Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Релігієзнавство, філософська антропологія, та філософія культури


Бурлак Світлана Миколаївна. Релігійний фанатизм: релігієзнавчо-психологічна сутність та форми прояву : дис... канд. філос. наук: 09.00.11 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Бурлак С. М. Релігійний фанатизм: релігієзнавчо- психологічна сутність та форми прояву.- Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністтю 09.00.11 – релігієзнавство.- Київський національний університет імені Тараса Шевченка.-Київ, 2005.

Дисертація присвячена релігієзнавчо-психологічному аналізу феномену релігійного фанатизму. Проведено аналітичний огляд історичних джерел та дослідницької літератури з проблематики релігійного фанатизму. З’ясовано історію походження поняття фанатизм та трансформації його смислового навантаження, його співвідношення з релігійними виміром “фанатик”, “фанатичність”. З’ясовується психологічний механізм фанатизму, досліджуючи та виокремлюючи його специфічні риси.

Розкрита взаємозалежність між релігійним фанатизмом і религійністтю, звернена увага на їх можливості при осягненні різноманітних релігійних феноменів. Здійснено історичну реконструкцію різних форм прояву релігійного фанатизму, з’ясована їх сутність із врахуванням притаманного їм деструктивного характеру.

У дисертації вперше проведено релігієзнавчо-психологічний аналіз релігійного фанатизму. Виявляється психологічний механізм формування релігійного фанатизму, складові компонети якого визначають його змістовне наповнення та форми прояву. Подано основні теоретичні підсумки роботи, що відображають сутнісний зміст дисертаційного дослідження. Висновки сформульовано згідно з поставленими в дисертації метою та завданнями.

1. Показано, що релігійний вимір понять “фанатик - фанатичність - фанатизм” відрізняється певною смисловою наповненістю. Релігійний фанатик - людина, яка пристрасно віддана своїм релігійним віруванням, ідеям, переконанням, які можуть бути зумовлені різноманітними чинниками: складними життєвими ситуаціями, маніпуляціями зі свідомістю, збігом травмуючих психофізичних факторів або докорінними людськими проблемами – пошуки цінностей, мети життя тощо. Релігійна фанатичність - якісна характеристика певного психологічного стану. Релігійний фанатизм – певний динамічний процес, який фіксує не лише психічний стан, а й поведінку людини, як вираз її внутрішніх переживань, процесів у свідомості фанатика.

2. Обґрунтовано тезу про те, що складовими релігійного фанатизму виступають віра, почуття та досвід. Релігійна віра, виражаючи впевненість в існуванні Абсолюту, Бога, задає певну спрямованість фанатизму. Почуття інтенсифікують віру, надаючи їй живості й емоційного забарвлення. Однак необхідно розрізняти глибоку релігійну віру і релігійний фанатизм, перша може не розвинутьсь до крайніх форм, хоча вона і проходить через специфічну свідомість. У релігійному досвіді відбувається апробація складових релігійного фанатизму, розкриваються його можливості, потенціал.

3. Виявлена взаємозалежність між релігійним фанатизмом та релігійністю, як певною формою буття релігії, в якій поєднуються її внутрішньопсихічні і зовнішньо-символічний вияви. Їх взаємозв’язок проявляється в системі релігійного світорозуміння, релігійного світовідчуття, релігійного світоставлення, в якісних і кількісних емпіричних показниках (ступінь, рівень, стан, характер, динаміка) як фанатизму, так і релігійності.

4. З’ясовано, що специфічними особливостями релігійного фанатизму є пристрасна відданість ідеям та догматам, неухильне їх дотримання в практичному житті, високий ступінь ідентифікації людини з положеннями релігійних доктрин, нетерпимість до іновірців, нав’язування своєї світоглядної парадигми іншим,тобто домінування емоційного над інтелектуальним.

5. Продемонстровано, що основними формами прояву релігійного фанатизму є діяльність інквізиції, релігійне бузувірство, тероризм, деструктивні культи. Кожна з цих форм вирізняється певними особливостями в межах тієї чи іншої релігійної традиції. Проте саме в крайніх формах релігійного фанатизму розкривається його антилюдський характер.

Публікації автора:

  1. Бурлак С. М. Первісні вірування, як витоки релігійного фанатизму // Наука. Релігія. Суспільство.- Донецьк, 2002.- № 3-С.173-176.

2. Бурлак С. М. Феномен культового контролю свідомості // Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. - 2003.- №12. -С.67-72.

3. Бурлак С. М. Соціальна природа релігійного фанатизму // Наука. Релігія. Суспільство.- Донецьк, 2003.-№2-С.164-169.

4. Бурлак С. М. Природа та сутність релігійного фанатизму // Вісник Київського університету імені Тараса Шевченка. Сер.: Філософія. Політологія.- К, 2002.- Вип. 42.- С. 59-60.

5. Бурлак С. М. Інквізиція – зброя римської католицької церкви // Вісник Київського університету імені Тараса Шевченка. Сер.: Філософія. Політологія.- 2003.-Вип 54.- 2003.-С.9-10.

6.Бурлак С. М. Сучасний релігійний фанатизм // Людина у світі духовної культури.:Ч.2.- К.,2002- Частина 2.-С.7-8.

7.Бурлак С.М. Нетрадиційні релігії // Релігієзнавство: Підручник.- К.: ВЦ “Академія”.-2000.-С.345-358.

8.Бурлак С.М. Секулярні вчення релігійного характеру // Лубський В.І. та ін. Історія релігій:Навч.посібник.-К.,2002.-С.239-264.

9.Бурлак С.М. Синтоїзм-стародавня релігія Японії // Людина – Світ – Культура. Актуальні проблеми філософських, політологічних і релігієзнавчих досліджень (до 170-річчя філософ. Ф-ту Київського ун-ту ім.. Тараса Шевченка): Матеріали Між нар. конф. (20-21 квітня 2004 р., Київ).-К.: Центр навч. літератури.-2004.-С.600-602.

Анотації