Проведене дослідження старообрядників Південної України дає змогу зробити наступні узагальнення: по-перше, протягом другої половини XVIII – першої половини XIX ст. вони становили абсолютну більшість серед місцевого великоросійського населення; по-друге, місцеві умови виявилися сприятливими для появи і розвитку єдиновірської та білокриницької старообрядницьких організацій. Удосконалене автором поняття “старообрядництво” може включати такий зміст: Старообрядництво – це консервативний релігійний рух різних ортодоксальних груп християнського населення Московського царства, які відкололися від урядового православ’я, були спрямовані на збереження сформованих до середини XVII століття місцевих специфічних обрядів і звичаїв і які не посягали на зміну Символу віри й не відмовлялися від святих таїнств християнства. До нього віднесено рух попівців, в т.ч. біглопопівців, на базі якого утворилися і поширилися три суто старообрядницькі течії: єдиновірська, білокриницька і біглопопівська (древлєправославна) згоди. З’ясовано, що всі вони формувалися на українських теренах. Серед них у Південній Україні представлені єдиновірська й білокриницька згоди. Розкрито процес виникнення старообрядництва у Південній Україні у другій половині XVIII – на початку XIX ст. В т.ч. встановлено дату (1780 р.), місце (Єлисаветградський регіон) і автора (архієпископ Слов’янський і Херсонський Никифор) створення першої старообрядницької Церкви (Єдиновірської) і три етапи її формування (1780–1783, 1784–1797, 1799–1800 роки). Набув підтвердження той факт, що Єдиновірська церква є першим актом взаємовизнання і першим офіційним компромісом між Російською державою і старообрядниками. Найбільшого поширення у XVIII – на початку XIX ст. вона набула в Херсонській, Таврійській і Катеринославській губерніях. Доведено, що наприкінці XVIII – в першій половині XIX ст. старообрядники Єлисаветградсько-Олександрійського регіону Херсонської губернії здебільшого і практично всі – у Таврійській губернії перейшли до складу Єдиновірської церкви. Першим офіційно визнаним старообрядницьким монастирем став Корсунський, що розташовувався у Таврійській губернії. З’ясовано, що формування білокриницьких громад Таврійського регіону Південної України пов’язане з останніми хвилями міграції старообрядників у другій половині XIX ст. Їх другою церквою стала тричинна Білокриницька ієрархія, створена в Українській частині Буковини. До її складу увійшли як мігранти другої половини XIX століття, так і всі інші старообрядники Південної України, що не приєдналися до єдиновірства. Саме вони і заснували всі білокриницькі громади Таврійської губернії. Вперше було відкрито існування нових громад у губернії: Миронівської, Браїлівської, Кам’янської, Великознам’янської Вознесенської, першої Сімферопольської. Уточнено приблизну кількість старообрядників білокриницької згоди в губернії, яка у 1912 році складала 1400 осіб. Виявлено схожість і відмінність цих церков у Південній Україні: обидві церкви засновані біглопопівцями державними селянами великоросами серед православного українського населення на землях України за умови ліберального законодавства і за наявності пільг. Старообрядники не переводилися до складу поміщицьких селян. Обидві церкви з’явилися на окраїні держави в період проведення аналогічних активних зовнішніх акцій: закріплення наддніпрянських, південноукраїнських і кримських земель у другій половині XVIII – на початку XIX ст., а також закріплення едисанських, буджацьких і придунайських земель у другій половині XIX ст. Єдиновірська церква не мала єдиного організаційного центру, була двочинною, не могла самовідтворюватися, залежала від РПЦ і перебувала в її складі. Основною її складовою стала більш компромісна серед старообрядників дияконівська згода. Єдиновірців з боку держави піддано надзвичайно сильній асиміляції і на початку XIX ст. – переведено у стан військовопоселенців. В офіційних документах вони змішувалися з усіма православними. У 20-і рр. XX ст., після зняття анафем, їх церква втратила свою актуальність і згасла, єдиновірці були асимільовані і цілком розчинилися серед довколишнього населення. Білокриницька церква була заснована в середині XIX ст. самими старообрядниками за межами Росії. Вона мала єдиний центр, була тричинною, незалежною від УПЦ і мала змогу рукопологати єпіскопів. Основною складовою цього руху стала більш консервативна перемазанська згода. Послідовники білокриницької церкви в офіційних документах виділялися з боку держави в окремий розряд – “менш шкідливі секти” і не піддавалися асиміляції. Абсолютна більшість великоросійського населення Південної України у другій половині XVIII – на початку XIX ст. належала до старообрядників (більше 80%), менша частина – до сектантів (духобори, молокани, безпопівці, скопці), всі інші – незначна частина – до православних чиновників і поміщиків. Великоросійське старообрядницьке населення Центральної і Південної України появилося тут у результаті проведення державної політики Росії і не піддавалося закріпаченню. Старообрядники принимали активну участь у розвитку сільського господарства та промисловості Півдня України, традіційно займалися хліборобством, рибальством, торгівлею, промислами та купецтвом. Міграційні потоки старообрядників класифікуються за етапами: 1) у XVIII ст. – “біглопопівський”; 2) наприкінці XVIII – на початку XIX ст. – “єдиновірський”; 3) у другій половині XIX ст. – “білокриницький”. На території Південної України перші поселення старообрядників утворилися в другій половині 70-х років XVIII ст., слідом за скасуванням Запорозької Січі. З них була сформована перша старообрядницька церква “Єдиновірська” і засновано перший старообрядницький монастир. Вивчено міграційні потоки старообрядників з Лівобережній і Центральній Україні, які потім, здебільшого, увійшли до складу старообрядницьких Єдиновірської і Білокриницької Церков. Проаналізовано причини розселення старообрядників, їх релігійні центри і регіони осідання на Півдні України (Корсунський монастир; Єлисаветградський, Великознам’янський, Миронівський, Керченський регіони). Також розглянуто засади співробітництва держави і старообрядників Таврійського регіону Південної України, показано роль держави в утворенні старообрядницьких організацій і регіонів, виявлено і досліджено течії та раніше невідомі біглопопівські і безпопівські громади на території Південної України. Сформульовано висновок, що міграція великоросійських громад на територію Південної України у другій половині XVIII–XIX ст. була частиною плану російської влади, спрямованого на господарське освоєння цих земель і закріплення їх за державою в умовах просування кордонів на південь. Саме на теренах України старообрядники, які на початковому періоду розселення становили абсолютну більшість серед місцевих великоросів, створили дві свої найпотужніші церкви, одна з яких (Єдиновірська церква) при активній підтримці Російської держави формувалася і розвивалася у Таврійському регіоні. Старообрядництво було виключно російським національно-культурним феноменом, але у XVIII–XX ст. воно відігравало суттєву роль у формуванні української нації, її історії та культури. Становище релігійних груп в країні взагалі, і старообрядницьких громад, зокрема, суттєво змінилося із здобуттям Україною незалежності. Старообрядці змогли вільно відправляти та відвідувати богослужіння, відкривати недільні школи, відроджувати традиції тощо. |