Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Теорія літератури


ЛЯШЕНКО Олена Анатоліївна. Проблема цілісності ліричного твору і творчості поета-лірика: системнео-типологічний аспект (на матеріалі української поезії ХІХ - початку ХХ ст.). : Дис... канд. наук: 10.01.06 - 2008.



Анотація до роботи:

Ляшенко О.А. Проблема цілісності ліричного твору і творчості митця-лірика: системно-типологічний аспект (на матеріалі української поезії ХІХ – початку ХХ ст.). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.06. – теорія літератури. – Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка НАН України. – Київ, 2007.

Дисертацію присвячено дослідженню проблеми цілісності як окремого художнього твору, так і творчості митця загалом в аспекті типології. Історико-літературне підґрунтя такої типології знаходимо вже в античності. Співвідношення в теоретичному інструментарії дисертації понять “цілісність”, “система” виявляє специфіку типології цілісності не тільки в загальнонауковому, але і в історико-літературному розумінні. Цілісність є тим систематизуючим фактором, який в межах одного твору зберігає всю його архітектоніку в гармонії, залишаючи кожному з елементів твору самостійність у функціонуванні. А в межах цілої творчості цілісність та її типи мають історично зумовлений, перехідний характер.

Запропонована Ю.Тиняновим, Л.Тимофєєвим, Ю.Лотманом методологія літературознавства, дозволяє осмислити категорію цілісності як диференційовану в аспекті типології. Дихотомія типів цілісності (гомогенний та гетерогенний) є важливим поняттям системно-типологічного аналізу. В підході до такого цілісного аналізу ліричної поезії ХІХ – початку ХХ ст. запропонована трирівнева структура, яка працює і в гомогенних, і в гетерогенних системах: 1) концепція особистості; 2) природа конфлікту; 3) структура поетичного вислову. Такий системно-цілісний аналіз дозволяє типологічно визначати проблематичні аспекти літературознавства.

Публікації автора:

1. Ляшенко О.А. Дві поетичні інтерпретації музики (до типології цілісності твору) // Літературознавчі обрії. Праці молодих учених України. – К., 2002. – Вип. 3. – С. 22-27 (0,5 друк. арк.).

2. Ляшенко О.А. Поема Є.Маланюка "П’ята симфонія" як твір монолітної цілісності // Дивослово. – 2003. – № 8. – С. 4-6 (0,5 друк. арк.).

3. Ляшенко О.А. Поезія М. Драй-Хмари "Кошмар" (аналіз твору в аспекті типології цілісності) // Літературознавчі обрії. Праці молодих учених України. – К., 2003. – Вип. 4. – С. 44-48 (0,45 друк. арк.).

4. Ляшенко О.А. Поезія Д.Фальківського "Уривок" як тип мозаїчної цілісності // Вісник Львівського університету. Серія філологічна. – Львів, 2004. – Вип. 33. – Ч. 2. – С. 139-145 (0,5 друк. арк.).

5. Ляшенко О.А. Семантика кольору і ефект цілісності поетичних циклів Лесі Українки “Сім струн” і “Ритми” // Літературознавчі обрії. Праці молодих учених України. – К., 2006. – Вип. 11. – С. 198-202 (0,4 друк. арк.).

6. Ляшенко О.А. Семантика відтінків червоного кольору в поетиці циклу “Минуле” Д.Фальківського (до ідеї цілісності) // Таїни художнього тексту: Зб. наук. праць. – Дніпропетровськ, 2007. – С. 328-338. (0,4 друк. арк.).

Додаткові публікації:

7. Ляшенко О.А. Поетичний цикл Юрія Клена "Коло життьове" як явище монолітного типу цілісності // Творчість Юрія Клена в контексті українського неокласицизму та вісниківського неоромантизму: Зб. наук. праць. – Дрогобич, 2004. – С. 99-106 (0,45 друк. арк.).

8. Ляшенко О.А. "Віла-посестра" Лесі Українки і "Кошмар" М. Драй-Хмари в міфогенному хронотопі // Леся Українка і сучасність: Зб. наук. праць. – Луцьк, 2005. – Т. 2. – С. 211-220 (0,5 друк. арк.).