Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук за спеціальністю 09.00.05 – Історія філософії. Дніпропетровський національний університет. Дніпропетровськ, 2008.
Дисертація присвячена комплексному історико-філософському дослідженню практично не вивченого вітчизняними фахівцями феномена поетичного мислення Античності. Показано, що витоком даного феномена у Давній Греції є поняття «пойесіс» як витворення, вищим проявом якого є самопізнання. На підставі розуміння твірної природи поетичного мислення розкриваються його формальні та змістовні аспекти. Формально фрейм пойесісної дії визначається твірними структурами: сказанням як формуванням образу світу, який у своїй анонімності онто-гносео-аксіологічно визначає умови буття людини в його словесному вимірі; писанням як творчим процесом, де не тільки персоніфікується цей завданий у виді тої ж фабули образу світу, але і розсуваються його горизонти; читанням як таким прилученням до явищ культури, в якому здійснюється відкриття в самій людині нових рівнів буття, і де читач – співавтор письменника.
Змістовно феномен поетичного мислення розкривається на підставі комплексного історико-філософського аналізу едіпології Софокла як поетичної реалізації головних смислових інтенцій епохи. Дослідження трагічності самопізнання Едіпа в контексті філософсько-антропологічних ідей Античності виявило твірну природу дбання, діалогу, трагедії як структури, що породжує певний метафізичний досвід, а також саму едіпологію як розгортання фундаментального питання про буття людини, яке поєднує міфологічні, гносеологічні та онтологічні пласти. Розуміння твірної природи поетичного мислення виступає однією з умов існування культури як такої.
Публікації автора:
Монографія:
Метафизика и мифологика поэтического мышления (античность – современность: со-бытийный диалог): Моногр. – Д.: Изд-во Днепропетр. нац. ун-та, 2007. – 364 с. (20,92 др. арк.).
Статті в фахових виданнях, затверджених ВАК України:
Шевцов С. В. Что такое просвещение? (опыт феноменологического анализа) //Філософсько-антропологічні студії 2001: Спецвипуск. – К.: “Стилос”; Д.: РВВ ДНУ, 2001. – С.182–191 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Феномен интеграции культур (анализ конститутивных аспектов) //Грани №1(21). – Д., 2002. – С.91–94 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Вильгельм Дильтей и закат метафизики //Грани №2(22). – Д., 2002. – С.97–102 (0,4 д. а.).
Шевцов С. В. Проблема образования в западноевропейской философии XVIII–XX веков //Грани №3(23). – Д., 2002. – С.88–93 (0,7 д. а.).
Шевцов С. В. Феноменология хронотопа в «Большой элегии Джону Донну» И. Бродского (пропедевтика) //Грани №4(24). – Д., 2002. – С.64–72 (0,9 д. а.).
Шевцов С. В. Трансцендентальная антропология и поэзия (метафизические параллели) //Філософія, культура, життя. Міжвузівський збірник наукових праць. Вип. №18. «Системні технології». – Д., 2002. – С.111–122 (0,6 д. а.).
Шевцов С. В. Религия и право: аспекты взаимодействия //Держава і право. Збірник наукових праць. Спецвипуск. – К.; Д., 2003. – С.461–465 (0,4 д. а.).
Шевцов С. В. Три вида знания в образовании //Філософія, культура, життя. Міжвузівський збірник наукових праць. Вип. №21. «Системні технології». – Д., 2003. – С.15–32 (1 д. а.).
Шевцов С. В. Немецкая трансцендентальная поэтика и её влияние на В. Дильтея //Вісник Дніпропетровського національного університету. Сер. «Соціологія. Філософія. Політологія». Вип. №8. – Д.: Вид-во ДНУ, 2003. – С.72–78 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Вильгельм Дильтей и проблемы поэтики //Грани №5(31), Д., 2003. – С.79–85 (0,6 д. а.).
Шевцов С. В. Метафизика как проблема (о-к-о-л-о Канта) //Філософсько-антропологічні студії 2004: Спецвипуск. – К.: Стилос, Д.: РВВ ДНУ, 2004 – С.364–375 с. (0,6 д. а.).
Шевцов С. В. Кассирер contra Хайдеггер (культурно-онтологические основания Давосского спора) //Грани №3(35). – Д., 2004. – С.69–73 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Сциентизм и антропологизм: два подхода к бытию (историко-философский аспект) //Грани №4(36). – Д., 2004. – С.60–65 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Понятия субъект и объект в античности (историко-философская реконструкция поэтико-мыслительного опыта. Часть 1) //Грани №5(37). – Д., 2004. – С.70–77 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Понятия субъект и объект в античности (историко-философская реконструкция поэтико-мыслительного опыта. Часть 2) //Грани №6(38). – Д., 2004. – С.62–68 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Physis anti Physis //Вісник Дніпропетровського національного університету. Сер. «Соціологія. Філософія. Політологія», Вип. №9. – Д.: Вид-во ДНУ, 2004. – С.113–120 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Poiesis и catharsis в структуре поэтического мышления античности //Філософія, культура, життя. Міжвузівський збірник наукових праць. Вип. №22. «Системні технології». – Д., 2004. – С.33–42 (0,6 д. а.).
Шевцов С. В. Религиозное оправдание слова в поэзии А. С. Пушкина //Філософія, культура, життя. Міжвузівський збірник наукових праць. Вип. №23. «Системні технології». – Д., 2004. – С.28–33 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Метафизика Эроса в трагедии Софокла «Царь Эдип» //Грани №4(42). – Д., 2005. – С.52–56 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Аполлон, Дионис, Тюхе: мифическое триединство трагедии самопознания Эдипа //Грани №6(44). – Д., 2005. – С.56–63 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Проблема личности в классическом христианстве //Філософія, культура, життя. Міжвузівський збірник наукових праць Вип. №24. «Системні технології». – Д., 2005. – С.42–46 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Сакральные и профанные истоки трагедии Софокла «Царь Эдип» //Вісник Дніпропетровського національного університету. Сер. «Соціологія. Філософія. Політологія». Вип. №10. – Д.: Вид-во ДНУ, 2004. – С.130–138 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Диалог как порождающая структура у Софокла (обзор методологических аспектов) //Грани №3(47). – Д., 2006. – С.47–52 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Софокл и Сократ: диалог как порождающая структура в контексте антропологического поворота античности //Грани №4(48). – Д., 2006. – С.38–42 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Эдип contra Сфинкс //Вісник Дніпропетровського національного університету. Сер. «Соціологія. Філософія. Політологія». Вип. №13. – Д.: Вид-во ДНУ, 2006. – С.70–77 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Самопознание – ключевая доминанта трагедии Софокла «Царь Эдип» //Філософія і соціологія в контексті сучасної культури. – Д.: Вид-во ДНУ, 2006. – С.68–79 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Власть как знание в трагедии Софокла «Царь Эдип» (анализ конститутивных аспектов) //Вісник Дніпропетровського національного університету. Сер. «Історія і філософія науки і техніки». Вип. №5. Д.: Вид-во ДНУ, 2006. – С.16–23 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. Самопознание как припоминание (жизненная драма Платона-2) //Вісник Дніпропетровського національного університету. Сер. «Філософія. Соціологія. Політологія». Вип. №14. – Д.: Вид-во ДНУ, 2006. – С.194–203 (0,5 д. а.).
Шевцов С. В. и //Вісник Дніпропетровського національного університету. Сер. «Філософія. Соціологія. Політологія». Вип. №15. – Д.: Вид-во ДНУ, 2007. – С.437–443 (0,5 д. а.).