Текстові концепти художньої прози: когнітивна та комунікативна динаміка (на матеріалі французької романістики середини ХХ сторіччя): дисертація д- ра філол. наук: 10.02.05 / Київський національний лінгвістичний ун-т. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Кагановська О.М. Текстові концепти художньої прози: когнітивна та комунікативна динаміка (на матеріалі французької романістики середини ХХ сторіччя). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук за спеціальністю 10.02.05 – романські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2003.

У дисертації запропоновано новий, комплексний семантико-когнітивний підхід до розгляду текстових концептів французької художньої прози на семантичному, метасеміотичному та метаметасеміотичному рівнях.

Дослідження зосереджено на вивченні когнітивної та комунікативної динаміки розгортання текстових концептів у ракурсі імплікації й експлікації, що дозволило побудувати ієрархію текстових концептів і визначити їхні функції у французьких романах середини ХХ сторіччя. Доведено, що ідентифікація текстових концептів проходить з опорою на сильні позиції, структурування текстових концептів зумовлене композиційно-тематичною структурою художніх творів.

У дисертації вибудована мережа мезоконцептів, макроконцептів та катаконцептів (з концептуальними складниками), підпорядкованих мегаконцептам художніх творів. Представлено фреймові моделі текстових концептів і досліджено наративну організацію французьких романів середини ХХ сторіччя. Встановлено взаємозалежність текстових мегаконцептів та концептів додаткового фокусу, через яку простежено розгортання текстових концептів досліджуваних романів. Визначено тенденцію до негативного спрямування текстових концептів усіх рівнів ієрархії. Окреслено функції інтеграції, диференціації та індивідуалізації, властиві текстовим концептам французьких романів середини ХХ сторіччя.

Розгляд системи відношень між реальністю, автором і художнім твором у парадигмі лінгвопоетики зумовлює звернення до імплікаційного аспекту семантики художнього тексту. Когнітивно-комунікативна природа художнього тексту визначає корелятивність зв’язків між імплікацією й експлікацією, що є підґрунтям текстових концептів французьких романів середини ХХ сторіччя.

Текстовий концепт являє собою кодоване мовленнєво-розумове утворення змістового плану, зумовлене багатосмисловою напруженістю художнього тексту, характеризується надкатегоріальністю й імплікує сукупність ознакових рис художнього твору. Поетапність розгортання текстових концептів на семантичному, метасеміотичному й метаметасеміотичному рівнях окреслена їхнім кодованим характером, у якому імпліковано поведінковий результат на рівні інтерперсональних стосунків персонажів. Поліфонічність творів романного жанру визначає розгортання мережі мезоконцептів, макроконцептів та катаконцептів (з відповідними концептуальними складниками) у підпорядкуванні до текстового мегаконцепту художнього твору.

Тенденції розгортання текстових концептів французьких романів середини ХХ сторіччя в плані когнітивної динаміки пов’язані з єдністю концептуальної організації та композиційної структури художніх творів досліджуваного періоду. Тенденція до градуйованості сильних позицій художніх творів в ідентифікації текстових мегаконцептів окреслює фундаментальну концептоідентифікувальну роль заголовків художніх творів, а також допоміжну роль передмов, зав’язок і розв’язок. За рівнем градуйованості нехарактерними сильними позиціями в ідентифікації текстових концептів є епіграфи та епілоги французьких романів середини ХХ сторіччя. В тенденції до зумовленості структурування текстових мегаконцептів композиційною структурою романів визначальним фактором є відповідність тематичних ліній романів текстовим концептам різних рівнів ієрархії.

Комунікативна динаміка розгортання текстових концептів досліджуваних романів висвітлює концептотвірний статус комбінаторної внутрішньо-нульової фокалізації. Суміщення різних наративних фокусів приводить до поєднання у варіабельній фокалізації основного та додаткового наративних фокусів. У концептах додаткового фокусу вимальовуються концептуальні складники текстових мегаконцептів художніх творів.

На інтертекстуальному рівні розгортання текстових концептів зумовлюється їх односпрямованістю в напрямі негативності, що підтримується на всіх рівнях їх ієрархії. Негативне забарвлення текстових концептів є основним фактором взаємодії текстових мегаконцептів, мезоконцептів, макроконцептів та катаконцептів і призводить до їх багатофункціональності. У французьких романах середини ХХ сторіччя текстові концепти виконують функції інтеграції, диференціації та індивідуалізації. Функція інтеграції пов’язана з глобалізуючим характером текстових концептів і властива складникам мезоконцептів та макроконцептів. Функцію диференціації романів досліджуваного періоду реалізують мезоконцепти та макроконцепти. Функція індивідуалізації, виконувана мегаконцептами, катаконцептами та їхніми складниками, визначає нехарактерність їхнього розгортання у французьких романах середини ХХ сторіччя.

Дослідження когнітивно-комунікативної динаміки розгортання текстових концептів французьких романів середини ХХ сторіччя в аспекті кореляції імплікації та експлікації відкриває нові можливості подальшого аналізу текстових концептів, форм і засобів їхнього представлення на матеріалі текстів різних жанрів, стилів та епох. Вирішення основних проблем, пов’язаних із текстовими концептами, отримає застосування в наступних наукових розробках, присвячених семантиці художнього тексту, лінгвопоетиці, когнітивній поетиці та художній семіотиці.

Публікації автора:

1. Кагановська О.М. Текстові концепти художньої прози (на матеріалі французької романістики середини ХХ сторіччя): Монографія. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2002. – 292 с.

2. Кагановська О.М. Нарис психолінгвістичного підходу до проблеми заперечення (бачення роману М.Еме “Деніза”) // Вісник КЛУ. Серія Філологія. – Т. І, №1. – К.: КДЛУ. – 1998. – С.85-92.

3. Кагановська О.М. Концептуальне бачення проблеми імпліцитно-експліцитних зв’язків // Наука і сучасність: Зб. наук. пр. – Ч. І. – К: НПУ ім. М.П.Драгоманова. – 1999. – С.185-191.

4. Кагановська О.М. Концептуальне бачення художнього тексту у світлі сучасних лінгвістичних теорій // Вісник ХНУ ім. В.Н.Каразіна. Серія Романо-германська філологія. – № 461. – Харків: Константа. – 1999. – С.85-92.

5. Кагановська О.М. Лінгво-психологічні прояви ефекту “відчуження” в аспекті авторсько-читацького бачення (на матеріалі роману М.Еме “La Belle Image”) // Вісник КЛУ. Серія Філологія. – Т. 2, № 2. – К.: КДЛУ. – 1999. – С.54-60.

6. Кагановська О.М. Проблема імпліцитно-експліцитних зв’язків у світлі теорії мовної комунікації // Вісник ХДУ. Серія Романо-германська філологія. – № 435. – Харків: Константа. – 1999. – С.39-46.

7. Кагановська О.М. Процес породження мовлення у парадигмі сучасних лінгвістичних та психолінгвістичних знань // Наука і сучасність: Зб. наук. пр. – Вип. 2. – Ч. ІІ. – К: НПУ ім. М.П.Драгоманова. – 1999. – С.226-235.

8. Кагановська О.М. Співвідношення форми і змісту у художньому тексті (комунікативний та когнітивний аспекти) // Вісник ХДУ. Серія Романо-германська філологія. – № 424. – Харків: Константа. – 1999. – С.40-46.

9. Кагановська О.М. Врахування модуля імплікації та експлікації в ієрархії логіко-смислових зв’язків // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. – Філологічні науки (Романо-германська філологія). – № 2. – Луцьк: ВДУ. – 2000. – С.257-260.

10. Кагановська О.М. Додатковий фокус як фактор “багаторівневості” текстових концептів (на матеріалі французької художньої прози) // Мова, освіта, культура: наукові парадигми і сучасний світ / Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КДЛУ. – Філологія. Педагогіка. Психологія. – Вип.1. – К.: Видавничий центр КДЛУ. – 2000. – С.290-296.

11. Кагановська О.М. Когнітивний аспект проблеми “градації” текстових концептів (на матеріалі сучасної французької прози) // Вісник Запорізького державного університету. – Серія Романо-германська філологія. – №1. – Запоріжжя: ЗДУ. – 2000. – С.55-63.

12. Кагановська О.М. Когнітивний підхід до проблеми текстових концептів // Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету ім. В.Винниченка. – Вип. 22. – Ч. 1. – Серія: Філологічні науки (мовознавство). – Кіровоград: РВЦ КДПУ. – 2000. – С.249-263.

13. Кагановська О.М. Концепт “свободи незнання” у контексті сприйняття літературного твору (логіко-психологічний аналіз роману М.Еме “Aller-Retour”) // Вісник КЛУ. – Серія Філологія. – Т. 3, № 1. – К.: КДЛУ. – 2000. – С.193-201.

14. Кагановська О.М. Культурологічний аспект формування текстових концептів (на матеріалі роману М.Еме “Le Chemin des coliers”) // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КДЛУ. – Серія Філологія. Педагогіка. Психологія. – Вип. 3. – А. – К.: Видавничий центр КДЛУ. – 2000. – С.348-357.

15. Кагановська О.М. Проблема “градації” концептів у контексті сприйняття літературного твору (на матеріалі романів М.Еме) // Філологічні науки. – Науковий часопис. – Луцьк: ВДУ імені Лесі Українки. – 2000. – № 3. – С.21-27.

16. Кагановська О.М. Проблема просторово-часової локалізації у семантиці “можливих світів” // Наука і сучасність: Зб. наук. пр. / НПУ ім. М.П.Драгоманова. – Вип. І. – Ч. 1. – К.: Логос. – 2000. – С.195-205.

17. Кагановська О.М. Проблема спрямованості інтертекстуальних зв’язків при реконструкції текстових концептів // Мовні і концептуальні картини світу: Зб. наук. пр. – К.: КНУ імені Тараса Шевченка. – 2000. – С. 155-164.

18. Кагановська О.М. Роль композиційної та тематичної будови твору у формуванні концепту ЛЖЕ-САМОПОЖЕРТВИ (на матеріалі роману Р.Кено “On est toujours trop bon avec les femmes”) // Вісник КЛУ. Серія Філологія. – Т. 3, № 2. – К.: КДЛУ. – 2000. – С.72-80.

19. Кагановська О.М. Теорія метаобразу у когнітивному і традиційному висвітленні // Гуманітарний вісник Черкаського інженерно-технологічного інституту. – Серія Іноземна філологія. Проблеми сучасної світової літератури та лінгвістики. – Число 4. – Черкаси: ЧІТІ. – 2000. – С.166-170.

20. Кагановська О.М. Теорія можливих світів в аспекті авторсько-персонажного подання: співвідношення імплікації та експлікації // Вісник Черкаського університету ім. Б.Хмельницького. – Вип. 15. – Серія Філологічні науки. – Черкаси: ЧДУ. – 2000. – С.125-134.

21. Кагановская Е.М. Импликация и экспликация в художественном тексте (коммуникативный и когнитивный аспекты) // Мова і культура. Наукове видання. – Серія “Філологія”. – Вип. 1. – Т. ІV: Мова і художня творчість. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго. – 2000. – С.205-213.

22. Кагановська О.М. Авторсько-персонажний аспект семантики можливих світів // Проблеми зіставної семантики: Зб. наук. ст. – Вип. 5. – К.: КНЛУ. – 2001. – С.322-325.

23. Кагановська О.М. Когнітивний аспект розгортання концепту руйнування мрії у художньому творі (на матеріалі роману Р.Кено “Zazie dans le mtro”) // Нова філологія. – № 1(10). – Запоріжжя: ЗДУ. – 2001. – С.129-156.

24. Кагановська О.М. Концепт самопожертви та його інтерпретація у художньому прозовому творі (на матеріалі роману Р.Кено “On est toujours trop bon avec les femmes”) // Іноземна філологія: Український наук. зб. – Вип. 112. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка. – 2001. – С.391-399.

25. Кагановська О.М. Проблема інтерпретації текстових концептів у художньому прозаїчному творі // Мова і культура. Наукове видання. – Серія “Філологія”. – Вип. 3. – Т. ІV: Мова і художня творчість. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго. – 2001. – С.114-121.

26. Кагановська О.М. Семіотичний аспект концептуальної організації художнього тексту // Мовні і концептуальні картини світу: Зб. наук. пр. / КНУ імені Тараса Шевченка. – Київ. – 2001. – № 5. – С.82-86.

27. Кагановська О.М. Моделювання семантичного простору при реконструкції текстових концептів // Мова і культура / Наукове видання. – Вип. 4. – Т. ІІІ, ч.1: Національні мови і культури в їх специфіці та взаємодії. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго. – 2002. – С.107-114.

28. Кагановська О.М. Наративна організація французьких поліфонічних романів середини ХХ сторіччя // Мова і культура / Наукове видання. – Серія “Філологія”. – Вип. 5. – Т. IV, ч.1: Мова і художня творчість. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго. – 2002. – С.164-171.

29. Кагановська О.М. Текстові концепти в аспекті формування метаобразів художнього твору // Лінгвістичні й дидактичні проблеми іншомовної комунікації. – Вісник ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – Харків: Константа. – 2002. – № 567. – С.181-186.

30. Кагановська О.М. Тенденції розгортання текстових концептів на рівні інтертекстуальних зв’язків // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО КНЛУ. – Серія Філологія. Педагогіка. Психологія. – Вип. 6. – К.: Видавничий центр КНЛУ. – 2002. – С.163-170.

31. Кагановська О.М. Текстові концепти художнього твору як засіб втілення акціонального коду // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. пр. – Вип. 9. – К.: Видавничий центр КНЛУ. – 2003. – С.108-115.

32. Кагановська О.М. Концептуальний підхід до поняття точки зору // Іноземна філологія на межі тисячоліть: Тези доповіді міжнародної наукової конференції. – Харків: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2000. – С.101-102.

33. Кагановська О.М. Когнітивний аспект співвідношення імплікації та експлікації // Стратегії та методи навчання мовам для спеціальних цілей: Науково-методичні матеріали 4-ї міжнародної конференції. – К.: КНУ імені Тараса Шевченка, ІМВ. – 2001. – С.91-92.

34. Кагановська О.М. Семантичний підхід як основа функціональної парадигми // Стратегії та методи навчання мовам для спеціальних цілей: Науково-методичні матеріали 5-ї Ювілейної міжнародної конференції. – К.: КНУ імені Тараса Шевченка, ІМВ. – 2001. – С.59.

35. Кагановська О.М. Текстові концепти в аспекті співвідношення імплікації та експлікації // Теорія, практика, методика перекладу: сучасні підходи: Матеріали конференції / До 100-річчя з дня народження проф. Н.М.Раєвської. – К.: УІЛМ при АН вищої школи України. – 2001. – С.11-12.

36. Кагановська О.М. Когнітивна і комунікативна динаміка формування художнього метаобразу // Наукова спадщина професора Ю.О.Жлуктенка та сучасне мовознавство: Зб. наук. пр. – К: КНУ імені Тараса Шевченка. – 2000. – С.117-121.

37. Кагановская Е.М. Когнитивный аспект соотношения импликации и экспликации в художественном тексте // Версии антропоцентризма: Материалы ІІІ Международного симпозиума “Человек: язык, культура, познание”. – М.; Кривой Рог: КГПУ. – 1999. – С.70-77.

38. Kaganovska O.M. Essai d’approche psycholinguistique du problme de la ngation dans le roman inachev “Denise” // Cahiers Marcel Aym. – N. 16. – Dole: Editions S.A.M.A. – 1999. – P.131-143.