Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Російська література


Юдін Олександр Анатолійович. Поетика перформатива у творчості Андрія Бітова (на матеріалі "Книги подорожей"): дисертація канд. філол. наук: 10.01.02 / НАН України; Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Юдiн О.А. Поетика перформатива в творчостi Андрiя Бiтова (на матерiалi "Книги подорожей"). - Рукопис.

Дисертацiя на здобуття наукового ступеня кандидата фiлологiчних наук за спецiальнiстю 10.01.02 - росiйська лiтература. - Iнститут лiтератури iм. Т.Г.Шевченка НАН України. - Київ, 2003.

Дисертацiю присвячено дослiдженню поетики творчостi сучасного росiйського письменника Андрiя Бiтова. Оскiльки всiй творчостi цього автора притаманна тенденцiя до автобiографiзму, у роботi розглянуто саме автобiографiчнi за жанром тексти, якi складають цикл "Книга подорожей". Своєрiдність художнього мислення автора, для визначення якої введений термiн "поетика перформативу", вбачається в тому, що кожний художнiй текст побудований як складна автореференцiйна структура, тому iсторiя, про яку розповiдається у текстi, стає iсторiєю самого тексту. Доводиться, що текст не просто вiдображає певнi подiї, але сам виявляє характер подiї: виникає подiя тексту. Цей характер тексту як подiї актуалiзується через автореференцiйнi звертання автора до самого процесу писання, якi визначаються як знаки авторської присутностi. Подiя тексту i авторське Я набувають центрального значення. Перформативний художнiй текст виступає як свiдчення народження нового авторського Я в процесi текстуальної практики. Отже, iсторiя, про яку розповiдається в текстi, стає iсторiєю самого тексту, а iсторiя автобiографiчного героя - iсторiєю того, як герой стає автором. Автор i герой утворюють єдину перформативну структуру "автор-герой".

Ключовi слова: автобiографiзм, поетика перформатива, автореференцiйнiсть, знаки авторської присутностi, подiя тексту, перформативна структура "автор-герой".

У ВИСНОВКАХ стисло викладені основні результати проведеного дослiдження. Аналiз автобiографiчних повiстей А.Бiтова, якi входять до циклу "Книга подорожей", дозволяє сформулювати концепцiю поетики перформатива, котра дає вiдповiдь на два основних питання, поставлених на початку роботи: про характер автобiографiзму та категорiї автора у творчостi Бiтова. Значення поетики перформатива полягає в постiйному самопородженнi авторського Я через збирання свого минулого всерединi текстуальної діяльності, подiї тексту, а основний структурний момент - у тому, що iсторiя, яка розповiдається в текстi, стає iсторiєю самого тексту.

Насамкінець намiчені основнi шляхи продовження дослiдження на основi сформульованої концепцiї: 1) аналiз iнших творiв А.Бiтова з погляду поетики перформатива; 2) з'ясування культурно-iсторичних передумов i культурно-iсторичного значення поетики перформатива; 3) дослiдження iсторико-лiтературних витокiв поетики перформатива.

Публікації автора:

1.Игра словами (художественная организация эссе Андрея Битова) // Studia methodologica. – Тернопіль: 2001. – Вип. 9. – С. 32-37 (0,5 др. арк.).

2. Поэтика перформатива в автобиографических рассказах Андрея Битова // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Ізмаїл: 2002. – Вип. 12. – С. 206-213 (0,9 др. арк.).

3. Поэтика перформатива в творчестве Андрея Битова // Мова і культура. – К.: 2001. – Т. 4. Вип. 4. – С. 316-318 (0,25 др. арк.).

4. Формирование поэтики перформатива в повести Андрея Битова “Путешествие к другу детства” // Мова і культура. - К.: 2002. – Т. 4. Вип. 5. - С. 212-217 (0,5 др. арк.).

Додаткові публікації:

1. Поэтика перформатива в “Мыслях” Паскаля // Sententiae: збірка наукових праць Спілки дослідників модерної філософії. – Вінниці, Універсум-Вінниця: 2000. – № 1. – С. 233-238 (0,4 др. арк.).