У Висновках дисертантка підсумовує результати здійсненого дослідження: Здійснений у дисертаційному дослідженні аналіз принципів дзен дав змогу по-новому поглянути на дзен-буддизм як на філософію, яка постає на власних принципах, головними з яких є: принцип “не-Я”, принцип “порожнечі”, принцип “неподвоєння реальності”, принцип динамічної повноти реальності та принцип особистого зусилля суб’єкта. В ході дослідження доведено, що принципи дзен-буддизму, які, істотно відрізняються і навіть суперечать деяким важливим положенням класичного буддизму, водночас є закономірним результатом розвитку філософських принципів буддизму як такого. А отже, у дзен-буддизмі йдеться про розвиток попередньої традиції, і погляд Дґена на власне вчення як передачу Дгарми Будди є обґрунтованими самою логікою його вчення. З’ясовано, що мислителі дзен й, зокрема, Дґен Кіґен переосмислили філософські засади буддизму насамперед у деконструктивному, діалектичному та екзистенційному ключі. Так вчення про “не-Я” (antman) та про порожнечу (nyat), яке спочатку було спрямоване на зняття ілюзорних установок свідомості щодо речей та їх назв та щодо самодостатнього існування речей, переосмислються як принцип свободи самого мислення. Ідея неподвійності осмислюється діалектично і постає як принцип неподвоєння реальності. Буття в цілому розглядається як результат діяльності активного суб’єкта. У дослідженні показано, що у своєму філософському вченні Дґен послідовно дотримувався принципів дзен і тому був змушений переглянути деякі радикальні положення дзен-буддизму, які насправді не відповідають його головним принципам. Зокрема, важливим внеском Дґена у розвиток філософії дзен-буддизму є повернення дискурсивним структурам статусу реальності. Результати дисертаційного дослідження дають підстави твердити, що значення філософського доробку Дґена полягає у тому, що він, хоч й у властивій мислителям дзен метафоричній та парадоксальній манері, гранично розвинув філософські настанови буддизму, а також дзен-буддизму, прагнучи остаточно звільнити його від останніх хибних метафізичних установок. |