Анотація до роботи:
Керімова С. Становлення і розвиток кримськотатарського театру кінця ХIX – початку ХХ століття. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.02 – театральне мистецтво. – Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України, Київ. 2004. Кримськотатарський національний театр має багатовікову історію. У середні століття при дворі кримських ханів місцевими акторами інсценувалися різні сюжети як східної, так і західної художньої класики. У дисертації простежується розвиток кримськотатарського театру кінця ХІХ – початку ХХ століття. У 1901 році в Бахчисараї під національний театр був виділений окремий будинок. Це сприяло більш динамічному розвитку місцевого сценічного мистецтва. Творчі портрети акторів того періоду вимальовуються в реконструкції численних постановок. Теоретичне осмислення національного сценічного мистецтва базується на роботах С. Озенбашли, К. Челебі, У. Болатукова, Дж. Меінова, С. Чапчакчи, У. Іпчи, М. Недіма і інших. Особлива увага в роботі приділяється розвитку історичного жанру драматургії. Простежуються постановки від невеликих сценічних замальовок (“Алим”, “Шейх Санан”: 1906–1908 р.) до масштабних робіт Кримськотатарського державного драматичного театру (“Ненкеджан ханума” (1926), “Бахчисарайський фонтан сліз” (1927), “Шахин Гирай” (1929) і інші). Особлива увага приділена аналізу постановок кримськотатарською мовою класиків російської і світової драматургії. Зроблено спробу розглянути національну специфіку творчої роботи професійної трупи під керівництвом У. Болатукова в 1917–1918 роки. В окрему главу дисертації виділене дослідження творчих шукань Кримськотатарського державного драматичного театру, заснованого в 1923 році в Сімферополі. Детально проаналізовані найбільш значимі режисерські і драматургічні роботи У. Іпчи (“Розпусниця” (1925), “Ненкеджан ханыма” (1926) і ін.), Д. Меінова і К. Усеінова (“Сльози еміграції” (1926)), О. Акчокракли (“Бахчисарайський фонтан зліз” (1927)). Досліджено майстерність Х. Емір-заде, Е. Парикова, Х. Гурджу й інших відомих кримськотатарських акторів, виявлено самобутність їх глибоко національного мистецтва. |