У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми, що виявляється у визначенні сутності народної мудрості. Зважаючи на особливості емпірично-чуттєвої сенсуалістичної свідомості, властивої переважній більшості людей, у роботі поставлена мета різнобічно підійти до феномена мудрості як засобу і фактора безпосередньої духовної єдності українського суспільства. Висновки дисертаційного дослідження можуть бути сформульовані таким чином: 1. Базисом суспільного буття людей є спільні для них духовно-світоглядні установки свідомості, які мотивують їх індивідуальну і колективну поведінку впродовж тривалого часу, хоча матеріальне виробництво і культура повсякденного технологізованого побуту суттєво відрізнялась у різні періоди історії. Це дає підстави говорити про народ як духовно споріднену спільноту, що діє як суб’єкт історичного розвитку суспільства, забезпечуючи спадковість, цілісність, єдність його світоглядних підвалин і специфічність соціокультурного способу життєдіяльності. 2. Мудрість існує у вигляді констант історичного буття народу, є підтвердженням незаперечності його існування не лише у вигляді психофізіологічного тілесного стану, але й у вигляді об’єктивного духу минулих поколінь, який багато в чому визначає сучасне буття, є для нього визначальним і вирішальним. Ці влучні, стислі і зрозумілі максими організації індивідуального і сумісно-колективного, громадського способу життя конституюють людей у народ як органічну соціокультурну духовно споріднену спільноту. 3. Народна мудрість ґрунтується на принципі органічної суб’єкт-об’єктної єдності, чому сприяє специфіка світоглядних форм свідомості, для яких світ людської суб’єктивності є найпершим і найближчим об’єктом споглядання і предметом зацікавленого пізнавального дослідження, засобами яких реалізується і самопізнання, і становлення людини в її соціально-духовних онтологічних характеристиках. Звідси зміст її максим: вони філософічні на міфопоетичній священно-благоговійній сакрально-релігійній основі, яка не дозволяє абстрагування від себе, тому виконує мотиваційно-спонукальну функцію відносно поведінки індивіда. 4. Народна мудрість безпосередньо пов’язана з визначальними рисами народного характеру, особливості якого вона відтворює у невичерпній сукупності формулювань. Звідси наявність у її змістовній частині потужних загальнолюдських характеристик, основою яких є спільність психофізіологічних типів (архетипів), модифікаціями яких є соціальні характери, що відповідають специфіці суспільного буття кожного народу. Це дозволяє говорити про об’єктивний дух загальнолюдської історії як незаперечну усталену соціокультурну реальність, зміст якої є необхідною умовою створення загальносвітової цивілізації. 5. Зміст української народної мудрості багато в чому визначається одвічними рисами характеру українців, серед яких: внутрішня душевна суперечливість; щирість і сердечна відвертість; гостинність до “чужоземців” і прискіпливо-сварливе ставлення до “своїх”; героїчна звитяжність у воєнних діях і принизливе боягузтво у ставленні до влади; любов до рідної землі, історичної спадщини і невміння відстояти власну культуру у публічній громадській діяльності; схильність до глибоких метафізичних роздумів та міркувань і водночас крайнощі емпіризму і сенсуалізму; внутрішня душевна соціалізованість і схильність до індивідуалізму та егоцентризму при вирішенні суспільних проблем; віра у моністичне начало світоустрою і неприйняття моністичної дії закону, анархізм суб’єктивної волі; обожнення рідної мови і намагання виправдати відмову від використовування її в живому спілкуванні у поліетнічному середовищі; розвинене почуття побратимства, земляцтва та невміння піднятись до загальнонародної єдності; самокритичність і поблажливе ставлення до критики на адресу інших народів; ідеалізація минулого і критичність щодо сучасного; любов до життя і несприйняття хвороб і смерті; омріяна віра у торжество добра і наївна довірливість до романтизованих ідей та їх носіїв; самокритичність і водночас небажання взяти на себе провину; віра в нове, захопленість ним і надвичайна обережність і консерватизм у його впровадженні та інші. 6. Багатство душевного складу українського народу, його духовна енергія втілились у багатожанрові форми вираження мудрості, головними з яких є дума, легенда, балада, казка, пісня, прислів’я тощо. В них знайшов своє втілення багатовіковий досвід народу, його суперечлива доля, зумовлена як об’єктивними чинниками (геополітичне положення країни), так і суб’єктивними (драматичний душевний склад, вимірюваний різнобічними спрямуваннями інтересів, сподівань, ідеалів, недостатньо впорядкованих раціональним мисленням, тому визначених інтуїтивно, отже, не завжди прогнозованих). 7. Проблема, перед якою стоїть сучасне українське суспільство, полягає в тому, щоб воно самоідентифікувалось на основі знань про його власну історію, соціалізувалось і об’єдналось, виходячи з особливостей об’єктивного духу історичної мудрості пращурів, а не суб’єктивних конструкцій суб’єктів політичних партій. Вирішення проблеми консолідації – духовної єдності – українського народу вбачаємо у проведенні державної політики, яка б сприяла його самопізнанню, неможливому без того, щоб дати йому знання його власної історії, власного духу, власної мудрості, оскільки вона презентує цілісність народу і його духовності, обіймає її як його духовний соціум, є його суспільним буттям, яке має визначати індивідуальну свідомість нащадків. |