Анотація до роботи:
Павленко В.В. Художні функції автора та читача у творах Дж.Барта та Д.Бартелма 1950-1970-х рр.: конвенції та новаторство. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.01.04 – література зарубіжних країн. – Дніпропетровський національний університет, 2003. У дисертації досліджуються художні функції автора та читача у творах відомих письменників-постмодерністів Джона Барта та Дональда Бартелма. У літературі постмодернізму відбувається радикальна зміна статусу й функціонування всіх елементів тріади – автора, тексту і читача. “Смерть автора” в постмодерністській практиці виразилась у займанні їм позиції принципового самовідсторонення. Автор-постмодерніст подає свою позицію у завуальованій формі, він віддає перевагу непрямому, алегоричному вираженню своєї думки, робить все залежне від себе, щоб його голос загубився у гулі багатьох інших голосів, які він відтворює. Таким чином автор намагається залучити читача до процесу написання твору, проговорюючи його, як це робить Дж.Барт, або, як Д.Бартелм, “відтворює” події таким чином, що створює ефект безпосередньої читацької присутності подіям. Дж.Барта та Д.Бартелм начебто знайшли у своїх творах шлях звільнення читацької свідомості, нові форми оповіді й контакту з читачем, змоделювали основні риси функціонування принципово нових типів оповіді. Тексти письменників свідчать про характерне для сучасної культурної ситуації намагання нелінійного мислення подолати опір традиційного письма. І хоча сучасні компґютерні технології вже вирішили це завдання, створивши гіперреальність, компґютерний гіпертекст не є й не буде єдиною формою твору, де читач є абсолютно незалежним від автора. Тексти Дж.Барта й Д.Бартелма демонструють бажання письменників прорватись у багатомірний текстовий простір засобами писемної мови і втілити у життя новий текст, функціонуючий як відкрита структура, що сама породжує зміст. Дослідження художніх функцій автора та читача у творах Дж.Барта та Д.Бартелма відкриває перспективи осмислення естетики американського літературного постмодернізму середини ХХ ст. |