Анотація до роботи:
Дубніченко В.Ю. Специфіка відображення православного архетипу у російській метафізичній традиції. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук зі спеціальності 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Донецький національний університет, Донецьк, 2005. Дисертаційна робота містить соціально-філософський аналіз російського православного архетипу в контексті дослідження соціально-філософських форм і соціокультурних функцій його відображення в російській метафізичній традиції. Основною метою дисертаційного дослідження стало виявлення специфіки російського стилю філософування в тій формі, яка має характер метафізики і носить типологічну назву “російська релігійна філософія”. Головними проблемами дослідження є проблема соціокультурних і культурно-антропологічних джерел метафізичного знання, а також проблема вибору соціумом своєї онтології історії. Для дослідження і вирішення означених проблем застосовується концепція архетипів і синхронності К.Г.Юнга відповідно до російської соціокультурної системи. Аналіз російського національного архетипу, проведений на основі ідеї К.Юнга про розділення загальнолюдських архетипів на двоїсті і троїсті, дозволив встановити, що російський архетип являє собою, в силу тих соціокультурних умов, що склалися з історичних обставин та географічного положення, складну динамічну взаємодію бінарного (європейського) і тернарного (азіатського) архетипів з перевагою останнього. Засобами історичної та історико-філософської реконструкції в роботі показано, що розщепленість російського національного архетипу, яка виявилася на соціальному і світоглядному рівні як розколотість культури, переживалась як несвідома потреба здійснити гармонійний синтез архетипічних структур. Бажання перебороти розколотість європейської філософії, об’єднавши раціонально-логічне та інтуітивно-містичне спрямування, надало російській метафізиці особливого статусу – месіансько-місіанського. |