Анотація до роботи:
Близнюк Л.М. Односкладні речення із семантичним суб’єктом (на матеріалі поетичних текстів 50-х – 60-х р.р. ХХ століття). – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.02.01 – українська мова. – Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. – Харків, 2007. У дисертаційній роботі досліджено різновиди значень семантичного суб’єкта українського односкладного речення на матеріалі текстів поетичних творів Л. Костенко, Д. Павличка, В. Симоненка і Б. Олійника та його реалізацію в моделях з родовим, давальним, знахідним, орудним і місцевим відмінками з певними лексемами. Закцентовано на важливості семантико-синтаксичного підходу до синтаксичних явищ, що становить панівну тенденцію в сучасному українському синтаксисі. У руслі цієї тенденції актуальним є визнання ролі семантичного суб’єкта як носія предметно-прагматичної діяльності та семантичної ознаки. Аналіз дозволив зробити висновки про важливість для українського поетичного синтаксису таких форм представлення семантичного суб’єкта, які безпосередньо пов’язані з односкладним реченням. Спостереження над згаданим поетичним матеріалом доводить, що важливого значення для вираження авторської експресії набувають конструкції з генітивним і дативним суб’єкта. Найбільш поширеними (продуктивними) й національно специфічними в семантичній структурі односкладних речень поетичних творів є конструкції з родовим, давальним і місцевим відмінками суб’єкта. Дослідження окреслює лексико-граматичні ознаки і структурно-семантичну маркованість головного члена речення односкладної структури – предиката, що формує модель із суб’єктною синтаксемою в текстах поетичних творів, виявляє певну спільність між дативом і генітивом у ролі семантичного суб’єкта: обидві форми його – у порівнянні з нейтральним номінативом – передають ідею наявності мовця у зображуваній ситуації, його емоційність, експресивність. Звідси виникає необхідність співвіднесення семантики предиката і семантичного суб’єкта – невід’ємної складової будь-якого художнього, зокрема поетичного, твору. |