У дисертації на принципово новій основі розв’язано проблему реконструювання психологічної структури національного характеру. Розроблено теоретико-методологічні засади дослідження та оригінальні методичні засоби, які дали змогу вперше коректно відтворити структуру українського національного характеру, представивши її складові та їх співвідношення не лише на рівні якісного аналізу, а й у кількісному вигляді. Проведене дослідження дає підстави для таких висновків: 1. Національний характер можна визначити як вибудувану на темпераментальній основі відносно стійку конфігурацію (структурну організацію) певних психологічних рис, що репрезентують емоційно-вольову сферу тієї чи іншої етнонаціональної спільноти і, втілюючись у мотивах соціальної поведінки, виконують регулятивні функції. Поняття національного характеру доцільно розглядати як елемент системи етнопсихологічних понять, у якій найширшим є поняття “психологічний склад нації (етносу)”. 2. Феномен національного характеру як такий розкривається повною мірою на рівні етнонаціональної спільноти в цілому. Тому, вивчаючи той чи той національний характер, необхідним видається спочатку реконструювати його як певну змістово-структурну цілісність і лише потім вичленовувати його індивідуально-типологічні варіанти, особистісні проекції. 3. Парадигмальний зсув, що відбувається нині у психологічній науці і полягає у зміні природничо-наукової парадигми на гуманітарну, відкриває перед етнопсихологією нові можливості, зокрема, в розробленні проблеми національного характеру. Ці можливості пов’язані: а) з розширенням джерельної бази досліджень – за рахунок залучення джерел інформації ненаукового походження, у тому числі художньої літератури; б) з використанням так званих якісних дослідницьких стратегій, які слід не протиставляти кількісним, а інтегрувати з ними. 4. Перспективною з погляду вивчення національного характеру видається ідея просторово-часового континууму етнопсихологічного дослідження. Її реалізація дала авторці дисертації змогу побудувати модель спрямованого на вивчення українського національного характеру дослідницького процесу, у віртуальних межах якого специфічно розподіляються пізнавальні функції та інтеракції його суб’єктів, а саме: 1) письменників; 2) залучених дослідником експертів-літературознавців; 3) самого дослідника. Побудована модель знімає опозицію “контактних” і “дистантних” методів етнопсихологічного дослідження. 5. Провідну роль у психологічній структурі українського національного характеру відіграють три підструктури, які, за результатами факторного аналізу, представлені комплексами рис “комунікабельність – романтичність”, “вольовитість – волелюбність”, “хазяйновитість – набожність”. При цьому існують дві принципово схожі за змістовим наповненням, але не тотожні за структурою версії українського національного характеру – чоловіча і жіноча. У чоловіків перший (ієрархічно найвищий) рівень утворюють риси “комунікабельність – романтичність”, у жінок – “хазяйновитість – набожність”. Другим рівнем ієрархії характерологічних рис в обох випадках найімовірніше є підструктура “вольовитість – волелюбність”. Третій рівень ієрархії характерологічних рис утворюють підструктури: у чоловіків – “хазяйновитість – набожність”; у жінок – “комунікабельність – романтичність”. Виявлені структури чоловічої і жіночої версій національного характеру в гендерному аспекті є інверсійними, тому з певними застереженнями правомірно говорити про “фемінність” національного характеру в українських чоловіків та про його “маскулінність” в українських жінок. 6. Такі характерологічні риси, як анархічність, гумористичність, демократизм, егоїзм, індивідуалізм, інтровертивність, консерватизм, сентиментальність, терплячість, толерантність, хитрість, не є системоутворювальними рисами українського національного характеру. Тому вони, всупереч усталеним уявленням, не можуть слугувати головними категоріями для його опису. 7. Типи особистості представників українського етносу, зображені у творах художньої літератури, виразно тяжіють до відтворення структури українського національного характеру, однак ця структура на особистісному рівні ніколи не відтворюється повністю, а видозмінюється, вбираючи в себе неповторні індивідуально-типологічні риси. Психологічна структура українського національного характеру може відтворюватися на особистісному рівні за принципами: максимальної подібності, або простої схожості; редукції провідних підструктур до однієї ієрархічно впорядкованої метаструктури; витіснення однієї з провідних підструктур на периферію; реверсу провідних підструктур. Специфічним випадком відтворення психологічної структури українського національного характеру на особистісному рівні можна вважати також її подвоєння. Індивідуальний характер набуває при цьому виразної амбівалентності. 8. На прикладі низки літературних образів типових українців виявлено ознаки напіврозпаду або й цілковитого розпаду стійких патернів українського національного характеру. Подібні ознаки правомірно тлумачити як моменти інволюції національного характеру на рівні окремих індивідів. З погляду історичних ретроспектив і перспектив розвитку української нації найбільш деструктивним у цих моментах видається те, що українська набожність має тенденцію відокремлюватися від свого генетичного підґрунтя – хазяйновитості й працьовитості, починаючи виконувати суто службову функцію, що обслуговує егоїстичні інтереси особистості, а волелюбність інволюціонує до виявів у вузькому соціальному контексті і не виповнюється сенсом обстоювання свободи як принципу суспільного життя або компенсаторно реалізується в прагненнях боротися за “чужу волю”, шукати вільного життя за межами Батьківщини тощо. 9. Порівняльний аналіз факторних структур характерологічних рис етнічних українців, зображених українськими і російськими письменниками, засвідчує їх принципову схожість. Це підтверджує вірогідність реконструйованої психологічної структури українського національного характеру. Перспективи подальших досліджень українського національного характеру вбачаються, по-перше, в його порівняльному аналізі з національними характерами інших народів, передовсім російського і польського, з якими історична доля українців була пов’язана найтісніше; по-друге, в дослідженні особливостей розвитку українського національного характеру, виявленні тих імовірних модифікацій, яких могла зазнати його психологічна структура від початку ХХ ст. до сьогодення. При цьому теоретико-методологічне та емпіричне підґрунтя таких досліджень можуть скласти сформульовані в дисертаційній роботі положення, представлені в ній методичні підходи та отримані дані. |