Анотація до роботи:
Скринник З.Е. Гроші як соціокультурний феномен у вимірах практичної філософії. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. Львівський національний університет імені Івана Франка. – Львів, 2005. У дисертації запропоновано нове теоретичне вирішення важливої наукової проблеми – висунуто цілісну авторську концепцію соціально-культурної сутності феномена грошей. Виявлено соціокультурні механізми, через які монетарні відносини спричинюють тоталізацію інструментальної раціональності в життєвому світі людини та передумови, за яких можливо протистояти такій тоталізації у процесі ринкової трансформації в Україні. З’ясовано соціальну природу культурного феномена грошей як медіума соціальних комунікацій. Проаналізовано особливості узагальнення, абстрагування та ідеалізації в процесі історичної еволюції грошей як спеціалізованої мови. Виявлено причини та наслідки перетворення метамови грошей у специфічну матрицю культурної реальності, її вплив на розвиток та утвердження раціональності у соціальному житті. На цій основі розкрито роль грошей у процесі системної колонізації життєвого світу людини в добу Модерну. Окреслено коло методологічних проблем, що вимагають поглиблення взаємодії філософського та економічного знання. Досліджено місце та роль феномена грошей у системі соціальних та індивідуальних цінностей. Проаналізовано передумови еволюції «людини економічної» у напрямку до «людини етичної». Аргументовано, що єдиною соціальною силою, що протистоїть інструментальній раціональності монетарних кодів, є організована воля громадянського суспільства. Визначено соціальну природу грошей: це ті фінансові важелі, які держава, реалізуючи суспільний вибір, використовує для надання економіці соціального спрямування. |