Результати здійсненого дослідження розкривають особливості виникнення та розвитку традиційних форм українського співоцтва й уможливлюють зробити такі наукові висновки: 1. У світовій культурі явище традиційного співоцтва постає універсальним для багатьох народів феноменом з характерними взаєподібними рисами і закономірностями виникнення й розвитку. Являючи собою поліструктурну і поліфункційну етносоціокультурну систему, традиційне співоцтво багатокомпонентно впливало на суспільство і стало важливою ланкою у розвитку національних культур. 2. Виникнення в національних культурах інституту традиційного співоцтва зумовлено психофізіологічними особливостями людини, специфікою становлення співу і співотворчості як еволюційних похідних “другої сигнальної системи” homo sapiens, культурними запитами, духовними й естетичними потребами, суспільною необхідністю вирізнення усунутих від матеріального виробництва осіб, які виконували функції збереження і творення духовних цінностей, взірців музичного і поетичного надбання, носіїв важливих символів самобутності народів. Такими носіями були співці – традиційні професійні виконавці ексклюзивних світських і релігійних жанрів, які відзначалися особливим світоглядом, специфічним способом життя та самоорганізації. 3. Природа соціального і духовного життя давніх українців спонукала до виникнення в середовищі волхвів у дохристиянський період ритуальних співців, які в добу середньовіччя на тлі християнізації під впливом народного, церковного і аристократичного культурних середовищ розвинулися в автономні групи народних світських (скоморохи), народних парарелігійних незрячих жбраючих (кощунники, старці, згодом – кобзарі, лірники і стихівничі) і аристократичних (двірських) співців. Маючи власні ідентифікаційні ознаки, кожна з груп спеціалізовано задовольняла запити певних суспільних верств і прошарків. 4. Незважаючи на спільне походження і синхронні періоди становлення, різновиди традиційного українського співоцтва історично розвивалися паралельно і відносно незалежно одна від одної (ламінарно), механічної заміни однієї групи іншою в загальному історичному процесі не відбувалося, характер стосунків між групами співців у цілому відзначався позитивною взаємодією. 5. Особливості самоорганізації, системи цінностей, звичаїв, норм і правил поведінки, а також наявність власних мов (професійних сленгів) дає підстави говорити про творення деякими різновидами співоцтва окремих субкультур, що розвивалися в динамічній взаємодії в межах домінуючої культури. Зокрема, незрячі парарелігійні співці утворили власну сталу субкультуру з характерною знаково-символічною системою, духовними цінностями, неписаними законами і традиціями, укладеними в сакральних переказах співців – т. зв. дванадцяти “Вустинських книгах (статутах)”. На відміну від груп парарелігійних співців субкультури світських виконавців були нестійкими і змінювалися залежно від світоглядових і культурних засад верств, до яких вони належали; нерідко мистецтво світських професійних і аматорських співців було частиною інших субкультур (приміром, “козацької” у XVI-XVIII ст., або “шляхетсько-козацької” на початку ХІХ ст.). 6. Одночасно і паралельно з явищем традиційного співоцтва в середовищах аристократії, церковних служителів, військових, інтелігенції та ін. існувало аматорське музикування на співоцьких інструментах, що в культурному просторі суспільства займало окрему сферу й у порівнянні з професійним співоцтвом мало свої певні властивості, специфіку і напрямок розвитку. Характерними рисами такого музикування були виразне громадянське спрямування, патріотична орієнтація, використання атрибутів інших субкультур, імітація традиційного співоцтва, здатність переростати в окремі, відмінні від традиційно-співоцьких напрямки професійного виконавства, зокрема в бандурництво як окреме мистецьке явище. 7. У ХІХ-ХХ ст. на Україні простежується існування двох культурних феноменів, пов’язаних із виконавською практикою на співоцьких інструментах. Перший (кобзарство) утворювали традиційні парарелігійні співці – незрячі кобзарі, лірники і стихівничі, другий (бандурництво) – зрячі аматори виконавства на бандурі, переважно інтелігентського походження. Допущені в публіцистиці початку ХХ ст. помилки в трактуванні бандуристів-аматорів як прямих спадкоємців традиційних співців, призвели до змішування, а часом і ототожнення явища кобзарства і бандурного музикування, виникнення ряду термінологічних і понятійних неузгодженостей у дослідницьких парадигмах. 8. Між традиційними співцями й аматорами співоцького виконавства існували динамічні стосунки і різноманітні форми співпраці, що виявлялися, зокрема у взаємному навчанні, спільній творчості та мистецькому взаємообміні. Аматори-бандуристи частково перейняли набутки автентичного кобзарського мистецтва і розвинули бандурне виконавство до високого професійно-академічного рівня. 9. У зв’язку з тим, що традиційні співці й аматори бандурного музикування відігравали роль своєрідного чинника внутрішньої протидії суспільства тоталітаризму, колоніальні режими в Україні застосовували до них різноманітні репресивні заходи, що набули особливо жорстоких форм у 20-40 рр. ХХ ст. Показано, що запроваджена на той час система послідовних і юридично вивірених заходів була спрямована на повне знищення традиційного співоцтва і профанування культурної та суспільної ролі бандурництва. 10. Історичні, соціальні та культурні особливості Слобідщини сприяли становленню на цій території традиційного співоцтва і культивуванню різновидів музикування на співоцьких інструментах, їх пасіонарному розвитку і утвердженню протягом ХІХ - початку ХХ ст. на Харківщині потужних співоцьких центрів, виробленню характерних особливостей виконавства на бандурі та лірі. Взаємодія між кобзарством і бандурництвом на Слобідщині призвела до створення високомистецької виконавської школи гри на бандурі (т. зв. “харківська школа”) і започаткування новітніх перспективних напрямків бандурного виконавства. 11. Мистецький, філософський і раціонально-практичні набутки українського традиційного співоцтва віртуально впливають на розвиток сучасних різновидів народно-інструментального музикування і знаходять своє втілення у творчих ініціативах інтелектуалів. На тлі сучасних процесів т. зв. культурної глобалізації відроджуване музикування на традиційних співоцьких інструментах є дієвим засобом мистецького виховання суспільства, особливо молоді. 12. Зважаючи на унікальну поліфункціональну роль традиційного співоцтва в розвитку культури і громадянського суспільства України, доцільним є виокремити відгалуження наукової дисципліни, яка б інтеґрувала досягнення кобзарознавства та лірництвознавства і комплексно досліджувала окремі різновиди національного співоцтва в контексті національних і світових історико-культурних процесів. |