Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Теорія та історія культури


60. Тарасова Оксана Олексіївна. Історико-культурна еволюція артикуляційного комплексу (на прикладі вокальних циклів ХІХ-ХХ сторіч): дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.01 / Харківська держ. академія культури. - Х., 2004.



Анотація до роботи:

Тарасова О. О. Історико-культурна еволюція артикуляційного комплексу (на прикладі вокальних циклів ХІХ-ХХ сторіч). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.01 – теорія та історія культури. – Харківська державна академія культури. – Харків, 2004.

Дисертація присвячена проблемам артикуляції у музичному мистецтві. Створено цілісну теоретико-культурологічну концепцію артикуляційного комплексу (АК), яка ґрунтується на засадах антропоцентризму і містить теоретичну концепцію АК як культурного феномену та історичну концепцію генезису та еволюції АК у камерно-вокальних циклах композиторів ХІХ-ХХ ст.

Виявлено семантико-культурологічну специфіку АК як репрезентанта картини світу композиторів ХІХ-ХХ ст. Визначено роль АК у відбитті глобальних змін художніх стилів, історичних концепцій людини, загалом світоглядного вектора в культурі через кодування композиторами у музичному тексті певних концепцій рухової активності, пов’язаних з процесами інтерпретації та комунікації.

Поновлено понятійний апарат музикознавства шляхом термінологічного аналізу поняття “артикуляція”, введення до наукового обігу понять “артикуляційний комплекс”, “первинний код АК”, “артикуляційний контрапункт”, “артикуляційний резонанс” тощо.

Здійснено історичну періодизацію процесу еволюції АК у камерно-вокальних циклах, надано загальну характеристику його основних етапів.

Визначено новий статус АК як композиційного засобу та одного з основних чинників стильо- та формоутворення у музичному мистецтві ХХ ст. Виявлено структуру АК та його основні функції (світоглядну, семантичну, композиційну, комунікативно-психологічну, стильову) у камерно-вокальних циклах ХІХ-ХХ ст.

Важливим результатом дисертації є створення методології дослідження камерно-вокальних творів шляхом виявлення семантичної специфіки їх АК. На основі даної методології здійснено аналіз циклів Бетховена, Шумана, Веберна, Сильвестрова, які репрезентують класицистську, романтичну, модерністську, постмодерністську картини світу.

Публікації автора:

  1. Тарасова О. О. Роль артикуляції в камерно-вокальній музиці ХХ ст. (на прикладі “Тихих песен” В. Сильвестрова) // Культура України: Зб. наук. пр. Вип. 11. Мистецтвознавство. Філософія / Харк. держ. акад. культури; Відп. ред. М. В. Дяченко. – Х.: ХДАК, 2003. – С. 95 – 103.

  2. Тарасова О. А. Артикуляционные конструкции Антона Веберна // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті / Під заг. ред. Н. Є. Трегуб. – Х: ХДАДМ, 2003. – №1-2. – С. 40 – 42.

  3. Тарасова О. О. Деякі ознаки артикуляційного почерку Л. ван Бетховена (вокальний цикл “До далекої улюбленої”) // Культура України: Зб. наук. пр. Вип. 12. Філософія культури. Мистецтвознавство / Харк. держ. акад. культури; Відп. ред. М. В. Дяченко. – Х.: ХДАК, 2003. – С. 206 – 215.

  4. Тарасова О. А. Артикуляционный комплекс как фактор типологизации вокальных стилей ХХ в. // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті / Під заг. ред. Н. Є. Трегуб. – Х.: ХДАДМ, 2003 – 2004. – № 5-6 (2003) – 3-4 (2004). – С. 7 – 9.

  5. Тарасова О.А. Загадки артикуляции Бетховена (фрагмент Сонаты ор. 110) // Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття: Матеріали конф. молодих науковців, 17-19 квіт. 2002 р. / Відп. ред. І. В. Щербіна. – Х.: ХДАК, 2002. – С. 60 – 61.

  6. Тарасова О. О. Роль артикуляції в камерно-вокальній музиці ХХ ст. (на прикладі “Тихих песен” В. Сильвестрова) // Духовна культура в інформаційному суспільстві: Матеріали міжнар. наук.-теор. конф. / Під ред. проф. В. М. Шейка, проф. М. В. Дяченка, доц. І. О. Давидової. – Х.: ХДАК, 2002. – С. 159 – 160.

  7. Тарасова О. А. Черты артикуляционного комплекса вокальных циклов эпохи романтизма. // Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття: Матеріали наук. конф. молодих учених, 16-18 квіт. 2003 р. / Харк. держ. акад. культури; Відп. ред. І. В. Щербіна. – Х.: ХДАК, 2003. – С. 84 – 85.

8. Тарасова О. А. Становление системы графической фиксации исполнительских средств музыкальной выразительности // Інформаційно-культурологічна та мистецька освіта: стан і перспективи: Матеріали міжнар. наук. конф. / Харк. держ. акад. культури; Під ред. проф. В. М. Шейка, проф. М. В. Дяченка, канд. пед. наук С. В. Сищенко. – Х.: ХДАК, 2004. – С. 217 – 219.