1. Огляд спеціальної літератури показав, що художньо-образні особливості й принципи формоутворення акцидентного шрифту не були предметом спеціального вивчення. Його генезис й окремі характерні ознаки представлені в класичних роботах відомих майстрів шрифтового мистецтва, таких як В. Тоотс, А. Капр, В. Міріманов, М. Большаков, Г. Баришніков, В. Ляхов, В. Малов, Л. Проненко, Е. Рудер, С. Телінгатер, В. Фаворський, Ю. Фрідман, М. Жуков, А. Шицгал, С. Сєров, В. Лесняк, М. Спиров, С. Смирнов, М. Ковриженко, М. Таранов, О. Дербилова та ін. 2. Дослідження генезису акцидентного шрифту дозволило встановити, що цей шрифт є природним проявом загального процесу появи й розвитку письмового знаку в художній культурі. З’ясовано, що акцидентний шрифт, починаючи від піктограми та ініціалів рукописної книги, згодом став особливим видом графічного мистецтва. 3. Визначено типи акцидентного шрифту: біоморфний, антропоморфний, образотворчий й декоративний. Наведено типологічну схему акцидентного шрифту, що дозволяє цілеспрямовано використати її в графічному дизайні для вирішення певних комунікативних завдань. Уведено до наукового професійного обігу авторське визначення об’єкта дослідження: акцидентний шрифт – це сукупність графічних знаків, що мають своєрідний малюнок, підпорядковані загальній закономірності формоутворення, які використовуються для втілення на письмі певного задуму за допомогою символіки (архетиповості), образності (метафори, алегорії, конотації, стилізації) та засобів емоційного впливу. Його форми знаходять реалізацію через використання таких аналогів, як тварини, комахи і рослини, фігури людей, предмети, орнамент, каліграфія, властивості об'єму і простору, асоціативні аналоги. Це визначення ґрунтується на соціокультурних, художніх і проектних подань про об'єкт дослідження. 4. Виявлено художньо-образні особливості акцидентного шрифту, що є основними якостями зорового сприйняття зовнішніх композиційно-пластичних характеристик цього виду шрифту й наслідком духовно-практичної діяльності дизайнера-графіка, має на меті через створений шрифт викликати у глядача емоційну творчу активність, тобто перетворити його на естетичного суб'єкта. Показано значення шрифтової конотації в сучасній комунікації та її втілення за допомогою властивостей акцидентного шрифту. Розкрито особливості й види стилізації як художнього засобу для полегшення відтворення у формі акцидентного шрифту образотворчих і пластичних характеристик аналога. Підтверджено, що акцидентний шрифт як один із засобів комунікації робить на людину емоційний вплив, що складається з послідовного ряду асоціацій, а також гармонійного сполучення перцептивних відносин: рівноваги, простоти, умовності, значення, виразності, простору й кольору. Показано роль кольору на основі монохромного контрасту, найтонших модуляцій тіні, площі колірних плям, використання кольору для надання особливого емоційного впливу. 5. Аналіз особливостей формоутворення акцидентного шрифту дозволив визначити композиційні засоби побудови форми букв, буквосполучень: пропорційний і ритмічний лад, урівноваженість елементів, тектонічність, об'ємно-просторова композиція, силует (характер контуру, взаємодії форми з фоном). Показано основні виразні (контраст) і графічні засоби побудови форми акцидентного шрифту (крапка, лінія, пляма, текстура). Подано схему процесу формоутворення акцидентного шрифту, що дозволяє цілеспрямовано використати її у процесі навчання дизайнерів-графіків. Визначено об'єкти графічного дизайну, в яких формотворні особливості акцидентного шрифту розкриваються найбільш повно: знаки-логотипи, знаки-символи. 6. Виявлено сучасні тенденції формоутворення акцидентного шрифту, які визначаються актуальними проблемами сучасного етапу розвитку художньо-проектної культури й специфікою його застосування в системі зовнішньої комунікації: - простежується тенденція збереження акцидентного шрифту як особливого виду графічного мистецтва; - використовуються образні і символічні особливості акцидентного шрифту в інтерпретації рекламних послань; - художньо-образні особливості акцидентного шрифту визначаються виразними якостями постмодернізму: цитатність, інтертекстуальність, віртуалізація, контрастність композиційних засобів, вільне використання елементів «конструювання» і змішування шрифтів з метою створення спеціальних ефектів, виконання ролі «ай-стопера»; - акцидентний шрифт є носієм тенденції відродження національних традицій й етнокультурної ідентичності; - акцидентний шрифт як позачасовий та позанаціональний засіб візуалізації інформації, що однаково сприймається користувачами різних країн, знаходить застосування в таких напрямках графічного дизайну, як «інтернаціональний стиль» дизайну піктограм і «шрифтовий експресіонізм». 7. Матеріали дисертації відкривають перспективи подальшого наукового дослідження: пошук нових тенденцій формоутворення акцидентного шрифту; використання його в засобах візуальної комунікації; визначення ролі акцидентного шрифту в українській «національній моделі» графічного дизайну; вплив новітніх комп'ютерних технологій на процес формоутворення акцидентного шрифту. |