Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


Северилова Поліна Вячеславівнаа. Соціально-філософське осмислення картини світу київського книжника XI ст. (на матеріалі спадщини митрополита Іларіона) : Дис... канд. наук: 09.00.03 - 2003.



Анотація до роботи:

Северилова П.В. Соціально-філософське осмислення картини світу київського книжника ХІст. (на матеріалі спадщини митрополита Іларіона). – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук. Спеціальність: 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Донецький національний університет. – Донецьк, 2003.

Дисертація є результатом філософського дослідження найдавніших пам’яток Київської Русі. У роботі здійснено реконструкцію соціально-філософських уявлень першого київського митрополита Іларіона, автора “Слова про Закон і Благодать”. Проаналізовано основні соціально-філософські та історіософські концепти, які відтворено в картині світу, представленій Іларіоном (світ, Закон, Благодать). Доведено, що ці концепти були відбитком віруючої свідомості та релігійного світогляду й були сформовані під впливом соціально-філософських уявлень візантійської православної традиції, вченням Отців церкви. Особлива увага приділяється тлумаченню ідеї, що є підґрунтям цієї картини світу, а саме – співбуття, співвідношення та співдії (синергії) Бога, світу й людства. Подібно до візантійських мислителів, Іларіон тлумачить соціальну історію як метаісторію, історію домоустрою Спасіння. З цього погляду київський книжник подає й історіософську інтерпретацію Хрещення Русі. Як і для всієї християнської традиції, проблема сенсу соціального буття для староруського книжника збігається з питанням про Христа, оскільки джерело соціального буття і його “предмет”, і “носій” в своїй незбагненній Першопричині тотожні. Таким чином, соціальна історія має онтологічну, співбутійну основу. Картина світу київського книжника Іларіона визначається як вербальний образ-ікона світу, переображеного Благодаттю.

Публікації автора:

  1. Просвіта у системі світогляду давньоруського книжника // Вісник Донецького університету економіки та торгівлі. Серія гуманітарні науки. – Дон. ДУЕТ. – 1999. – №1. – С.13-16.

  2. Просвіта в контексті світогляду київського книжника ХІст. // Науковий вісник Харківського державного педагогічного університету. Серія “Філософія”. Вип. 5. – 2000. – № 11. – С.76-80.

  3. До проблеми універсалізму картини світу київського книжника митрополита Іларіона // Людина: дух, душа, тіло. Матеріали ІV Міжнародної науково-теоретичної конференції. – Суми: Собор, 2000. – С.134-137.

  4. Проблема людини у “Слові о Законі і Благодаті” Іларіона // Праці Наукової конференції Донецького національного університету за підсумками науково-дослідної роботи за період 1999-2000рр. (історичні науки, політологія, міжнародні відносини і філософія). – Донецьк: Донецький національний університет, 2001. – С. 185-186.

  5. Метаморфози філософського підходу (до методології вивчення найдавнішого пам’ятника київської книжності) // Вісник Донецького університету. Серія Б. Гуманітарні науки. – Донецьк: Донецький національний університет. – 2001. – №2. – С.307-312.

  6. Філософське осмислення досвіду традиції давньоруської книжності раннього періоду. // Ноосфера. Збірник наукових праць. – Вип. 2.- Донецьк: Дон НТУ, 2002. – С.153-158.

  7. Три образи буття традиції у історіософії перших київських книжників // Наука. Релігія. Суспільство. – 2002. – № 4. – С.211-217.