Анотація до роботи:
Романовський О.О. Проблеми смисложиттєвих цінностей у розвитку російської емігрантської релігійної думки на матеріалах часопису “Путь” початкового періоду. - Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.11 - релігієзнавство. - Інститут філософії імені Г.С.Сковороди НАН України, Відділення релігієзнавства, Київ, 2002. Дисертація є філософським дослідженням розуміння смисложиттєвих цінностей, яке було виробленим авторами журналу “Путь”, і яке може бути критерієм у визначенні Добра і Зла. Автори журналу беруть за основу вироблені християнством ціннісні орієнтації, які ґрунтуються на загальнолюдських цінностях. Відзначається, що етичний монізм християнства надає протилежні ціннісні значення створенню і руйнації, не приділяє належної уваги єдності цих протилежностей. Також стверджується, що абсолютна досконалість не є потенцією, але актуально існує у Бога. Тому акцент у діяльності людини переноситься з творчості на консервацію. Бердяєв, навпаки, онтологізує свободу, вважає, що у свободі міститься джерело величі й нікчемності людини. Обгрунтовано, що одним з ідейних напрямків пошуку шляху від Зла до Добра є “софійний” християнський соціалізм, який намагався протистояти російському марксизму як головній небезпеці для Росії на межі ХІХ - ХХ століть. Виступаючи проти марксизму, релігійні мислителі обирають шлях свободи, шлях недопущення злочину. Вони вважають, що тільки особиста, суб’єктивна свобода є основою творчості, творення ( в тому числі і смисложиттєвих цінностей ). Розглядається й національний аспект творчості як природно вкладений у людину. Підкреслюється, що питання свободи й творчості ведуть до вирішення проблеми сенсу життя, яка суб’єктивно усвідомлюється людиною як вища цінність. Але тільки у реалізації надособистої цінності ( Вища Реальність ) людина може усвідомити себе як істоту, яка потребує розумного, осмисленого життя. |