Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Бєлєхова Лариса Іванівна. Образний простір американської поезії: лінгвокогнітивний аспект: Дис... д- ра філол. наук: 10.02.04 / Київський національний лінгвістичний ун-т. - К., 2002. - 476арк. - Бібліогр.: арк. 392-461.



Анотація до роботи:

Бєлєхова Л.І. Образний простір американської поезії: лінгвокогнітивний аспект. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2002.

У дисертації пропонується новий, інтегрований підхід до розгляду еволюції словесного поетичного образу та теоретичної думки про нього крізь призму мереологічної моделі поетик – від античної, універсалістської, до когнітивної.

Дослідження зосереджено на розкритті природи словесного поетичного образу в ракурсі лінгвокогнітивної парадигми та побудові оригінальної типології образів американської поезії. Особлива увага приділяється лінгвокогнітивним механізмам створення нових образів, що здійснюють концептуальний прорив у осмисленні світу людиною.

Встановлено, що виникнення й функціонування нових словесних поетичних образів (ідіотипів й кенотипів) зумовлено взаємодією мовних і позамовних чинників їх розвитку на тлі змін типів художньої свідомості й видів поетичного мислення. Доведено, що механізмами створення ідіотипних і кенотипних словесних поетичних образів слугують лінгвокогнітивні операції мапування, розгортання, спеціалізації й модифікації, які, в свою чергу, включають лінгвокогнітивні процедури узагальнення, конкретизації, компресії, комбінації, нарощування, перспективізації й інтертекстуалізації. Визначено характер взаємозв’язку між видами поетичного мислення й способами мапування царин джерела на царини мети.

Інтегрований підхід до теорії образності дозволив удосконалити методику концептуального аналізу СПО й розробити інтегративну когнітивну модель словесного поетичного образу, яка розкриває механізми його формування у віршованому тексті та пропонує способи реконструкції образного простору поетичного текста.

Еволюція СПО, його онтологічні й гносеологічні властивості зумовлені змінами типів художньої свідомості та розвитком видів поетичного мислення – від синкретичного міфопоетичного мислення в архаїчну епоху його становлення до аналогового й асоціативного в канонічний період розвитку та парадоксального, параболічного й есеїстичного поетичного мислення на індивідуально-творчому етапі поетичної творчості.

Види поетичного мислення впливають на характер СПО в аспекті використання експресивних засобів і стилістичних прийомів їхньої побудови та визначають основні тенденції віршованого мовлення в різних літературно-стильових напрямах.

Формування нових видів СПО – параболи й метаболи – викликане тенденціями віршованого мовлення до конвергенції, що виражається в концентрації тропів й активізації стилістичних фігур у межах окремого відрізка поетичного тексту, та дивергенції, яка проявляється в розосередженні образів по всій тканині поетичного тексту.

Механізми створення новизни СПО базуються на низці лінгвокогнітивних процесів, операцій і процедур, які забезпечують їх формування й функціонування у віршованому тексті. СПО як тривимірна величина, яка інтегрує передконцептуальну, концептуальну та вербальну іпостасі, гнучко змінює свої контури залежно від когнітивних і мовних операцій, що домінують у формуванні образу, а також від виду поетичного мислення, котрий зумовлює характер і напрям лінгвокогнітивних операцій мапування. Останні розуміються в роботі як концептуальне проектування та семантичне накладення структур знань про властивості й ознаки об’єктів і явищ навколишньої дійсності, опредметнених у номінативних одиницях суб’єктної та об’єктної частини СПО.

Залежно від видів поетичного мислення та концептуальних тропів, які є когнітивною базою СПО, виокремлюються різні види мапувань. Аналогове (атрибутивне, релятивне й ситуативне), субститутивне, контрастивне й наративне мапування пов’язані з концептуально-семантичною структурою СПО, тоді як конструктивно-творче відбиває його мовні властивості. Конструктивно-творче мапування слугує причиною семантичних змін і зсувів, що відбуваються у словесній тканині поетичного тексту внаслідок загальних тенденцій американського віршованого мовлення до аналітизації та синтезації, демократизації та елітаризації.

Реконструкція концептуальної сторони СПО уможливлює вияв прототипових концептуальних схем, що, в свою чергу, дозволяє окреслити окремі фрагменти прототипової образної картини світу американської поезії.

Різні типи СПО американської поезії складають її образний простір. У його межах виокремлюються ізотипові простори СПО, що вміщують архетипні, стереотипні, ідіотипні та кенотипні образи.

Архетипні СПО американської поезії відображають міфопоетичну картину світу. Стереотипні СПО, підґрунтям яких слугує синкретичне поетичне мислення, відбивають усталені прототипові схеми віршованого мовлення, вкорінені в художній свідомості внаслідок довгого історико-культурного розвитку поезії. Ідіотипні СПО є результатом індивідуально-творчого осмислення світу. Кенотипні СПО руйнують звичні концептуальні схеми, їх смисл створює концептуальний прорив у поняттєвій системі людини, в них відбита кристалізація нового досвіду людства.

Публікації автора:

1. Словесний поетичний образ в історико-типологічній перспективі: лінгвокогнітивний аспект: Монографія. – Херсон: Айлант, 2002. – 368 с.

2. Image Space of the Textual World of Contemporary American Poetry: Навчальний посібник з інтерпретації художнього тексту для студентів факультетів іноземних мов. – Херсон: Айлант, 1997. – 184 с.

3. Інтерпретація та переклад поетичного тексту: Навчальний посібник для магістрів та аспірантів факультетів іноземних мов. – Херсон: Айлант, 2001. – 92 с.

4. Поэтический словесный образ в свете прототипической семантики (на материале текстов современной американской поэзии) // Вісник Черкаського університету. Серія “Філологічні науки”. – Випуск 7. – Черкаси. – 1998. – С. 46-58.

5. Новообразы в современной американской поезии (лингвокогнитивный взгляд на природу образа) // Вісник Київського лінгвістичного університету. Серія Філологія. – 1998. – Т. 1, № 1. – С. 50-59.

6. Архетипические словесные образы в современной американской поэзии // Вісник Київського лінгвістичного університету. Серія Філологія. – 1999. – Т. 2, № 2. – С. 26-38.

7. Историческая ретроспектива словесного поэтического образа как художественной категории // Вісник Черкаського університету. Серія “Філологічні науки”. – Випуск 11. – Черкаси. – 1999. – С. 82-100.

8. Образна картина світу у віршованих текстах К.Сендберга та М.Рильського // Проблеми зіставної семантики: Збірник наукових статей за доповідями Міжнародної наукової конференції “Проблеми зіставної семантики”. – К.: КДЛУ. – 1999. – С. 320-324.

9. Образное пространство поэтического текста (на материале американской поэзии) // Науковий вісник ВДУ. Філологічні науки (романо-германська філологія). – Луцьк: Вежа. – 1999. – С. 80-82.

10. Когнитивные функции архетипических словесных поэтических образов (на материале американской поэзии) // Вісник Дніпропетровського університету. Мовознавство. – Вип. 4. – Дніпропетровськ: Вид-во Дніпропетровського університету. – 1999. – С. 13-18.

11. Словесный поэтический образ: пути развития теории // Вісник Черкаського університету. Серія “Філологічні науки”. – Випуск 15. – Черкаси. – 2000. – С. 107-118.

12. Прототипическая модель концепта ЖИЗНЬ в американской поэзии // Науковий Вісник кафедри ЮНЕСКО Київського державного лінгвістичного університету. Філологія, педагогіка і психологія. – 2000. – Вип. 2. – К.: Видавничий центр КДЛУ. – С. 132-139.

13. Лінгвокогнітивні механізми формування словесного поетичного образу (на матеріалі американської поезії) // Науковий Вісник кафедри ЮНЕСКО Київського державного лінгвістичного університету. Філологія, педагогіка і психологія. – 2000. – Вип. 3. – К.: Видавничий центр КДЛУ. – С. 189-196.

14. Еволюція словесного поетичного образу в американській поезії епохи модернізму й постмодернізму // Південний архів: Збірник наукових праць. Філологічні науки. – Вип. УІІ. – Херсон: Айлант. – 2000. – С. 36-43.

15. Види аналогового мапування як когнітивні процедури формування словесних поетичних образів (на матеріалі американської поезії) // Південний архів: Збірник наукових праць. Філологічні науки. – Вип. VIIІ. – Херсон: Айлант. – 2000. – С. 117-124.

16. W. Whitman: Songs of the Leaves // Quarterly Literary Journal of Iowa University. – Winter 2000. – Vol. 17, № 3. – P. 125-128.

17. The study of American poetry: New perspectives // Південний архів: Збірник наукових праць. Філологічні науки. – Вип. IX. – Херсон: Айлант. – 2000. – C. 318-325.

18. Conceptual integration in poetic text interpretation // Наукові записки. – Випуск 22, Частина І. – Серія Філологічні науки (мовознавство). – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка. – 2000. – С. 23-31.

19. Prototypical vs non-prototypical interpretation of poetic texts // Journal of British and American Studies. – 2000. – Vol. VI. – Timisoara: Oradea. – P.160-166.

20. Image space exploration and schema theory in the interpretation of poetic text worlds // Південний архів: Збірник наукових праць. Філологічні науки. – 2000. – Вип. Х-ХІ. – Херсон: Айлант. – С. 37- 44.

21. Словесний поетичний образ у когнітивній парадигмі: огляд робіт американських лінгвістів // Філологічні студії: Науковий часопис Волинського державного університету імені Лесі Українки. – 2001. – № 2. – Луцьк: Волинський академічний дім “Планета”. – С. 24- 31.

22. Інтегративна модель інтерпретації поетичного тексту в контексті перекладу // Проблеми зіставної семантики: Збірник наукових статей. – Вип. 5. – К.: КДЛУ. – 2001. – С. 314-322.

23. Стереотипні словесні поетичні образи в американській поезії // Вісник Київського лінгвістичного університету. Серія Філологія. – 2001. – Т. 4, №1. – С. 39-55.

24. Інтегративна модель інтерпретації поетичного тексту (на матеріалі американської поезії) // Науковий Вісник кафедри ЮНЕСКО Київського державного лінгвістичного університету. Серія Філологія, педагогіка і психологія. – 2001. – Вип. 3. – К.: Видавничий центр КДЛУ. – С. 193-199.

25. Аналогове мапування в поетичному тексті (на матеріалі американської поезії) // Вісник Житомирського педагогічного університету. – Вип. 8. – Житомир: Редакційно-видавничий відділ Житомирського педагогічного університету ім. І. Франка. – 2001. – С. 153-159.

26. Типология образного пространства в американской поэзии // Вісник Запорізького державного університету. Філологічні науки. – 2001. – № 3. – Запоріжжя: Запорізький державний університет. – С. 17-23.

27. Словесний поетичний образ в американській “поезії мови” // Наука і сучасність: Збірник наукових праць Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. – Т. ХХХ. – К.: Логос. – 2002. – С. 153-160.

28. Словесний поетичний образ в концептуальній поезії (на матеріалі американської і російської поезії) // Південний архів: Збірник наукових праць. Філологічні науки. – Вип. ХІІІ. – Херсон: Айлант. – 2002. – С.117-124.

29. Shift in the function of deictic elements in R. Frost’s dramatic narratives // Second International Conference of the International Association of Literary Semantics, Germany, 1-4 September, 1997: Abstracts. – Freiburg: The University of Freiburg Press. – 1997. – P. 37.

30. Poetic images as prototypes // 6-th International Cognitive Linguistics Conference, Sweeden, 10-16 July, 1999: Abstracts. – Stockholm: Stockholm University Press. – 1999. – P. 104.

31. Images in poetic texts: Cognitive tracks for interpretation // “Cognitive / Communicative Aspects of English”: International Conference and Summer School, Ukraine, 27-29 May, 1999: Abstracts. – Cherkasy: Cherkasy State University. – 1999. – P. 35.