На основі аналізу філософської, історико-педагогічної, психолого-педагогічної, мистецтвознавчої й художньо-естетичної літератури в дослідженні обґрунтовано сутність естетичного світосприймання як сприймання реального та його відображення через призму індивідуальної свідомості; залежність індивідуальних естетичних образів від сенситивної обдарованості реципієнта, його вразливості, культури почуттів, ситуативного настрою, рівня його духовної культури; впливом досвіду (додаткова естетична освіта, спілкування з мистецтвом (творами живопису). Доведено, що естетичне світосприймання є комплексним процесом, результатом якого є формування у свідомості індивіда багатовимірного образу світу. На основі аналізу наукової літератури визначено поняття „естетичне світосприймання” як компонента світогляду, що є інтегральною якістю особистості та характеризується цілісною структурою естетичного відчуття, мислення, бачення навколишнього світу, здатності до естетичної діяльності, властивих окремій особистості або етнокультурним і соціокультурним групам.
Естетичне світосприймання молодшого школяра визначаємо як здатність учня розпізнавати естетичну цінність об’єктів (предметів) і явищ навколишнього середовища, що супроводжується асоціативно-цілісним переживанням дійсності з подальшим відтворенням її в естетичній діяльності. 2. Аналіз сучасного стану підготовки майбутніх учителів початкових класів засвідчив, що в процесі загальної підготовки, зокрема під час вивчення дисциплін художньо-естетичного циклу, увага спрямовується переважно на досягнення певного теоретичного рівня. На необхідні для процесу формування естетичного світосприймання знання й навички, що ґрунтовніше набуваються в навчальному процесі в ході накопичення студентами художньо-практичного досвіду, звертається недостатньо уваги. 3. На основі врахування сучасних тенденцій розроблена, експериментально перевірена та впроваджена в навчально-виховний процес модель підготовки майбутніх учителів початкових класів до формування естетичного світосприймання в молодших школярів за допомогою творів живопису. Основними елементами моделі є мета (визначена відповідно до потреб сучасного суспільства в підготовці висококваліфікованих, творчих, конкурентноспроможних педагогічних кадрів); компоненти підготовки (ціле-мотиваційний, змістовий, діяльнісний, оцінно-результативний); особистісна структура естетичного світосприймання майбутнього вчителя в контексті його професійної підготовки; організаційна структура навчально-виховного процесу; педагогічні умови. Серед педагогічних умов, що сприяють ефективній підготовці майбутніх учителів до формування естетичного світосприймання в молодших школярів за допомогою творів живопису, визначено наступні: удосконалення навчально-методичного забезпечення підготовки студентів; здійснення особистісно зорієнтованого підходу; наявність гармонії діяльності в системі „педагог – студент” на основі демократичного стилю спілкування; виховання відповідальності за здійснення вибору життєвої позиції; професійно-педагогічна спрямованість; розвиток навичок естетичного сприймання творів живопису; встановлення міжпредметних зв’язків розділу „Історія образотворчого мистецтва (живопис)”; орієнтація на класичні джерела, шедеври світового мистецтва живопису під час формування духовних цінностей (істина, краса, добро, любов тощо); урахування рівня культурного розвитку кожного студента; надання естетичного спрямування процесу професійної підготовки; виховання творчого ставлення студентів до будь-якого виду діяльності; знання вікових особливостей учнів молодших класів. За визначених педагогічних умов запропонована модель сприяла забезпеченню якісної практичної підготовки майбутніх учителів відповідно до сучасних вимог освітньо-виховного процесу. Для оцінки ефективності розробленої нами моделі підготовки майбутніх учителів до формування естетичного світосприймання в молодших школярів виділено певні критерії: когнітивний, афективний, результативний, світоглядний, їх показники та рівні (низький, середній, високий). У процесі експериментального дослідження визначено узагальнені оцінки професійних якостей, знань, умінь студентів контрольної та експериментальної груп. За допомогою порівняльних і статистичних методів здійснювався аналіз експериментальної роботи. Результати порівняльного дослідження засвідчили переваги інноваційної підготовки в експериментальних групах. Дані статистики доводять достовірність висновків щодо результативності формувального експерименту. Отже, аналіз результатів експериментальної роботи довів, що запропонована модель сприяє забезпеченню якісної практичної підготовки майбутніх учителів початкових класів до формування естетичного світосприймання в молодших школярів. 4. Встановлено, що розроблені в межах навчального предмета „Образотворче мистецтво з методикою викладання” методичні рекомендації до вивчення нового розділу „Історія образотворчого мистецтва (живопис)” та їх упровадження за авторською методикою дозволяють виховувати в студентів високі естетичні ідеали, світоглядні орієнтири та естетичне сприймання світу, розвивати компетенції у сфері художньої культури, що сприяє підвищенню ефективності підготовки майбутніх учителів початкових класів до формування естетичного світосприймання в молодших школярів. Результати дослідження дають підстави вважати, що гіпотеза й вихідна методологія є правильною, визначені завдання реалізовані, мета досягнута, сукупність одержаних наукових висновків та практичних рекомендацій має важливе значення для теорії та методики підготовки майбутніх учителів початкових класів до формування естетичного світосприймання в молодших школярів творами живопису. Процес підготовки майбутніх учителів до формування естетичного світосприймання в учнів молодших класів за допомогою творів живопису під час роботи над новим розділом не можна вважати завершеним, але створення позитивної мотивації, закріплення тенденцій естетичного сприймання живописних творів й оточуючої дійсності, активізація процесів інтелектуальної діяльності забезпечують необхідні передумови для подальшого самостійного поглиблення цього процесу. Проведене дослідження не вичерпує всіх проблем щодо підготовки майбутніх учителів до формування естетичного світосприймання в молодших школярів. Актуальною залишається проблема формування естетичного світосприймання в молодших школярів у позакласній та позашкільній виховній діяльності; проблема дослідження інтегративного зв’язку морального й естетичного у формуванні естетичного світосприймання учнів початкових класів. |