Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Гулідова Ірина Сергіївна. Паремійний простір американської поезії ХХ століття: лінгвокогнітивний і прагмалінгвістичний аспекти. : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Гулідова І.С. Паремійний простір американських поетичних текстів
ХХ століття: лінгвокогнітивний і прагмалінгвістичний аспекти. –
Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2008.

Дисертація присвячена дослідженню особливостей паремійного простору американської поезії ХХ століття. В роботі паремія розглядається як лінгвокогнітивний конструкт, що інкорпорує три іпостасі: вербальну, передконцептуальну та концептуальну.

Залучення методології концептуальної інтеграції та теорії іконічності дозволило виявити основні лінгвокогнітивні механізми формування смислу паремій, якими виступають різні операції мапування, зокрема наративне. Іконічність є лінгвосеміотичним принципом формування паремій, зокрема синтаксичної організації мовних елементів, які входять до їх складу.

Актуалізація паремій в поетичних текстах реалізується через взаємодію прийомів їх формального виділення та лінгвокогнітивних операцій висунення. На основі аналізу паремій з позицій когнітивної лінгвістики запропоновано модель паремійного простору, що формується з ієрархічно розташованих концептів. Виокремлення і опис складників цих концептів здійснено на основі методології прагмалінгвістики.

У дослідженні паремія тлумачиться як усталене в мові та відтворюване
в мовленні лінгвокогнітивне утворення, яке має синтаксичну будову речення,
а отже, характеризується граматичною завершеністю, існує в художній свідомості певної історико-культурної спільноти і в стислій лаконічній формі відображає її уявлення про світ та його пізнання людиною. Як і інші одиниці – слова, речення та тексти – паремії здатні вербалізувати ключові лінгвокультурні концепти, котрі
є базовими одиницями картини світу і відзначаються аксіологічною значущістю як для окремої особистості, так і для всієї етнічної спільноти.

У роботі паремійний простір американської поезії ХХ століття змодельовано у вигляді піраміди, яка відображає ієрархію концептів, котрі структурують
цей простір. Ієрархічна організація концептів в межах паремійного простору дозволяє виявити значущість того чи іншого фрагменту позамовної дійсності
для представників американської лінгвокультурної спільноти крізь призму
його сприйняття в поетичних текстах. Аналіз ілюстративного
матеріалу продемонстрував, що домінантними для американського суспільства
є концепти людина, мистецтво та кохання. Найменш репрезентованими виявилися концепти буття, всесвіт та час, що може бути пояснене їх складністю для осмислення.

Розкриття значення паремійних висловів здійснюється в дослідженні через аналіз лінгвокогнітивних механізмів їх формування. У контексті роботи такими операціями виступають різні типи мапувань – аналогове та наративне, причому останній тип превалює. Вилучення смислу паремійної одиниці, що не
є експліцитно вираженим, стає можливим завдяки побудові мереж концептуальної інтеграції. Специфіка концептуальної інтеграції в межах паремій зумовлена особливостями самих паремійних одиниць. Якщо йдеться про загальновідому паремію, вжиту в поетичному творі, зміст типової історії, що розповідає про життєві події, переноситься на історію, котра існує в контексті певного поетичного твору. У випадку із авторськими афористичними висловленнями відбувається перенесення змісту конкретної історії, представленої в контексті віршованого твору, на більш загальні ситуації, які трапляються в житті.

Лінгвосеміотичним принципом формування паремійних одиниць
є іконічність, яка в пареміях реалізується через принципи дистанції, послідовності та частково – кількості. Значна частина паремійних висловів демонструє порушення принципу кількості в іконічності, що виявляється в компресії мовної форми паремійного вислову та конденсації у ньому глибинного багатошарового смислу. Результатом компресії та конденсації є такі дистинктивні риси паремійних одиниць, як лапідарність та лаконічність.

Дослідження паремій дозволило встановити специфіку їх актуалізації
в поетичних текстах. В роботі розкрито її двопланову суть, яка передбачає взаємодію виділення паремій в поетичному тексті, що досягається застосуванням низки формальних та семантико-синтаксичних прийомів, а також лінгвокогнітивних операцій висунення паремій, завдяки чому вони набувають особливої значущості й виступають у ролі пошукового стимулу або ключа
в процесах обробки інформації, джерелом якої є поетичний текст. Чинниками висунення паремій у поетичному тексті виступають явище прецедентності, завдяки якому відбувається апеляція до фонових знань читача; іконічність, що апелює до емоцій, викликаючи в свою чергу емоційний резонанс; а також компресія форми паремійної одиниці.

Аналіз паремій в прагмалінгвістичному аспекті дозволив встановити пріоритетність та домінування того чи іншого складника концептів, що структурують паремійний простір американської поезії ХХ століття.

Перспективи подальшого дослідження вбачаємо у вивченні актуалізації номінативних одиниць у семантиці художнього тексту, зокрема розкритті двопланової сутності актуалізації, що передбачає взаємодію виділення
та висунення. Перспективним також є дослідження ролі паремійних одиниць
в стратегіях і тактиках інтерпретації поетичного тексту.

Публікації автора:

1. Іконічність в пареміях американських поетичних текстів // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. пр. – Вип. 17. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2006. – С.93-100.

2. Лінгвокогнітивні механізми формування паремій (на матеріалі американських поетичних текстів ХХ століття) // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського національного лінгвістичного університету. Серія Філологія. Педагогіка. Психологія. – 2006. – Вип. 13. – С. 67-73.

3. Мовні і позамовні чинники актуалізації паремій в американських поетичних текстах ХХ століття // Актуальні проблеми філології та перекладознавства: Зб. наук. пр. – Вип. 3. – Ч. 1. – Хмельницький: ХНУ, 2007. –
С. 142-146.

4. Пареміологічний простір американської поезії ХХ століття: досвід семантико-концептуальної класифікації // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Лінгвістика. – 2005. – Вип. ІІ. – С. 345-351.

5. Ментальні простори в семантиці паремій // Сучасні проблеми та перспективи дослідження романських і германських мов і літератур:
V Міжвузівська конфер. молодих учених. Донецьк, 29-31 січня, 2007 р. – Донецьк: ДонНУ, 2007. – С. 162-163.

6. Паремії в американських поетичних текстах ХХ століття: комунікативний аспект // Лінгвістика та лінгводидактика в сучасному інформаційному суспільстві: Наук.-практ. конфер. Київ, 6-8 квітня 2007 р. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2007. –
С. 70-74.