Анотація до роботи:
Наливайко Т.О. „Школа Скандалу” Шерідана і проблеми жанрово-стильової еволюції в англійській комедії XVII-XVIII століть. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.04 – література зарубіжних країн. – Дніпропетровський національний університет, Дніпропетровськ, 2006. Дисертація присвячена дослідженню проблем жанрово-стильової еволюції в англійській комедії XVII-XVIII ст. Для досягнення цієї мети було розглянуто основні напрямки у вивченні такого жанрового різновиду, як „комедії звичаїв” у зарубіжному та вітчизняному літературознавстві, встановлено джерела формування поетики англійської „комедії звичаїв” XVIII ст., окреслено домінантні комедійні жанрові варіанти у XVIII ст. („сентиментальна комедія” та „комедія звичаїв”) як найбільш історично й соціокультурно детерміновані. У процесі теоретичного осмислення цієї низки питань було запропоновано вирізняти новий жанровий різновид („комедія звичаїв змішаного типу”), що реально домінував у комедійному репертуарі XVIII століття. Уперше у вітчизняному літературознавстві стверджується неперервність традиції „комедії звичаїв” у XVII-XVIII століттях. Центральним об’єктом дослідження в дисертації є репрезентативна комедія „Школа Скандалу” Шерідана, літературознавчий аналіз якої допомагає на практиці осмислити жанрово-стильові трансформації прикмет „комедії звичаїв”. Переглядається місце та значущість цієї комедії в ідейній та художній спадщині, докладно розглядаються такі її поетологічні риси, як концептуальна типологія та індивідуальна специфіка заголовка, її тенденційність, своєрідність „складу персонажів”, антропонімікон та літературні ремінісценції, художній простір та час, поліваріантність п’єси. Дисертантка здійснює екскурс в історичну та соціокультурну ситуацію XVII-XVIII ст., щоб пояснити детермінованість тем, понять, типажів, вчинків та мови персонажів. Особлива увага приділяється стилістичному текстовому аналізу комедій Конгріва та комедії Шерідана (як жанрово і стилістично спорідненим), у результаті якого виявлено еволюцію „комедії звичаїв” від барочно-класицистичної до рокайльно-сентиментальної моделі. Окреслено рокайльні та сентиментальні риси комедії „Школа Скандалу” та механізм їхньої взаємодії. |