Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Теорія літератури


115. Захарова Анжеліка Леонідівна. Поетика храму у творах художньої літератури (на матеріалі романів У.Голдінга "Шпиль" і Ю.Місіми "Золотий храм"): дис... канд. філос. наук: 10.01.06 / Донецький національний ун-т. - Донецьк, 2004.



Анотація до роботи:

Захарова А.Л. Поетика храму у творах художньої літератури (на матеріалі романів У. Голдінга “Шпиль” і Ю. Місіми “Золотий Храм”). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.01.06. – теорія літератури. Донецький національний університет. – Донецьк, 2004.

У дисертації досліджується проблема архетипних зв'язків і співвідношень між різними видами мистецтва, а саме – між архітектурними і літературними явищами. Основою для аналітичних зіставлень і теоретичних узагальнень обрано феномен храму, який розглядається в єдності його культурних і культових характеристик.

Храм розглядається як архетипна імітація космогонічного акту, вичленовуються основні його структурні елементи: Світова Гора, Світове Дерево і Сходи. Розглянуті в єдності, ці елементи складають креативний архетип, у якому виражається архетипне уявлення про Світову Вісь (Axis Mundi).

Архітектоніка літературного твору, яка розглядається в міфопоетичному контексті, виявляє властивості, спільні для явищ літератури й архітектури, що дозволяє, у випадках найбільших семантичних зближень, вживати як допоміжний термін поняття “архітектурність”. Характеристики храмової археструктури інтерпретуються як архетипні передумови словесної творчості.

Креативний і рецептивний аспекти поетики храму представлені на прикладі романів “Шпиль” У.Голдінга і “Золотий храм” Ю.Місіми, у яких образ храму є центральним і смислотворчим. Приналежність цих романів до різних культур і акцентування в них різних аспектів храмового мистецтва сприяє об'єктивному і різнобічному баченню проблеми.

Публікації автора:

  1. Храмовая символика и ее смысловые уровни // Вісник Донецького університету. Серія Б : Гуманітарні науки. – 1998. - №2. – С.180-183.

  2. Трансценденция архетипического в структуре художественного целого (на материале романа У.Голдинга “Шпиль”) // Вісник Донецького університету. Серія Б: Гуманітарні науки. – 1999. – №2. – С. 154-157.

  3. Архетип структуры и структура архетипа в художественном произведении // Литературоведческий сборник. – Вып.1. – Донецк: ДонГУ, 1999. – С. 41-44.

  4. Иерархия структуры литературного произведения // Литературоведческий сборник. – Вып.3. – Донецк: ДонГУ, 2000. – С.13-17.

  5. С.Н.Булгаков о софиургийности искусства // Культура у філософії ХХ століття: Матеріали IV Харківських міжнародних Сковородинівських читань. – Харків: Університет внутрішніх справ, 1997. – С. 44-46.

  6. Мифотворчество философское и религиозное в системе воззрений С.Н.Булгакова // Проблема раціональності наприкінці ХХ століття: Матеріали V Харківських міжнародних Сковородинівських читань. – Харків: Університет внутрішніх справ, 1998. – С. 44-46.

  7. Архитектонические доминанты в романе У.Голдинга“Шпиль” // Сучасні проблеми та перспективи дослідження романських і германських мов і літератур: Матеріали Другої міжвузівської конференції молодих учених (12-13 лютого 2004 р.) – Донецьк: ДонНУ, 2004. – С. 132-134.