Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Теорія літератури


135. Кіндзерська Юлія Юріївна. Опозиція героїчного і філістерського в метакритичному дискурсі (на матеріалі літератури Великобританії 60-х років ХХ століття): дис... канд. філол. наук: 10.01.06 / Тернопільський держ. педагогічний ун-т ім. Володимира Гнатюка. - Т., 2004.



Анотація до роботи:

Кіндзерська Ю. Ю. Опозиція героїчного і філістерського в метакритичному дискурсі (на матеріалі літератури Великобританії 60-х років ХХ століття). — Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.01.06. — теорія літератури. — Тернопільський державний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль, 2004.

У дисертації проаналізовано основні методологічні підходи до дослідження героїчного в теоретичній думці, на основі яких виділено три моделі героїчного образу: класична, архетипна і екзистенційна. Проаналізовано діахронні зміни формально-змістових характеристик опозиції “герой-філістер” та явище деконструкції героїчного в контексті суспільної кризи ХХ столітті. Метакритично осмислено проблему опозиції “герой-філістер” на матеріалі британської романістики 60-х років ХХ століття. Досліджено й окреслено три основні типи втілення образів героя і філістера в літературі — реалістичний, модерністський і постмодерністський. Особлива увага приділена проблемі постмодерної гри з досліджуваними поняттями. Запропоновано методику дослідження героїчного образу в сучасній літературі.

У висновках узагальнено результати дослідження літературної опозиції “герой і філістер” в синхронному і діахронному аспектах. Наголошується, що поняття герой не слід вважати константним, оскільки воно виявляє свою відкритість та детермінованість історичними, соціальними, політичними, ідеологічними та гносеологічними чинниками, які, взаємодіючи, визначають рецепцію героїчного образу у певний історичний період.

На основі проведеного дослідження виділено три основних моделі героїчного, які виявляють суттєві концептуальні відмінності. Класична героїчна модель базована на піднесенні морально-фізичних якостей героя, встановлює епічну дистанцію між ним та пересічною людиною і прагне завершеності у смерті героя. Саме такий погляд на героїчне практикувався в літературознавстві до ХХ століття, радянському літературознавстві, де однозначність класичного героїчного канону підсилилася офіційною ідеологією.

У ХХ столітті підхід до проблеми героя дещо змінюється, на що, без сумніву, вплинули праці Юнґа та Кемпбела, концепції висунуті в річищі екзистенційної філософії і соціологічних студій. Відповідно виділяємо архетипну і екзистенційну моделі героїчного. Архетипна героїчна модель спрямована на гармонізацію особистісної структури людини та її контактів зі світом, будучи, таким чином, орієнтованою на життя, найповнішу реалізацію особистості. Екзистенційна героїчна модель, навпаки, акцентує незавершеність буття достотної людини у неавтентичному світі, стан перманентного напруження, у якому здійснюються відносини людини зі світом.

На матеріалі британської літератури 60-х років ХХ століття та її метакритичного дискурсу вивчено особливості функціонування трьох моделей героїчного образу в реалістичній, модерністській і постмодерністській літературі. У реалістичній літературі зберігається зміст, але змінюється форма прояву героїчного, викликана посиленням іронічного модусу в мистецтві ХХ століття. Реалістичний героїчний образ ґрунтується на конфлікті героя і системи, і тут втілюється класична героїчна модель. В модерністській літературі при збереженні формальних характеристик класичної героїчної моделі трансформується її зміст, що приводить до часткової або повної деконструкції героїчного канону. Натомість особливої актуальності набуває архетипна героїчна модель, покликана відтворювати процес позбавлення людини від фіктивного світу ілюзій. У письменників-модерністів на перший план виходить процес становлення героя, який все ж залишається учасником історії і творцем. У постмодернізмі дегуманізоване прагнення досліджувати концепт, приводить до розщеплення героїчного на множинність проявів та розмивання меж всередині опозиції “герой-філістер”.

Оскільки проведене дослідження показало, що концепт героїчного ще не належить до дефінітивно усталених літературознавчих термінів, дисертант вважав доцільним застосовувати до аналізу героїчних образів у літературі метакритичний підхід, який уможливив вільне оперування всім інтерпретаційним полем, що склалося навколо даного концепту. При дослідженні героїчного образу вважаємо суттєвим врахування та аналіз наступних положень:

— час написання твору, соціально-історична ситуація, у якій даний твір виник;

— метатекстова ситуація — філософські, соціологічні, історичні дослідження становища суспільства і людини у ньому;

— національний архетип героя;

— особливості авторського світогляду та його творчого методу;

— контекстуальні зв’язки досліджуваного твору, вагомі для конструювання героїчного персонажа;

концептуальна модель (класична, архетипна чи екзистенційна), яка домінує при творенні героїчного персонажа;

рецепція досліджуваного образу у критиці.

Такий системний підхід до дослідження постаті героя в літературі уможливить, на нашу думку, якнайповніше осмислення особливостей побутування та інтерпретації концепції героїчного у певний історичний період у конкретній національній літературі і в творчості окремого письменника.

Публікації автора:

  1. Героїзм і філістерство: метакритичний погляд на еволюцію понять героїчного та філістерського у європейській теоретичній думці. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2004. — 60 с.

  2. Ігрові прийоми маніпулювання увагою читача в романі Джона Фаулза // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: Літературознавство. — Тернопіль, 2002. —Вип. ХІІ. — С. 184-192.

  3. Параметри героїчного та повсякденного як складові ідейно-естетичної парадигми // Мандрівець. — Тернопіль, 2003. — №1 (42). — С. 57–61.

  4. Пригода як форманта образу героя в романі Джона Фавлза “Маг” // Мандрівець. — Тернопіль, 2003. — № 2 (43) — С. 27 – 31.

  5. Образ героя як елемент ідеологічної пропаганди у ХХ столітті // Питання літературознавства. — Чернівці: Рута, 2003. — Вип. 10 (67). — С. 11–16.

  6. Героїзм та філістерство як екзистенційна парадигма у романі Ґ.Ґріна “Комедіанти” // Наукові записки Луганського національного університету. Вип.4. Т.2. Серія “Філологічні науки”: Зб. наук. праць [Структура представлення знань про світ, суспільство, людину: у пошуках нових змістів] / Луган. нац. пед. ун-т ім. Т.Шевченка. — Луганськ: Альма-матер, 2003. — С. 215-226.

  7. Категорія героїчного в контексті кризи європейської культури ХХ століття // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: Літературознавство. — Тернопіль, 2004. —Вип. ХIV. — С. 62-75.

  8. Концепція екстремальної екзистенції в романі Джона Фаулза “Колекціонер” // Мова. Культура. Бізнес. Випуск 1. — К.: Правові джерела, 2003. — С. 191-197.

  9. В лабіринті культури. До питання про інтертекстуальні зв’язки роману Дж.Фаулза “Маг” // Збірка тез учасників ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених “Крок у майбутнє” (25-27 червня 2003р., м. Київ) / Уклад.: Кухарєв С.О. — К.: Політехніка, 2003. — С. 111 – 112.