Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Українська література


Кузьменко Оксана Володимирівна. Поетика Василя Голобородька: дисертація канд. філол. наук: 10.01.01 / Харківський національний ун-т ім. В.Н.Каразіна. - Х., 2003.



Анотація до роботи:

Кузьменко О. В. Поетика Василя Голобородька. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.01 – українська література. – Донецький національний університет. - Донецьк, 2003.

Дисертацію присвячено аналізові індивідуальної поетики Василя Голобородька. У ній подано огляд критичних і літературознавчих праць про творчість цього видатного українського поета,які видавалися з 1960-х років і до наших днів. Розглянуто сюжетно-композиційну структуру творів, особливості їхньої суб’єктної організації, роль фольклорних кодів, концептуальні образи-символи.Композиція багатьох Голобородькових творів має спільні риси. Наприклад,тематичний образ часто закладений у назві поезії. Звичайно подані три етапи або варіанти його розвитку. Концептуальні образи складають ядро художнього світу поета. У дисертації доводиться, переважно шляхом монографічного аналізу творів “від першого слова до останнього”, що кожен із компонентів Голобородькової індивідуальної поетики функціонує в єдиній системі, ідеї та проблеми сучасності втілюються в традиційних для української культури, але неповторно трансформованих образах та формах.

Для багатьох творів В.Голобородька характерні такі риси композиційної побудови, як градаційність, анафори, драматизовані елементи і наскрізна потрійність (три етапи або варіанти розвитку тематичного образу, три часопростори, три предмети чи їх якості, три дії, три герої, три обміни репліками). Ці риси композиції більшою або меншою мірою характерні для різних фольклорних жанрів і служать для передання читачеві вже на композиційному рівні коду традиційної культури.

Суб’єктні форми у В.Голобородька різноманітні, як різноманітне й поєднання побутових картин і алегорій, різних часових площин. Але постійною є зосередженість ліричного переживання на ключових питаннях національного буття, самоідентифікація суб’єкта мовлення з традиційним життєвим устроєм, нормами народної етики й естетики.

Трансформовані елементи кодів різних фольклорних жанрів сприймаються як засіб витворення переважно опозиційної щодо сьогодення художньої картини світу, в якій втілений ідеал поета. Це й реалізація його світоглядних настанов, і прояв органічної своєрідності його художнього мислення, що дає змогу розв’язувати складні естетичні завдання.

Із концептуальних образів до дисертації відібрані ті, які входять до ядра художнього світу поета: України, української хати, національної спільноти та її представників, слова (мови). Аналіз творів В.Голобородька доводить, що ці образи, як і решта розглянутих у дисертації компонентів індивідуальної поетики цього митця, функціонують у єдиній системі, доносячи до читача основний зміст його творів, розкраваючи неосяжність духовного потенціалу народу, одвічне прагнення до гармонії, і водночас трагізм світовідчуття, породжений складністю історичної долі.

Публікації автора:

1. “Дякую долі за те, що випало мені бути знайомим з Василем Стусом...” [Вірш В.Голобородька, присвячений В.Стусові] // Актуальні проблеми української літератури і фольклору: Наук. зб. – Вип. 2 / Відп. ред. Мишанич С.В. – Донецьк: Кассіопея. -1998. – С. 80-84.

2. Образ слова в поезіях В.Голобородька // Филологические исследования. Сб. научн. работ / Донецкий нац. университет. - Вып.4. – Донецк: ООО “Юго-Восток, ЛТД”, 2002. - С. 135-158.

3. Символіка образу коня у творчості Василя Голобородька // Актуальні проблеми української літератури і фольклору: Наук. зб. – Вип. 5 / Відп. ред. Мишанич С.В. – Донецьк: Кассіопея. - 2000. – С. 154-170.

4. Спільні образи у поезіях В.Стуса та В.Голобородька 1960-х – поч. 1970-х років // Вісник Луганського держ. пед. ун-ту ім. Т.Шевченка. – Луганськ, 2001. - № 2. – С. 43-53.

5. Тема Батьківщини у поезіях В.Стуса та В.Голобородька 1960-х – поч. 1970-х років // Актуальні проблеми української літератури і фольклору: Наук. зб. – Вип.6: Василь Стус в контексті європейської літератури / Відп. ред. Мишанич С.В. – Донецьк: Вид-во Донецького нац. ун-ту, 2001. – С. 170-179.

6. Фольклорні коди і моделі поезій В.Голобородька // Актуальні проблеми української літератури і фольклору: Наук. зб. – Вип. 7 / Відп. ред. Мишанич С.В. – Донецьк: Норд-Прес. – 2002. – С. 163-182.

7. Художня полісемантичність образу хати у творчості В.Голобородька // Вісник Луганського держ. пед. ун-ту ім. Т.Шевченка. - Луганськ, 2002. - № 12. - С.118-133.

Додаткові публікації

1. Поетична збірка Василя Голобородька// Сучасність. – 2003. -№6. – С.152- 154.

2. Поетичний світ В.Голобородька: витоки гармонії// Тезисы докладов вузовской научной конференции профессорско-преподавательского состава по итогам научно-исследовательской и методической работы: филологические науки/ Ред.кол. Калиущенко В.Д., Отин Е.С.,Курмакаева Н.Т. и др. – Донецк:ДонГУ,1995.-С.49.