Анотація до роботи:
Сітарська Ю.О. Релігійно-етична проблематика і стильові процеси в російській опері останньої третини XIX – початку XX століття (М. Мусоргский, М. Римський-Корсаков). – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за фахом 17.00.01 – Теорія та історія культури. – Національна музична академія України імені П.І. Чайковського, Міністерство культури і туризму України, Київ, 2006. У дисертації запропонована система стильового аналізу опер, зміст яких включає проблеми релігійної етики. Викликаний даним контекстом стильовий комплекс осмислений як новий динамічний компонент національного стилю, що реалізується в ряді російських опер досліджуваного періоду – «Стиль духовного перетворення». Його специфіка виявлена на рівнях сценічної композиції, драматургії і жанрово-інтонаційної концепції творів. На матеріалі дев'яти опер виявлені сфери реалізації релігійно-етичної проблематики (особиста духовність, державна влада, історія) і ключові релігійно-етичні проблеми. У результаті здійснення комплексного аналізу «Хованщини» М. Мусоргского і «Сказання про невидимий град Китеже» М. Римського-Корсакова в проблемно-стильовому аспекті виявлені їхні ідейні зв'язки із християнським вченням про божественну благодать, релігійно-філософською концепцією Софії, Премудрості Божої, авторські інтерпретації християнських символів, цитати й алюзії Святого Письма, богослужбових текстів, житій святих. Досліджено особливості модифікацій знайденого нового динамічного компонента національного стилю двома авторами.
|