Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Література зарубіжних країн


Попова Ганна Валентинівна. Романтична поетика "Замогильних нотаток" Ф.-Р. де Шатобріана. : Дис... канд. наук: 10.01.04 - 2006.



Анотація до роботи:

Попова Г.В. Романтична поетика «Замогильних нотаток» Ф.-Р. де Шатобріана. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.01.04 – література зарубіжних країн – Дніпропетровський національний університет. – Дніпропетровськ, 2006.

У дисертації досліджені особливості романтичної поетики «Замогильних нотаток» Ф.-Р. де Шатобріана. У зв’язку з проблемою жанрової ідентифікації романтичних мемуарів розглянуті джерела формування автобіографізму у французькій літературі, встановлено закономірності жанрового синтезу, здійсненого Шатобріаном. З'ясовано принципи перетворення біографічного «Я» оповідача на персонаж мемуарів як об’єкт «естетичного споглядання»: 1) «замогильна» перспектива оповіді; 2) відбір фактів власної біографії відповідно до концепції романтичного героя; 3) відтворення внутрішнього світу оповідача зі збереженням основних змістових домінант світосприйняття автобіографічного героя, які забезпечують цілісність оповіді. Розглянуті провідні форми романтичного усвідомлення дійсності і пейзаж як засіб відтворення внутрішнього світу героя. Досліджено тему часу як ключову і жанроутворюючу. Проаналізовано біографічний та історичний час як органічні частини цілого в епічній структурі мемуарів, їх поєднання в особі оповідача, що свідчить про індивідуально-особистісний характер осмислення історії. Окремо розглянуто образ Наполеона як архетип романтичного героя і водночас alter ego автора мемуарів.

У дисертації наведене теоретичне узагальнення і запропоновані нові шляхи вирішення питання специфіки романтичної поетики «Замогильних нотаток» Ф.-Р. де Шатобріана. Виявлені жанрові особливості французьких романтичних мемуарів у контексті жанрової системи й художньої мови романтизму на матеріалі аналізу особливостей оповідної форми мемуарів письменника, який стояв біля джерел літературного напряму романтизму. В умовах романтичного жанрового синтезу мемуари набувають рис художніх жанрів, а їх біографічний герой перетворюється на літературний персонаж, який будується за моделлю, що її раніше створив Шатобріан в образах героїв своїх художніх творів.

На підставі аналізу історико-літературного процесу показано, як зі зміною культурних епох змінювалось змістовне наповнення жанрів всередині мемуарно-автобіографічної літератури, пов’язане із різним розумінням історії та людини. Історія розвитку жанру мемуарів, його подальша трансформація виявляють чутливість до загальних тенденцій руху літературної мови. При цьому виявляється як наступність жанрової мови, так і її мінливість. Протягом історичного розвитку цього жанру його зв'язок із художньою літературою робиться все виразнішим, і згодом накопичені літературою елементи біографічної оповіді стають основним матеріалом, в якому постануть історія суспільства і епоха. На цьому відрізку жанрової історії мемуарів «Замогильні нотатки» Ф.-Р. де Шатобріана стали вершиною і, водночас, точкою відбиття ключових тенденцій жанрового розвитку. Цей твір є зразком нового романтичного жанру, в якому поєднуються традиції мемуарно-автобіографічної літератури попередніх епох із новим розумінням мистецтва. Це водночас і підсумок естетичних, моральних, філософських пошуків автора і приклад романтичної манери письма. В них парадоксально і в той же час послідовно втілився романтичний дуалізм, що уможливлює поєднання антиномічних понять, у даному випадку – документального факту і творчої уяви. Життєва конкретика, передбачена жанром мемуарів, органічно вплітається в художньо перетворену дійсність. Світ «Замогильних нотаток» одночасно і романний, і життєво-конкретний. Літературна творчість стає епізодом письменницької біографії, а та, в свою чергу, – основою літературної творчості. Шатобріан відкриває в мемуарах своєрідний закон перспективи – сприйняття себе й подій з різних точок – безпосередньо і крізь призму прожитих років. Написаний на порубіжжі епох, цей твір вбирає в себе різні художні мови. Вплив класицизму й сентименталізму дається взнаки на сторінках мемуарів, але все-таки йдеться не про їх еклектичне з'єднання, а про синтез, що породжує нову мову – мову романтизму. «Замогильні нотатки» формулюють основні значеннєві домінанти літератури XIX-XX століть. Залишаючись всередині християнської парадигми, письменник осмислює самотність, ізольованість, нарешті, смертність людини як непереборні категорії земного буття, і це усвідомлення впритул наближує його до екзистенціального відчаю ХХ століття.

Публікації автора:

  1. Трансформация «просветительской прогулки» в «Замогильных записках» Ф.-Р. де Шатобриана // Від бароко до постмодернізму: Зб.наук.праць. – Вип. 7. – Дніпропетровськ: ДДУ, 2005. – С. 78-84.

  2. Личностные, национальные и романтические слагаемые образа Наполеона в европейской литературной традиции (Байрон, Пушкин, Шатобриан) // Наукові записки Харківського державного педагогічного інституту ім. Г. Сковороди. – Серія літературознавство. – Вип. 3 (43) – Харків, 2005. – С. 15-24.

  3. Свет в структуре пейзажа «Замогильных записок» Шатобриана // Литературоведческий сборник. – Вып. 23-24. – Донецк: ДонНУ, 2005. – С.76-85.

Додаткові публікації:

  1. Міфологічна революція Шатобріана («Геній християнства») // Проблеми античності: історія та традиції: Зб.наук.праць. – Донецьк: ДонДУ, 1995. – С. 12-27.

  2. Символика воды и камня в «Замогильных записках» Ф.-Р.де Шатобриана // Античность – ХХ век: проблемы изучения литературы и языка: Сб.научн.статей. – Донецк: Дон ГУ, 1996. – С. 44-55.

  3. Проблема втілення біографічного «Я» в «Замогильних записках» Ф.-Р. де Шатобріана // Романтизм у культурній ґенезі. – Дрогобич: Вимір, 1998. – С. 207-215.

  4. Мемуары Ф.-Р. де Шатобриана и проблема исповедального жанра // Античність – Сучасність.: Зб.наук.праць. – Донецьк: ДонНу, 2003. – С. 103-111.

  5. Пространство и время в «Замогильных записках» Ф.-Р. де Шатобриана // Тезисы докладов вузовской конференции профессорско-преподавательского состава по итогам научно-исследовательской и методической работы: филологические науки. – Донецк: Дон ГУ, 1995. – С. 153-156.

  6. Национальное своеобразие французских мемуаров ХIХ столетия («Замогильные записки» Ф.-Р. де Шатобриана) // Национальное своеобразие культур и литератур: Сб.научн.сообщений. – Измаил, 1995. – С. 72-73.

  7. Становление и развитие исповедального жанра во Франции // Наследие М.М. Бахтина и проблемы развития диалогического мышления в современной культуре: Тезисы международной научной конференции. – Донецк, 1996. – С. 115-116.

  8. Эволюция образа Наполеона в Европе // А.С. Пушкин: филологические и культурологические проблемы изучения: Материалы Международной научной конференции 28-31 октября 1998 года. – Донецк, 1998. – С. 130-132.

  9. Свет в пейзаже «Замогильных записок» Шатобриана // Матеріали ІІ міжвузівської конференції молодих учених «Сучасні проблеми та перспективи дослідження романських і германських мов і літератур». – Донецьк: ДонНУ, 2004. – С. 256-258.

  10. Оппозиция «искусство-время» в «Замогильных записках» Ф.-Р.де Шатобриана // Матеріали наукової конференції професорсько-викладацького складу. 18-22 квітня 2005. – Донецьк: ДонНУ, 2005. – С. 153-156.