У дослідженні поховальної обрядовості українців можна виокремити 5 періодів: І – від початку до середини ХІХ ст.; ІІ – від середини ХІХ ст. до 1890-х рр.; ІІІ – від 1890-х до 1930-х рр.; IV – 1930–1980-ті рр.; V – 1980-ті рр. до початку ХХІ ст. Наукові студії з поховальної обрядовості українців Слобожанщини проводилися цілком у рамках визначених періодів і характеризувалися тими ж рисами, що й загальноукраїнські. Аналіз даних середини ХІХ – початку ХХІ ст. свідчить про консервативність і тривалість збереження атрибутики, ритуалістики та символіки поховальної обрядовості українців Слобожанщини. За наявності регіонального інваріанта обрядовості з чіткою структурою, що загалом тяжіє до центрально-українського, накопичений масив відомостей дає змогу за ареалами побутування окремих видів атрибутики (зокрема, тканих виробів, ритуальних страв) виокремити серед українського населення краю 3 основні локальні групи. Поховально-поминальна обрядовість українців входить до комплексу обрядів переходу як межовий цикл і складається з трьох етапів: передпоховальної обрядовості, похорону та поминальних дій. Передпоховальні дії можна поділити на підготовчі та виконувані за фактом смерті. Похорон є кульмінацією обрядовості і знаменує собою остаточний відхід померлого та зміни статусу небіжчика і його ближніх. Поминальні обрядодії, звичаї та традиції поділяються на поминання до року по смерті, принагідні та підпорядковані календарному циклу церковних поминань. На межі ХІХ – ХХ ст. існувала чітко розроблена система уявлень про градовану послідовність трансформацій-переходів людини від єдності “душа – тіло” до правильного існування на “тому світі”. До цієї послідовності входили: 1) душа + тіло (з перебуванням душі у ямці під горлом); 2) вихід душі з тіла у вигляді пари (дихання); 3) перехід душі в зооморфні тіла; 4) повне залишення тіла та цього світі; 5) повернення до світу живих у вигляді немовляти у своїй родині. У діях, що передують акту смерті, помираючий виступає у ролі суб’єкта ритуалу, але з настанням скону стає його об’єктом. До першої половини ХХ ст. фізичний акт смерті уявлявся розлученням душі з тілом завдяки діям ангола Смерті. Похорон є кульмінацією обрядовості, саме він стає маркером смерті особи для соціуму. Поховальні обрядодії розрізняються в залежності від особи померлого, його ролі та значення у громаді, а також особливостей самого акту смерті. Основним, базовим типом обрядовості є похорон “чистих” покійників” (поважних членів громади старшого віку) – “нормальний похорон”. Підваріантом такого “чистого похорону” є поховання хрещених дітей і неодруженої молоді, які виконуються із залученням спеціальної атрибутики та за дещо розширеним сценарієм. Поминання відбуваються за загальною схемою. Суттєво відрізняється похорон “нечистих” мерців (нехрещених дітей, самогубців та померлих “не своєю” смертю, людей із надприродними якостями) від передпоховальної стадії до дій на кладовищі (яких могло зовсім не бути, так само, як і поминань). У радянські часи було вироблено окремий сценарій похорону атеїстів. Основними моментами поминання є третини (другий день по похороні), дев’ятини, сороковини та роковини, що знаменують щаблі переходу небіжчика і відходу від “цього” життя: 1. Третини – прощання з домівкою, отримання нової домівки – могили; 2. Дев’ятини – прощання з господою та родом; 3. Сороковини – прощання взагалі з земним життям; 4. Рік – доконаність переходу. Найважливішими з поминань є сороковини та роковини. Основною поминальною дією є споживання ритуальної їжі. Основним завданням поминальних дій було забезпечення добробуту живим і поліпшення становища померлого на тому світі. Світоглядні уявлення українців-слобожан стосовно потойбіччя за період етнографічних досліджень зазнали певного спрощення та збіднення: уособлення людської особи здебільшого втратили антропоморфні риси; досить розвинені уявлення кінця ХІХ – початку ХХ ст. про існування після смерті дещо звузилися та зблякли, хоча деякі з вірувань виявилися достатньо стійкими (віра у прихід смерті за людською душею, тлумачення похоронних атрибутів, віра у метаморфози душі та відкриття смертю каналу між світами, у який через неправильність дій можуть потрапити непідготовлені тощо). |