Урсу Наталія Олексіївна. Сакральне мистецтво домініканського ордену на землях України (XVIІ-XIХ ст.) : Дис... д-ра наук: 26.00.05 - 2009.
Анотація до роботи:
Урсу Н.О. Сакральнемистецтво домініканського ордену на землях України (XVIІ-XIХ ст.) : рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора мистецтвознавства : спеціальність (26.00.05) – «Музеєзнавство. Пам’яткознавство». – Харків. держ. академія культури, Харків, 2008.
Дисертація присвячена розгляду мистецької спадщини ордену домініканців на землях України XVII–ХІХ ст. Досліджуються умови, історія утворення та екзистенції домініканських осередків; визначаються дати виникнення храмів; згадуються фундатори і доброчинці; висвітлюються з темряви минулого імена вітчизняних та запрошених з інших країн митців; дається характеристика архітектонічних систем і типів побудов; простежуються семантичні коріння, стильові та художньо-композиційні особливості зодчества мендикантів; аналізується інтеграційний зв’язок храмового зодчества та його сакрального наповнення; розглядається архітектонічна метафорика мистецького доробку ченців. Робиться спроба представити пам’яткоохоронне значення досліджень мистецького доробку ордену на українських землях.
Проблема є актуальною тому, що на сьогоднішній день знаходилася майже поза увагою сучасних українських мистецтвознавців. Саме такий стан викликав реалізацію даного дослідження. Вивчено великий ареал друкованих і недрукованих літературних, культурологічних, архівних та історико-мистецтвознавчих джерел.
Розглянуті храми, складові мистецької спадщини домініканців, є характерними архітектурними спорудами з використанням відповідних часові зведення технічних та художньо-композиційних можливостей. Вони мають багато споріднених рис із подібними костелами на північно-німецьких, чеських та польських теренах.
Численні костели ордену є значним скарбом монументального і культового будівництва України. Без аналізу, систематизації та введення в науковий обіг мистецької спадщини домініканських храмів загальна картина розвитку культового будівництва великої й багатої на історичні події країни була б необ’єктивною та неповною. Тому, у даному дослідженні була впроваджена і реалізована концептуальна ідея, що містилася в аналітичному розгляді конкретного явища у різних вимірах. Горизонтальний вимір дозволив піддати розгляду всі існуючі дотепер пам’ятки зодчества ченців в Україні, їх мистецьке наповнення та архівні відомості про них. Вертикальний вимір надав змогу констатувати часові зміни і стильову трансформацію об’єктів, починаючи від виникнення архітектури ченців до зламу ХІХ і ХХ століть. Глибинно-просторовий вимір висвітлив змістові та духовно-метафоричні підвалини феномену мистецької спадщини домініканців у єдності з процесами, що відбувалися у суспільстві.
Це дозволило винести на захист наступні підсумки дослідження:
Констатовано, що мистецька спадщина домініканського ордену в Україні практично майже не розглядалася вітчизняними мистецтвознавцями. Вперше було знайдено, опубліковано і впроваджено в науковий обіг цілу низку невідомих дотепер архівних джерел, писемних та іконографічних матеріалів, що дало можливість реалізувати всі окреслені дослідницькі завдання. Розглянуто історіографію проблеми, окреслено основні групи джерел: а) теоретичні історико-мистецтвознавчі та літературні матеріали, б) архівалії, в) візуально-іконографічні зображення об’єктів, г) кресленики й плани споруд, д) іншу споріднену інформацію. Практично була оприлюднена і впроваджена у науковий обіг архівно-джерельна база означеної проблеми.
Проведена систематизація матеріалів, пов’язаних з відтворенням хронології виникнення (фундацій) осередків домініканського ордену в Україні. Були визначені основні періоди екзистенції домініканців в Україні. Початковий обмежує виникнення перших осередків та їх вкорінення у загальну християнську ієрархію (ХІІІ-XVст.); другий – період розквіту, розбудови мережі монастирів і створення Руської провінції св. Яцка (XVI- пер. пол. XVIIІ ст.), третій – починається з моменту третього розподілу Польщі (1795 рік) і продовжується до жовтневого перевороту 1917 року; четвертий (радянський) тривав до отримання Україною суверенітету; п’ятий період – сьогодення, початок краєзнавчої й пам’яткоохоронної роботи у сфері консервації, реставрації архітектурної спадщини. Визначено, що на землях України у різні періоди постало та існувало шістдесят п’ять домініканських осередків, тридцять шість з яких припадає на території Правобережної України, двадцять дев’ять – на галицькі терени.
Комплексно проаналізовані відомості про фундаторів, бенефакторів і донаторів ордену на землях України, доброчинна діяльність яких активно впливала на вигляд, архітектоніку та мистецьке наповнення сакрального простору костелів ченців. Значна кількість знайденого матеріалу дозволила розділити його на два підрозділи, які мають свої особливості: перший охоплює землі Правобережної України, другий – обшар Галичини, а також підрозділити всі фундації на королівські, шляхетські (магнатерія), міщанські та власні домініканські.
Констатована роль митців у створенні храмів ордену: архітекторів, скульпторів, художників, майстрів декоративно-прикладного мистецтва. Вперше зібрані й систематизовані відомі на даний момент матеріали про окремих митців (світських та ченців) та колективи так званих «фабрик», які брали участь у зведенні, оздобленні й навіть перебудові домініканських костелів на інші за призначенням інституції. В дослідженні окремо згруповані архітектори, скульптори і майстри декоративно-прикладного мистецтва.
У процесі дослідження вперше були піддані науковому мистецтвознавчому розгляду характерні риси архітектурного доробку домініканців і проаналізовані особливості споруд ченців, що розташовуються на теренах Галичини, Поділля, Волині, Київщини, Брацлавщини; їх спільність та відмінність із загальноєвропейським доробком храмів даного ордену, що дозволило дійти наступних висновків:
архітектурні об’єкти домініканців в Україні носять переважно надреґіональний характер, віддзеркалюючи загальнокатолицькі напрямки сакрального будівництва й світоглядні концепції та вимоги конституцій жебрацьких орденів;
традиційним для Поділля було зведення костелів із тесового каміння та використання для склепінь обпаленої цегли; на Київщині довгій час споруди залишалися дерев’яними; Галичина славилася храмами, побудованими переважно з цегли;
традиція зодчества мендикантів часів середньовіччя переважно готична з незначними ремінісценціями романського стилю; відповідно конституції ордену такий синтез найбільш повно висловлював первісний аскетизм, суворість, відсутність прикрас і лаконічність споруд;
ідеї будівництва братів-проповідників були співзвучні світоглядним концепціям іншого жебрацького ордену – францисканського, а також перегукувалися з потужним будівництвом ордену цистерціанців;
орден проповідників виробив власний своєрідний архітектурний стиль, що був поєднанням готичних планів і об’ємів (однієї або трьох нав; видовженого, переважно гранчастого пресбітерія; хрестового стрілчастого або комбінованого склепіння) та бароково-маньєристичних, рококових з палладіанськими ремінісценціями двобаштових, однобаштових і безбаштових фасадів з проповідницькими балконами;
храми кожного реґіону вирізнялися характерними архітектурними ознаками: превалююча більшість споруд домініканців на землях Правобережної України є заловими, однопростірними; на Брацлавщині й Волині переважає базилікальна, тринавова структура побудови; Галичина також характеризується переважно заловими (однопростірними) структурами; нечасто спостерігаються будівлі центричного вигляду (Львів, Тернопіль, Любар) і псевдобазилікальні форми (Кам’янець-Подільський);
відмічена наявність архаїзуючого напрямку в архітектурі галицьких храмів, вплив місцевих шкіл на вигляд і оздоблення провінційних костелів.
Піддано класифікації й цілісно досліджено закономірності організації сакруму, внутрішнього простору домініканських костелів. Зафіксована єдність звучання і створення гармонійної атмосфери сакрального простору конкретної споруди ченців, що досягалася завдяки застосуванню однакових або споріднених матеріалів (різьблене дерево, позолочене срібло, etc.). Розміри полотен, техніка виконання, обрамлення, основні та другорядні компоненти свідомо уніфікувалися з метою створення єдиного символіко-образного звучання. Відмічено наступні риси внутрішнього простору храмів ченців:
присутність у художньо-композиційному рішенні кожного інтер’єру конкретної артистичної ідеї або змістової домінанти;
спільність рис з храмами мендикантів Західної і Центральної Європи: видовжений пресбітерій – на Галичині найчастіше гранчастого завершення, на теренах Правобережної України – різноваріантного завершення, короткі нави і поєднання другого хору з загальним простором храму;
збереження в деяких храмах орденських традицій у поєднанні склепіння над пресбітерієм і пласкої стелі над навами, на кшталт стодоли;
склепіння на землях Правобережної України переважно хрестові, півциркульні й комбіновані, на галицьких – циліндричні півциркульні з розпалубками й комбіновані;
впровадження й акцентуація компонентів, пов’язаних з темою проповідування і сповіді (амвонів та конфесіоналів);
ярусність композиційного розташування вівтарних зображень, яка відмічається навіть у невисоких храмових забудовах; середній ярус – акцентований центр вівтаря;
підпорядкованість вівтарних композицій орденській приналежності, регулам і вимогам; симетричне попарне розміщення бокових вівтарів в різьблених тумбах в оточенні скульптурних фігур;
поєднання артикуляції стін ордерною системою; фланкування вже у XVII ст. компонентів інтер’єру пілястрами з ремінісценціями різних ордерних систем;
наявність архаїзуючого напрямку в оформленні інтер’єрів галицьких храмів, вплив місцевих шкіл в інтер’єрах провінційних костелів;
посилення декоративних рис внутрішнього простору за рахунок надання йому барокових і рококових шат, поширення скульптури, стукового декору, настінного розпису (XVII-XIX ст.);
килимовий характер розписів на стінах і склепінні з сюжетами і символами орденської приналежності на орнаментальному тлі на галицьких землях; фрагментарний розпис храмів на територіях Правобережної України; тематичні композиції із зображенням конкретних чернечих і світських персонажів на теренах всієї України.
7. Доведено, що сакральна символіка, котра звучить у структурі та інтер’єрі храмів, залежить від світогляду, світосприйняття, й насамперед від духовності, в якій живе згромадження. Проаналізована архітектонічна і мистецька метафорика домініканських забудов на українських землях, яка була змістовною основою будівництва й організації інтер’єрного простору. В храмах ченців майже відсутній вплив та компоненти інтеграційного характеру з поряд існуючими православними спорудами (яскравим прикладом аналогічного синтезу виступають греко-католицькі церкви). Констатовано бажання зберегти своєрідність саме католицьких архітектонічних і метафоричних підвалин забудов, а також достатня герметичність та консервативність храмового будівництва мендикантів. Мова візуальних та підтекстових, трансцендентних символів притаманна всім без виключення храмам домініканського ордену на Україні. Символіка виступає як найбільш суттєвий, змістовно ціннісний компонент організації простору і підпорядковує собі мистецькі та інші складові сакруму. Визначено три взаємопов’язаних виміри, на яких базується створення домініканських храмів: космологічний, теологічний та метафізичний. Кожний з них в аналізованих спорудах має риси, притаманні духовності ордену. Перший розкривається у мистецтві зведення забудов, їх архітектоніці; другій – через сакральну тематику образів; третій наповнює містичним надприродним змістом усе створене.
8. Підані аналізу стилістичні нурти домініканських споруд, їх залежність і відповідність провідним ідеям жебрацького і проповідуючого чернецтва: суворий вигляд, аскетизм й лаконічність споруд; пізніше, під впливом бенефакторів, храми ставали осередками розкоші. Характерним стилістичним нуртом, притаманним першій хвилі утворення домініканських осідків на українських землях, є готичний стиль з ремінісценціями романського. Більшість споруд має синтез готичних та ренесансних нуртів з пізнішими бароковими перебудовами. Прикладів зодчества раннього і зрілого бароко майже не існувало у зв’язку з перебуванням у цей період досліджуваних територій у зоні нападів ворогів, численних повстань і змін влади. Для завершувального етапу, другої хвилі зведення костелів ордену, характерні пізньобарокові мотиві, в деяких випадках спостерігаються рококові та класицистичні тенденції. Впродовж усіх періодів нерідко прориваються середньовічні ремінісценції, найбільшою мірою спаяні зі світоглядними концепціями жебракуючого ордену. Проведені паралелі зі спорудами домініканців Польщі, Чехії, Словаччини, Угорщини, Франції, Німеччини та ін. свідчать про спільність впливу світоглядних концепцій на стильове рішення архітектурних споруд.
9. Доведено пам’яткоохоронне значення наукових досліджень мистецького доробку окремо взятого католицького ордену, яке має значну духовно-культурну цінність. Розвідки надали можливість накопичення підготовчого матеріалу для відтворення та реставрації пам’яток сакрального мистецтва. Вперше був проведений серйозний науковий пошук матеріалів, необхідних для реставрації костельно-монастирських ансамблів домініканського ордену в Кам’янці-Подільському, Смотричі, Летичеві та ін. Реставрація комплексів, яка проводиться на сьогоднішній день, в основному базується на знайдених і проаналізованих автором фотографічних, архівних, літературних джерелах.
Таким чином, дослідницькі пошуки увінчуються практичним втіленням результатів розвідок у процес відтворення духовно-мистецької спадщини народу. Зібрані по крупицях в архівах Росії, Польщі й України дані дозволяють настоятелям церков спрямовувати реставраторів з метою максимально точного дотримування автентичних джерел та іконографічного матеріалу в процесі відтворення зовнішнього і внутрішнього вигляду храмів. Це перетворює теоретичне мистецтвознавче дослідження на базу й джерело для відродження архітектурної спадщини України, ревіталізації такого визначного явища вітчизняного мистецтва, як мистецький доробок домініканського ордену, для надання йому наступного, може більш щасливого життя, для повернення у скарбницю народу вже майже зруйнованих пам’яток духовної і матеріальної культури українців. Толерантне ставлення до проблем збереження мистецької спадщини різних конфесій, зосереджених на теренах України, допоможе українцям усвідомити себе гідною часткою у гроні народів Великої Європи.
Публікації автора:
Монографія:
Мистецька спадщина домініканського ордену XVIІ-XIХ ст. на території України; монографія. – Кам’янець-Подільський : Вид. ПП Зволейко Д.Г., 2007. – 368 с. : іл. – Бібліогр. : с. 333-367. – 500 пр.
У фахових збірниках, затверджених ВАК України:
Каплиця Матері Божої Розарію домініканського костьолу у Кам’янці-Подільському // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – Х., 1999-2000.– № 6-1. – С. 106-110 : іл.
Архітектурний ансамбль домініканського ордену у Кам’янці-Подільському у світлі історичних джерел // Наукові записки. Серія : Мистецтвознавство. – Тернопіль, 2000.– № 2 (5). – С. 116-122 : іл.
Інтер’єр домініканського костьолу у Кам’янці на Поділлі // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – Х., 2000-2001. – № 6 – 1. – С. 97-105.
Символіко-образні й художньо-композиційні особливості сакральної пластики домініканського костьолу у Кам’янці-Подільському // Наукові записки. Серія: Мистецтвознавство. – Тернопіль, 2001. – № 2 (7). – С. 96-102 : іл.
Костьол Успіння Пресвятої Діви Марії у Летичеві // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – Х., 2001-2002. – № 2-3, 1. – С. 45-53 : іл.
Домініканський костьол у Смотричі на Поділлі // Культура народов Причерноморья. – Сімферополь, 2002. – № 30. – С. 93-98 : іл.
Залові храми домініканського ордену на території Подільського воєводства XVIІ – XVIII ст. // Наукові записки. Серія: Мистецтвознавство. – Тернопіль, 2002. – № 2 (9). – С. 94-100.
Архітектура та інтер’єр Барського по-домініканського костьолу // Народознавчі зошити. – Львів, 2002. – № 1-2. – С. 60-63 : іл.
По-домініканський костьол Благовіщення Діви Марії у Шарівці на Поділлі // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – Х., 2003. – № 1-2. – С. 50-54 : іл.
Символіка інтер’єру католицьких храмів XVII–XVIII ст. (На прикладі споруд домініканського ордену на Поділлі) // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – Х., 2003-2004. – № 3-4, 1-2. – С. 94-98 : іл.
Стилістичні та художньо-композиційні особливості архітектурної спадщини домініканського ордену на теренах Подільського воєводства у XVII-XVIII ст. // Народознавчі зошити. – Львів, 2004. – № 5-6 (59–60). – С. 919-926.
Архітектурна спадщина домініканського ордену на теренах Брацлавського воєводства // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Луганськ, 2004. – № 2. – С. 110-122 : іл.
Інтер’єр домініканських храмів XVIII–XIX століть на теренах Брацлавського воєводства // Українська академія мистецтва. Дослідницькі та науково-методичні праці. – К., 2005. – Вип. 12. – С. 175-185.
Храми домініканського орденуXVII – XІХ століть на землях Волині // Мистецтвознавство : наук. збірник Спілки критиків та істориків мистецтва. – Львів, 2005. – С. 61-70.
Храмовий інтер’єр домініканського ордену XVII – XІХ століть на землях Волині // Теоретичні та практичні питання культурології: зб. наук. статей. – Мелітополь : Вид-во «Сана», 2005. – Вип. 20. – С. 13-26.
Фундатори й бенефактори осередків домініканського ордену на землях Правобережної України // Теоретичні та практичні питання культурології: зб. наук. статей. – Мелітополь : Вид-во «Сана», 2005 Вип. 21. – С. 36-49.
Архітектурні об’єкти домініканців на землях Галичини // Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Луганськ, 2005. – № 4. – С. 247-259.
Художньо-композиційні засади організації інтер’єру домініканських костелів // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – Х. : ХДАДМ, 2006. – № 1, 2, 3. – С. 102-105.
Стилістичні інспірації мистецького доробку домініканців на землях України XVI-XIХ ст. // Вісник Харків. Держ. академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. / за ред. В.Я. Даниленка – Х. : ХДАДМ, 2006. – № 7. – С. 133-152.
Пам’яткоохоронне значення досліджень мистецької спадщини домініканського ордену на Україні // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. – Х. : ХДАДМ, 2006. – № 4, 5, 6. – С. 177-183.
Художньо-композиційні особливості архітектурної побудови та інтер’єрного простору по-домініканського костьолу у Мурафі // Проблеми сучасності : культура, мистецтво, педагогіка. – Луганськ, 2006. – № 5. – С. 166-173.
Архітектори домініканських костелів на галицьких землях // Вісник Харків. держ. академії дизайну і мистецтв : зб. наук. праць / за ред. В.Я. Даниленка. – Х. : ХДАДМ, 2007. – № 1. – С. 111-118.
Роль митців – творців сакрального простору домініканських храмів XVI-XIХ століть на землях Галичини. // Вісник Харків. держ. академії дизайну і мистецтв: зб. наук. пр. / За ред. В.Я. Даниленка. – Х. : ХДАДМ, 2007. – № 2. – С. 140-151.
Митці – творці домініканських споруд на землях Правобережної України Україні // Теоретичні та практичні питання культурології : зб. наук. статей. – Мелітополь : Вид-во «Сана», 2007. – Вип. 24, ч. 1. – С. 57-63.
Роль бенефакторів у створенні візуального образу костелів домініканського ордену на галицьких землях // Українська академія мистецтва. Дослідницькі та науково-методичні праці. – К., 2007. – Вип. 14. – С. 272-282.
Публікації за кордоном:
Бенефактори домініканського костьолу в Кам’янці-Подільському // Polskie dwory i rezydencje na Ukrainie / рod red. H. Stroskiego i A. Korytko. – Pamitnik Kijowski. – Kijw-Olsztyn : Zakad Poligraficzny Uniwersztetu Warmisko-Mazurskiego w Olsztynie, 2006. – T. 8. – S. 295-301.
Trzynawowe witynie Dominikaskie na ziemiach Prawobrzenej Ukrainy w wiekach XVII-XIX // Nasza Przeszo. Studia z dziejw Kocioa i kultury katolickiej w Polsce. – Krakw, 2005. – № 104. – S. 267-286.
В інших наукових виданнях (вибірково):
Домініканські осідки XVIІ-XIХ століть на землях Правобережної України в особах митців // Наукові праці Кам’янець-Поділ. держ. ун-ту : збірник за підсумками звітної наук. конф. – Кам’янець-Подільський, 2007. – Вип. 6., т. 1. – С. 162-163.
Мистецтво домініканського ордену у працях дослідників // Наукові праці Кам’янець-Поділ. держ. ун-ту : збірник за підсумками звітної наук. конф. викладачів і аспірантів. – В 3-х томах. – Кам’янець-Подільський, 2005. – Вип. 4. – С. 167-169.
Костели домініканських монастирів на землях Правобережної України(за матеріалами РДІА у Санкт-Петербурзі) // Вісник інституту «Укрзахідпроектреставрація». – Львів, 2005. – № 15. – С. 62-71.
Історія фундацій осередків домініканського ордену на Україні. // Збірник наук. праць Кам’янець-Поділ. держ. ун-ту. Серія педагогічна. – Кам’янець-Подільський : ПП Мошак М. І., 2005. – Вип. 6. – С.191-197.
На міжнародних наукових конференціях (вибірково):
Каплиця Христа Спасителя домініканського костьолу у Кам’янці-Подільському // Історія релігій в Україні : праці ХІ-ї міжнар. наук. конф. – Львів, 2001. – Т. 2. – С. 383-390 : іл.
Костьол сестер-домініканок у Кам’янці на Поділлі // Історія релігій в Україні : праці ХІІ-ї міжнар. наук. конф. – Львів, 2003. – Т. 1. – С. 596-602 : іл.
Архітектура домініканського ордену на землях Подільського воєводства XVII – XVIII ст.// Polacy na Podolu. Pamitnik Kijowski. – K., 2004. – T. 7. – C. 300-316 : il.
Мистецький доробок домініканського ордену на теренах Київської дієцезії : праці ХІV-ї міжнар. наук. конф. «Історія Релігій в Україні» – Львів, 2005. – Т. 2. – С. 804-812.
Характерні риси зодчества домініканців на теренах України // Праці ХV-ї міжнар. наук. конф. «Історія Релігій в Україні» : Наук. щорічник. – Львів, 2006. – Т. 2. – С. 711-721.