Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Російська мова


Павлова Ірина Володимирівна. Лінгвокогнітивна експлікація фантастичного образу в російському художньому тексті (на матеріалі творів О.Р.Бєляєва). : Дис... канд. наук: 10.02.02 - 2007.



Анотація до роботи:

Павлова І.В. Лінгвокогнітивна експлікація фантастичного образу в російському художньому тексті (на матеріалі творів О.Р.Бєляєва). Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.02.02 російська мова. Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова. Київ, 2007.

Дисертацію присвячено дослідженню художнього фантастичного образу як факту вербалізації ментальних процесів (свідомого та несвідомого характеру) з позицій когнітивної лінгвістики в аспекті теорії фреймів. У ході аналізу образів науково-біологічної фантастики з’ясовано, що в їх основі лежать категорії антропоморфізму і зооморфізму, що потребувало розробки систем фреймів 'людина' та 'тварина'. Окрім фрейму, виділено й уточнено інші складові компоненти (артефактність, антифактивність, ідея невідомого, міфологема, прецедентний феномен) та зясовано їх мовну експлікацію. Фантастичні образи розглядаються як мікротексти, що є компіляцією складових компонентів. Розкрито специфіку відображення міфопоетичної парадигми смислів у фантастичному тексті. У роботі репрезентовано основні механізми створення образу: аглютинацію, гіперболізацію, схематизацію.

Проведене дослідження сприяє з’ясуванню принципів організації інформації в художньому тексті та способів передачі цієї інформації мовними засобами.

Гуманізація науки зумовила перехід традиційних і нових лінгвістичних дисциплін на якісно новий науково-пізнавальний рівень. Наявні досягнення в галузі семантики художнього тексту можуть бути підґрунтям для його аналізу, який проводиться з позицій нового напряму теорії мови – когнітивної лінгвістики і відкриває широкі можливості для дослідження творчих інтенцій людини.

Аналіз лінгвокогнітивної реалізації фантастичних образів у науково-фантастичній прозі О.Р.Бєляєва дозволяє зробити такі висновки.

В основі образів науково-біологічної фантастики лежать категорії антропоморфізму й зооморфізму. З цими категоріями співвідносяться системи фреймів 'людина' і 'тварина'. Фреймова система 'людина' являє собою утворення, до якого можуть входити структурні елементи трьох рівнів. У розробці фрейму 'тварина' було використано відомості, представлені вченими-зоологами. Проте відповідно до мети й через особливість обраних об’єктів дослідження репрезентовано чотирьохрівневу систему фрейму 'тварина'.

Дослідження фреймів з урахуванням взаємозв'язків текстових пресупозицій й фонових знань сприяло визначенню особливостей модифікації фреймових структур у створенні ірреальних образів. Антропоморфні образи характеризуються зміною квалітативної й квантитативної заповненості вершинних вузлів фреймів третього рівня. Зооморфні образи створюються шляхом зміни структури слота у межах одного фрейму; взаємодії частин двох фреймів одного класу; поєднання двох фреймів різних класів. Маргінальні (антропозооморфні й зооантропоморфні) образи характеризуються взаємодією слотів структурних елементів двох систем.

Дослідження реалізації фреймових моделей, покладених в основу будь-якого фантастичного образу, дозволило виявити й описати ряд активних елементів, які його формують: міфологему, антифактивність, емоційність, ідею невідомого, артефактність, фрейм, а також прецедентний феномен для антропоморфного образу. Ці компоненти об’єктивуються в тексті (самостійно або у поєднанні) з різною частотою. Їх контекстна експлікація являє собою етапи репрезентації фантастичного образу, зумовлені завданням, яке ставить перед собою автор, створюючи ірреальний образ у своєму творі. Спостерігається така частотність об’єктивації елементів у створенні образу антропоморфної істоти на основних етапах репрезентації: компонентом, який використовується найактивніше, є фрейм: він активізується у 66 із 73 проаналізованих етапів; емоційність виявила себе у 41 випадку, що пов’язано з особливістю фантастичного жанру та його образністю; артефактність наявна у 35 епізодах, що зумовлено приналежністю представлених образів до біологічної фантастики; міфологема активізована у 24 випадках, що підтверджує думку про віднесеність згаданих творів до третьої епохи міфотворчості; антифактивність реалізується у 12 епізодах; звернення до прецедентних феноменів зафіксовано у п’яти випадках; ідея невідомого активізується один раз.

Серед особливостей мовних засобів створення фантастичного образу в тексті необхідно відзначити: 1) активне вживання мовних та контекстуальних синонімів й антонімів при реалізації антропоморфних образів; 2) використання синонімічних рядів дієслів, що зумовлює перехід іменників з одного лексико-граматичного розряду до іншого (істота – неістота). У створенні образів категорії антропоморфізму характерною є активізація символів прецедентних феноменів (прецедентних імен й висловлювань), власне авторизованих антропонімів. Апеляція до прецедентного імені й висловлення призводить до виникнення ілюзії реальності того, що відбувається. Використання поетонімів сприяє створенню образу, його характеристиці крізь призму імені, відображенню позиції автора, емоційному впливу на читача. У тексті також використовуються конструкції, що являють собою вільні сполучення слів, омонімічні відомим фразеологізмам. На дериваційному рівні активізуються морфологічні способи словотворення. Для морфологічного рівня характерним є використання темпоральних прислівників, прикметників у формі вищого ступеня, транспозиція часів дієслова, використання дієслів умовного способу. На синтаксичному рівні активно використовуються дієслівні й іменні словосполучення, складносурядні речення з протиставними сполучниками (а, но). Емоційність експлікується шляхом використання окличних і питальних речень. Образна об’єктивація ірреальних зооморфних істот здійснюється шляхом використання різноманітних мовних засобів. На лексичному рівні активно використовуються синоніми, антоніми, лексеми з кількісним значенням. На дериваційному рівні – основоскладання й афіксація. На морфологічному рівні – частки, неозначені й заперечні займенники. Активно використовуються такі одиниці синтаксичного рівня: іменні складні та прості словосполучення, що виражають атрибутивні відношення; використовуються предикативні основи, які об’єктивують образи ірреальних істот. Семантико-синтаксичне оформлення образів характеризується перевагою позиції агенса при експлікації образів тварин, пацієнса при реалізації антропоморфних образів.

Актуалізація згаданих категорій в тексті призводить до появи маргінальних форм: репрезентуються образи зооантропоморфних й антропозооморфної істот, відповідно до ступеня активізації структури основного й додаткового фреймів. На синтаксичному рівні ця група образів формується шляхом використання прикладок, синтаксичних конструкцій з протиставним сполучником; складних синтаксичних конструкцій, у яких головна частина не має структурної самостійності, що формально виявляється у наявності сполучника-частки то; постпозитивною прикладкою; складносурядним реченням із значенням послідовності; речень із вставними, порівняльними конструкціями із сполучниками как, словно, как будто. Дослідження міфологем, покладених в основу створюваних образів, реконструює широкий європейський міфологічний шар, елементи якого відтворюються несвідомо й апріорно, що зумовлено внутрішньожанровою проникністю фантастики, у якій у найновіших формах відроджуються найдавніші мотиви, сюжети, образи.

Аналіз засобів створення фантастичних образів у тексті виявив зумовленість експлікації вербалізацією фреймових структур когнітивних одиниць нематеріального ментального у тісному зв’язку з функцією уяви й творчими інтенціями. Таким чином, використання фреймового підходу для вивчення фантастичного образу як художнього переосмислення реальних понять, знань дозволило нам виявити межу між реальним і надприродним, дійсним і вигаданим. Розроблена методика та отримані результати можуть бути використані для проведення аналізу будь-якого іншого фантастичного образу в межах зазначених у дослідженні категорій.

Публікації автора:

  1. Павлова И.В. Художественно-вербальная реализация воображения в фантастическом тексте // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія № 8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство): Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2005. – Випуск 1. – С. 177 – 181.

  2. Павлова И.В. Создание образа антропоморфного существа в художественном тексте. Когнитивный аспект // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Лінгвістика»: Збірник наукових праць. Випуск II. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2005 – С. 379 – 384.

  3. Павлова И.В. Фреймовый поход к анализу образа зооморфного существа в фантастическом тексте // Ученые записки Таврического национального университета им. В.И.Вернадского. Серия “Филология», 2006. – Т.19 (58). № 3. – С. 131 – 134.

  4. Павлова И.В. Фреймовая интерпретация образов категории антропоморфизма русского фантастического текста (на материале романа А.Р.Беляева «Голова профессора Доуэля») // Науковий часопис Національного педагогічного університета імені М.П.Драгоманова. Серія 9: Актуальні проблеми сучасного мовознавства. – К., 2007. – C. 68 – 72.

  5. Павлова И.В. Мифологические основы образа ирреального существа в фантастическом тексте (на материале произведения А.Р.Беляева «Голова профессора Доуэля») // Научно-методический журнал «Русский язык и литература в учебных заведениях». – К., 2007. – № 2-3 – C. 35 – 39.

  6. Павлова И.В. Семантическая интерпретация фрейма сверхъестественного существа // Сборник статей «Функциональное описание естественного языка и его единиц». – Ялта, 2004. – С. 274 – 275.

  7. Павлова И.В. Функционирование образа сверхъестественного существа в фантастическом тексте // Мова і культура: Наукове видання. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бурaго, 2004. – Т.IV/2. – Вип.7: Лінгвокультурологічна інтерпретація тексту. – С. 189 – 195.

  8. Павлова И.В. Фреймовый подход к анализу образа птицы как антропозооморфного существа в русских народных сказках // Сборник статей «Актуальные проблемы менталингвистики». – Черкассы, 2005. – С. 102 – 104.