Анотація до роботи:
Поліщук О.Б. Художній діалог автора і персонажа в новітній українській прозі (90-ті роки ХХ ст.). – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.01.01 – українська література. – Інститут літератури ім. Т.Г.Шевченка НАН України. – Київ, 2004. Дисертацію присвячено аналітичному дослідженню проблеми функціональних особливостей художнього діалогу автора та персонажа в сучасному прозовому творі. В результаті проведеного дослідження виділено дві найхарактерніші тенденції співвідношення автора й персонажа, що відрізняються специфікою втілення у тексті авторської позиції. Особливості функцій автора та персонажа в романах Ю.Андруховича, Ю.Іздрика, В.Кожелянка обумовлюється ігровою природою постмодернізму: авторська особистість, особистість персонажа стирається, нівелюється. Художній діалог автора і персонажа в українській постмодерній прозі розкривається у ставленні “автора-гравця” до персонажа, що функціонує у тексті як засіб авторської гри з атрибутами постколоніального буття, стереотипами, штампами суспільної свідомості, колоніальними ідеологемами, міфологемами, відомими явищами української і світової культури, літератури, мистецтва. Детально з’ясовується функціональність авторського “Я” у творах з однозначною суб’єктивною позицією (проза Є.Пашковського, Г.Пагутяк, О.Забужко), в якій спостерігається послідовна активізація суб’єктивного начала на тлі нівеляції особистості персонажа. Дослідження української новітньої прози 90-х років ХХ ст. під кутом зору проблеми художнього діалогу автора й персонажа випрозорює індивідуальну стилістичну палітру творчості кожного з розглянутих сучасних прозаїків зокрема і посутньо з’ясовує специфіку сучасної прози в цілому. |