Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Коваль Олена Віталіївна. Формування музичних здібностей молодших школярів на уроках музики: Дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Ніжинський держ. педагогічний ун-т ім. Миколи Гоголя. - К., 2002. - 251арк. - Бібліогр.: арк. 174-194.



Анотація до роботи:

Коваль О.В. Формування музичних здібностей молодших школярів на уроках музики. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання музики і музичного виховання. – Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Київ, 2002.

Дисертацію присвячено проблемі формування музичних здібностей молодших школярів на уроках музики. Здійснено аналіз базових понять дослідження, визначено теоретичну й методологічну основу формування музичних здібностей та узагальнено ідеї основних концепцій музичної освіти щодо їх розвитку.

Визначено критерії та рівні сформованості музичних здібностей, удосконалено методику їх діагностики в учнів початкових класів. Теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено методику цілісного формування музично-слухових, музично-естетичних здібностей та здібностей до музичної діяльності в умовах загальноосвітньої школи.

У дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення проблеми розвитку музичності молодших школярів, що виявилося у теоретичному обґрунтування та експериментальній перевірці методики цілісного формування музично-слухових, музично-естетичних здібностей та здібностей до музичної діяльності на уроках музики у початковій загальноосвітній школі.

  1. Формування та розвиток музичних здібностей молодших школярів є важливою проблемою музичної педагогіки й одним з її головних пріоритетів, що відображено у найвагоміших здобутках педагогічної науки і практики ХХ століття. Сучасний стан вивчення музичних здібностей можна охарактеризувати як етап пошуку таких шляхів і методів, які б давали змогу розкривати і розвивати здібності кожної дитини.

  2. Дослідження підтвердило ефективність цілісного формування музичних здібностей, основаного на педагогічних впливах, які забезпечують динамічний розвиток усіх структурних компонентів музично-слухових, музично-естетичних здібностей та здібностей до музичної діяльності; індивідуально-типологічному та особистісно-зорієнтованому підходах; організації змістовної музично-творчої діяльності дітей, схваленні їх найменших досягнень; створенні умов для творчої самореалізації особистості.

  3. На основі аналізу й узагальнення ідей основних концепцій музичної освіти щодо розвитку музичних здібностей, проведеного експериментального дослідження доведено, що формування музичних здібностей дітей відбувається шляхом їх залучення до активної музично-творчої діяльності, опори на національний фольклор; розвитку художньо-образної уяви, організації різноманітної художньо-змістовної та емоційно наповненої діяльності на уроці й поєднання в єдиний комплекс основних її видів, що активізує моторику, емоційну сферу дітей, сприяє вивільненню фантазії та творчої енергії, музично-творчому самовиявленню та самоствердженню.

  4. Процес формування музичних здібностей ґрунтується на педагогічній моделі, яка включає визначення мети (розвиток музичних здібностей як основи формування музичної культури особистості); завдань (формування музично-слухових, музично-естетичних здібностей, здібностей до музичної діяльності, як єдиного синкретичного комплексу); змісту (система музичних знань, досвід музичної діяльності та емоційно-оцінного ставлення до творів музичного мистецтва, власна музично-творча діяльність як результат задоволення потреб і бажань музично-образного самовираження); засобів (високохудожні твори та доцільний допоміжний музично-дидактичний матеріал); педагогічних впливів (сучасні педагогічні технології, оптимально організована музично-навчальна діяльність); методів (ігрові та навчальні методи, методи активізації музичної діяльності, методи створення пошукових ситуацій тощо); форм навчання (колективна, групова, індивідуальна); критеріїв визначення рівнів сформованості музичних здібностей.

  5. Розроблені критерії та показники рівнів сформованості музичних здібностей молодших школярів дозволяють адекватно оцінювати ефективність процесу формування музичних здібностей на уроках музики. Такими критеріями є: емоційний і пластичний відгук на музику, вияв слухової уваги, виразне виконання твору, вибірковість музичних інтересів і музичних бажань, емоційна захопленість різноманітною музичною діяльністю (сприймання, виконання, творчість), усвідомлення зв’язків музики з життям, оригінальність суджень про музику, уміння аналізувати й інтерпретувати твір, вияв ціннісного ставлення до музичних творів.

  6. Встановлено, що застосування удосконаленої методики діагностики музично-слухових, музично-естетичних здібностей та здібностей до музичної діяльності, яка полягає в узагальненні й адаптації авторських методик Л.Горюнової, Ф.Ландіна, С.Науменко, Г.Ревеша, розробці спеціальних завдань і способів їх виконання, дає можливість виявляти рівні розвитку структурних компонентів означених здібностей, їх поєднання в окремих учнів, що забезпечує вчителя повнотою інформації про стан музичного розвитку дітей.

  7. Експериментально доведено, що ефективність процесу формування музичних здібностей забезпечується за таких умов: а) інформованості вчителя про стан розвитку музичних здібностей кожного учня зокрема і класу в цілому; б) цілісного формування музично-слухових, музично-естетичних здібностей та здібностей до музичної діяльності; в) залучення учнів до такої музичної діяльності на уроці, яка вимагає вияву означених здібностей у комплексі; г) індивідуально-типологічного підходу до формування музичних здібностей дітей. Створення цих умов ми розглядаємо як основу процесу формування музичних здібностей.

  8. Дисертаційне дослідження довело можливість успішного формування музичних здібностей молодших школярів на уроках музики в загальноосвітніх школах. Використання чинних програм з музики, в яких реалізовано концепцію музичного виховання школярів на основі української національної культури, надає широкі можливості для залучення дітей до активної музично-творчої діяльності, сприяє ефективній реалізації завдань сучасної школи щодо формування й розвитку музичних здібностей учнів.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування та розвитку музичності. Предметом наукового пошуку можуть стати: питання впливу цілісного формування музично-слухових, музично-естетичних здібностей та здібностей до музичної діяльності на загальний музичний розвиток учнів; закономірності формування музичних здібностей; педагогічне осмислення ідей індивідуально-типологічного підходу до учнів на уроках музики.

Публікації автора:

        1. Коваль О. Діагностика рівня розвитку музичних здібностей першокласників-шестиліток // Наукові записки Ніжинського державного педагогічного інституту ім. М.В.Гоголя: Психолого-педагогічні науки. – Ніжин: НДПІ, 1997. – С.60-64.

        2. Коваль О. До питання методології розвитку музичних здібностей школярів у навчальній діяльності // Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету ім. Миколи Гоголя. – Ніжин: НДПУ, 1998. – С.127-130.

        3. Коваль О. Проблема розвитку музично-творчих здібностей дітей у працях Е.Башич, М.Монтессорі, А.Арісменді // Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету ім. Миколи Гоголя. – Ніжин: НДПУ, 1999. – Ч. 1. – С.51-54.

        4. Коваль О. Формування музично-естетичних здібностей першокласників як педагогічна проблема // Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету ім. Миколи Гоголя. – Ніжин: НДПУ, 1999. – Ч. 2. – С.99-102.

        5. Коваль О. Питання розвитку музичних здібностей дітей у педагогічних працях М.Д.Леонтовича, К.Г.Стеценка // Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету ім. Миколи Гоголя. – Ніжин: НДПУ, 1999. – Ч. 3. – С.136-140.

        6. Коваль О. Формування музичних здібностей молодших школярів на уроках музики // Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету ім. Миколи Гоголя. – Ніжин: НДПУ, 2001. – Ч. 2. – С.68-71.

        7. Коваль О. Музичний фольклор у розвитку творчих здібностей молодших школярів // Художня освіта і проблеми виховання молоді: Зб.ст.
          – К.: ІЗМН, 1997. – С.64-68.

        8. Коваль О. Проблеми розвитку музичних здібностей учнів у педагогічній спадщині М.Леонтовича // Музично-педагогічна і творча діяльність М.Леонтовича в контексті відродження національної освіти та культури. Наукові доповіді першої Всеукраїнської науково-теоретичної конференції. Кам’янець-Подільський державний педагогічний університет. - Кам’янець-Подільський: ПП ХВ ім. В.Гагенмейстера. – 1997. – С.53-57.

        9. Коваль О. Проблема формування музичних здібностей дітей в українській педагогіці першої половини ХХ століття // Освіта і виховання в Польщі і Україні (ХІХ-ХХ ст.). Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – Ніжин, НДПУ, 1998. – Ч. 2. – С.58-62.