У процесі дослідження здійснено теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення проблеми формування творчого мислення студентів художньо-педагогічних факультетів, що виявляється у необхідності обґрунтування та експериментальної перевірки методики формування досліджуваної якості у процесі вивчення курсу основ композиції. Результати дослідження підтвердили ефективність запропонованої методики і дозволили зробити такі висновки: На основі узагальнення результатів теоретичного аналізу філософських, психолого-педагогічних та мистецтвознавчих досліджень встановлено, що творче мислення є інтегративним психічним процесом створення суб’єктивно нового продукту у пізнанні світу. Творче мислення майбутнього вчителя образотворчого мистецтва можна визначити як процес творчої пізнавальної діяльності, що характеризується поєднанням раціонально-логічних та чуттєво-образних елементів, базується на розвинутих уміннях художнього сприйняття дійсності і має спрямування на динамічний пошук оптимальних педагогічних рішень. Проведений аналіз уможливив представити творче мислення майбутніх учителів образотворчого мистецтва як поєднання інваріантних, незалежних від профілю підготовки, та варіативних, що враховують специфіку майбутньої професії, складових. У контексті даного дослідження визначено, що творче мислення студента має формуватись у процесі активної творчої навчальної діяльності на основі застосування особистісно орієнтованої технології. Доведено, що значущим фактором формування творчого мислення є систематизована композиційна підготовка студентів. Композиція є синтетичною дисципліною, орієнтованою на творчу художню та пізнавальну діяльність. Програма курсу основ композиції надає культурологічні, історичні, теоретичні образотворчі знання та формує універсальні практичні та аналітичні художні вміння, що дозволяє застосовувати композицію як дійовий навчально-виховний засіб формування творчого мислення студентів. Визначено структурні компоненти творчого мислення майбутніх учителів образотворчого мистецтва: композиційний, навчальний та професійний. Змістові параметри визначених компонентів є критеріями сформованості творчого мислення студентів. Відповідно до визначених критеріїв у майбутніх учителів образотворчого мистецтва зафіксовано три рівні творчого мислення: високий, середній, низький. Встановлено, що значна частина студентів перших курсів має низький рівень розвитку творчого мислення. Розроблено та експериментально перевірено методику формування творчого мислення студентів. В її основу покладено взаємодію різних засобів педагогічного впливу: естетична організація середовища, проблемні форми проведення занять, варіативна система виконання завдань, максимальне врахування індивідуальних схильностей та рівнів образотворчої підготовленості студентів, діалогове спілкування, активізація самостійної пошукової роботи студентів, створення позитивної емоційної атмосфери на заняттях, завдання з елементами наукового дослідження, колективне обговорення проблеми, стимулювання уяви і фантазії. Використання цих засобів здійснювалось за допомогою відповідно згрупованих методів, а їх впровадження сприяло формуванню всіх компонентів творчого мислення. Експериментально доведено, що ефективність формування творчого мислення студентів у процесі вивчення курсу композиції забезпечується дотриманням таких взаємопов’язаних педагогічних умов: відбір і систематизація теоретичного матеріалу з композиції у культурно-історичному та мистецтвознавчому аспектах; інтеграція художніх та педагогічних знань та вмінь у завданнях творчого характеру, орієнтованих на майбутню професійну діяльність; застосування у навчальному процесі ефективних засобів педагогічного впливу на творчий розвиток майбутніх учителів; мотиваційне забезпечення творчої навчально-пізнавальної діяльності студентів. Аналіз даних проведеного експерименту підтвердив результативність поетапного формування творчого мислення студентів. Кожен етап (навчально-операційний та професійно-синтезуючий) характеризувався певними цілями і завданнями, особливостями змісту, відповідними методами організації навчально-творчої діяльності студентів: формування навичок творчої навчальної діяльності, складання індивідуальної системи композиційних знань та умінь, стимулювання позитивної мотивації у навчанні (І етап); активне формування цілісної системи творчого мислення студентів на основі поглибленої композиційної підготовки та чіткої орієнтації на майбутню педагогічну діяльність (ІІ етап). Аналіз даних проведеного експерименту підтвердив результативність формування творчого мислення студентів. Таким чином, результати дослідження дають підстави вважати, що гіпотеза і вихідна методологія є правильними, визначені завдання реалізовані, мета досягнута, сукупність одержаних наукових результатів має важливе значення для підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Проблема формування творчого мислення майбутніх учителів образотворчого мистецтва не обмежується цим дослідженням. Численні аспекти даної проблеми потребують свого подальшого дослідження і вирішення. Серед них: з’ясування можливостей формування творчого мислення особистості засобами інших видів художньої діяльності; розвиток творчих професійних здібностей у процесі вивчення мистецьких дисциплін; підготовка майбутніх учителів до керівництва творчою художньою діяльністю школярів. Основний зміст дослідження відображено в таких публікаціях автора: 1. Кайдановська О.О. Про необхідність курсу “Педагогічний малюнок” у системі підготовки вчителя // Проблеми загальної і професійної педагогіки: Збірник наукових праць // Проблеми сучасного мистецтва і культури. – Харків: Книж. видавн. ”Каравела”, 2000. – С. 124-129. 2. Кайдановська О.О. Значення емоцій у формуванні художньо-творчих здібностей студентів // Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: Збірник наукових праць / Ред. кол. Гузій Н.В. (відп. ред.) та інші. – К., НПУ, 2000. – Вип. 4. – С. 51-58. 3. Кайдановська О.О. Уява як компонент творчої діяльності вчителя // Збірник наукових праць. Вісник Полтавського державного педагогічного університету ім. В.Г.Короленка. – Випуск 6 (14). – Полтава, 2000. – Серія “Педагогічні науки”. – С. 117-126. 4. Кайдановська О.О. Сучасні педагогічні технології у мистецькій освіті // ІМІДЖ сучасного педагога. – 2001. – № 3-4. – С. 77-81. 5. Кайдановська О.О. Експериментальне дослідження творчого мислення студентів // Збірник наукових праць Полтавського державного педагогічного університету ім. В.Г.Короленка. – Випуск 6/7 (20/21). – Полтава, 2001. – Серія “Педагогічні науки”. - С. 279-286. 6. Кайдановська О.О. Комплекс професійних здібностей викладача вищого закладу освіти // Збірник наукових праць Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г.Короленка. - Випуск 5/6 (26/27). – Полтава, 2002. – Серія “Педагогічні науки”. – С. 171-178. 7. Кайдановська О.О. Методи контролю за рівнем художньо-аналітичних умінь студентів // Наука і сучасність. Збірник наукових праць Національного педагогічно-го університету імені М.П.Драгоманова. – К.: Логос, 2002. – Том ХХХV. – С.67-77. 8. Кайдановська О.О. Проблеми створення навчально-творчого шкільного середовища // Теорія і методика мистецької освіти: Збірник наукових праць / Ред. колегія О.П.Щолокова та інші / - К.: НПУ, 2002. – Вип.3. – С. 118-125. 9. Кайдановська О.О. Первинні положення теорії композиції // Наукові записки психолого-педагогічного факультету: Збірник статей у 3-х частинах. Частина III. – Полтава: ПДПІ, 1997. .– С. 91-97. 10. Кайдановська О.О. Роль творчого мислення у формуванні особистості майбутнього педагога // Формування національної культури молоді засобами народного мистецтва у контексті творчої спадщини В.М.Верховинця: Збірник наукових праць. – Полтава: Видання Полтавського державного педагогічного інституту ім. В.Г.Короленка, 1999 – С. 202-207. 11. Кайдановська О.О. Роль педагогічного малювання в системі підготовки вчителя // Професійно-педагогічна підготовка вчителя початкових класів: Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. м. Полтава, 1 – 3 березня 2000 року. – Полтава: ПДПУ, 2000. – С. 200-203. 12. Кайдановська О.О. Сучасне мистецтво у змісті підготовки вчителя образотворчого мистецтва // Зміст загальної середньої образотворчої освіти і підготовка вчителів образотворчого мистецтва (Всеукраїнська науково-практична конференція); Редкол.: Рудницька О.П. та ін. – Київ, 2000.–Частина І. – С.22-29. 13. Кайдановська О.О. Розвиток художнього сприйняття у майбутніх вчителів образотворчого мистецтва // Підготовка педагогічних кадрів до роботи в умовах нової структури і змісту початкової освіти: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, Полтава, 23-25 квітня 2001р. / Полтавський державний педагогічний університет імені В.Г.Короленка. – Полтава: ПДПУ, 2001. – С. 158-159. 14. Кайдановська О.О. Художній образ у системі творчого мислення // Людина у світі духовної культури: Матеріали Міжнародної наукової конференції 17.V - 18.V. – Київ, 2002. - Частина 3. – С.5-7. 15. Кайдановська О.О. Методичні рекомендації до курсу “Основи композиції”: Творчі практичні завдання. – Полтава: Плюс, 2002. – 56 с. 16. Кайдановська О.О. Основи композиції: Програма курсу для спеціальності 7.010103 “Педагогіка і методика середньої освіти. Образотворче мистецтво”. – Полтава: Плюс, 2002. – 18 с. |