1. Просторово-часова модель світу в драматургії Л. Андреєва представлена, головним чином, у вигляді двох просторових і двох часових систем, співвіднесених, відповідно, з концептуальною і перцептуальною стороною художнього образу світу (він включає в себе образ героя і образ художньої реальності, яка його оточує): концептуальний простір представлений вертикальною (метафізичне) і горизонтальною (земне) системами; час також утворено двома системами: 1 - дії ірраціональних сил і вчинки персонажів, обумовлені їхнім впливом, 2 - детерміновані свідомістю вчинки і дії персонажів; перцептуальна сторона художнього образу світу має дві системи: загальний емоційний простір – час і світовідчування і світосприймання окремих персонажів (ці системи органічно пов’язані з духовною атмосферою початку XX століття: у драматургії Л. Андреєва інтерес до вічних проблем поєднується з інтересом до психологічних рис сучасної людини).
2. Концепція зображення світу в драматургії Л. Андреєва включає декілька рівнів, які знаходяться у взаємозв’язку та взаємодії: соціальний – матеріальний (у значенні “емпіричний” план), що включає різні форми діяльності людей, у першу чергу ті, які мають суспільний характер або виражають ставлення індивіда до тих чи інших сторін життя суспільства; містичний – сфера дії надемпіричних сил і відношення до них людини; релігійний – сфера, що включає поводження людини, обумовлене її вірою в існування Бога як вищої владної сили; метафізичний – положення людини у світі стосовно об'єктивно існуючих законів буття, пізнання яких виходить за межі чуттєвого досвіду.
3. Концепцію зображення особистості в драматургії Л. Андреєва обумовили: 1) погляд на природу людини Ф. Ніцше, А. Шопенгауера, Е. Гартмана, на думку яких сутністю людини є егоїстичні інстинкти; ідея трансцендентного зла і необхідності, сформульована німецькими філософамі, що висувають теорію ірраціонального, хаотичного начала, яке лежить в основі світобудови, і залежність від нього людини; трагічне світовідчуття художника.
4. Прийом протиставлення видимого і суті є одним з головних у драматургії Л. Андреєва для розкриття характерів героїв. 5. Тема влади ілюзій набуває у Л. Андреєва трагічного значення. Головна причина трагізму у п'єсах драматурга полягає в глибині душевного світу його героїв, які по-свойому осмислюють події, що відбуваються. 6. Створенню трагічної атмосфери в п’єсах сприяє використання художником символічних образів: маски, сну, мотивів самотності, туги, суму, мовчання; лейтмотивне звучання музики. 7. Велике значення щодо визначення поведінки героїв у драматургії Андреєва має сфера підсвідомості. 8. У підсвідомій сфері драматичних героїв знаходяться як руйнівні, так і позитивні інстинкти, що зближує Л. Андреєва стосовно розуміння ірраціонального шару людської психіки з Е. Гартманом і А. Шопенгауером. 9. Особливості зображення особистості в драматургії Л. Андреєва співвідносяться зі специфікою використаних ним жанрів драми. Герої більшості п'єс 1900-х рр. (стилізована драма) не є життєвими типами. За допомогою прийомів стилізації у дусі умовного театру і символізації драматург зображує в цих п'єсах не конкретну особистість, а людину “взагалі”. У драматургії к. 1900-х – п. 1910-х рр. (символіко-психологічна і соціально-психологічна драма) одним з головних аспектів створення образа персонажа стає зображення внутрішнього життя особистості, що визначило психологізацію образної системи: форми поводження героїв (манери, жести), ремарки, епітети, порівняння, нервовий ритм та емоційне вираження реплік, деталі навколишньої обстановки несуть психологічну характеристику персонажа. Тут герої виступають схематизованими типами, характерними для своєї епохи. У драмах-“психе” художник, фокусуючи увагу на дослідженні динаміки внутрішнього життя персонажа, відтворює психологічний вигляд сучасної особистості. У психологічній драмі 1910-х рр. Л. Андреєв розвиває принципи чеховської драматургії і драматургії попереднього періоду творчості. 10. Прагнення до подолання замкнено-особистісного світовідчуття героїв у творчості драматурга чітко намічається лише наприкінці 1900-х років, що виражає тенденцію до розвитку індивідуалістського світогляду у свідомості російського суспільства початку XX століття. 11. Виділені типи самореалізації особистості в драматургії Л. Андреєва характеризують такі ознаки: психологічний комплекс надлюдини (егоїстичне самоствердження, заперечення моральних і духовних суспільних цінностей, обожнення власної особи) (“Анфіса”, “Океан”, “Думка”, “Не вбивай”, “Собачий вальс”); прагнення до самопожертви в ім'я світлого ідеалу, усвідомлення високих чеснот своєї особистості (“Сава”, “Життя Людини”, “Чорні маски”);
3) ідея активної перебудови життя, яка виражається у творчому перетворенні його заради інших людей, що страждають від несправедливості і жорстокості навколишнього світу (“До зірок”, “Анатема”, “Той, хто одержує ляпаси”, “Милі примари”). 12. Для Андреєва в людині найціннішим є духовна складова, що зближує концепцію особистості драматурга з романтичною концепцією героїчної особистості. |