У Висновках визначені основні наукові результати дослідження, окреслені перспективи їх практичного використання і подальшої теоретичної розробки. 1. Уперше в історії вітчизняної музикознавчої науки проведене музично-культурологічне дослідження феномена П. Н. Толстякова, творча постать якого в результаті належності до плеяди „розстріляного відродження” була викреслена з українського культурно-історичного простору; простежено джерела та еволюцію композиторської поетики, осмислено художньо-світоглядні орієнтири митця. 2. Здійснена хронологічна атрибуція композиторського фонду П. Н. Толстякова, „мистецтвознавча реабілітація” його композиторської спадщини з позиції сучасного історико-культурного контексту. 3. Набула фактологічного підтвердження архівними матеріалами гіпотеза щодо ідентичності фігур Павла Ниловича Толстякова („петербурзький” Толстяков) та Павла Драгомирова, автора класичного підручника „Сольфеджіо”. 4. Окреслена авторська композиторська інтерпретація духовно-канонічних композицій П. Н. Толстякова як репрезентанта Нового напряму вітчизняної духовної музики кінця ХІХ – початку ХХ ст. 5. Виявлено „неоромантичний контекст” хорової творчості композитора „срібного віку” П. Н. Толстякова на прикладі хорів „Восторг”, „Сосна”, “Девушка пела в церковном хоре” з акцентуванням на спільності художньо-стильової еволюції митця з художньо-естетичним контекстом епохи. 6. Визначено пріоритет П. Н. Толстякова в українському звуковому кінематографі – у створенні оригінальних музичних партитур спеціально до серії фільмів режисера І. Кавалерідзе – „Злива”, „Перекоп”, „Коліївщина”, „Прометей”, що стало відліком ери звукового кіно. Результати роботи мають практичну цінність для подальших досліджень. Крім того вони передбачають продовження музично-культурологічних розвідок на рівні виявлення ментальних засад української пісенно-хорової традиції крізь призму композиторської творчості та відтворення „художньої картини світу” відповідної історичної епохи. Основні положення дисертаційного дослідження викладені в таких публікаціях: 1. Крайнянська В. М. Духовно-музична творчість П. Н. Толстякова: традиції та новації / В. М. Крайнянська // Професійна підготовка та інноваційні процеси в навчально-виховних закладах: Зб. наук. праць. Серія: Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка / За заг. ред. Г. Є. Гребенюка; ред. кол. Н. Л. Бабій, Н. Є. Гребенюк, Т. С. Кравцов, ін. – Харків-Луганськ: Стиль-Іздат, 2004. – С. 123-132. 2. Крайнянська В. М. Невідомі сторінки української музики: штрихи до портрета П. Н. Толстякова / В. М. Крайнянська // Теоретичні та практичні питання культурології: Зб. наук. ст. / Ред. Лащенко А. П., Зінькевич О. С., Мартинюк Т. В. – Мелітополь: Сана, 2003. – Вип. ХІV. – С. 35-49. 3. Крайнянська В. М. Поетика хорової творчості П. Н. Толстякова / В. М. Крайнянська // Культура України: Зб. наук. праць. Серія: Філософія культури. Мистецтвознавство / Відп. ред. М. В. Дяченко. – Х.: ХДАК, 2004. – Вип. 13. – С. 199-210. 4. Крайнянська В. М. Романтизм в українській хоровій музиці 20-х рр. ХХ сторіччя (сутність, особливості періоду) / В. М. Крайнянська // Культура України: Зб. наук. праць. Серія: Філософія культури. Мистецтвознавство / Відп. ред. М. В. Дяченко. – Х.: ХДАК, 2003. – Вип. 12. – С. 141-152. 5. Крайнянська В. М. До питання про романтизм в українській хоровій музиці (перша третина ХХ ст. – 80-90 рр. ХХ ст.) / В. М. Крайнянська // Духовна культура в інформаційному суспільстві: Матеріали міжнародної науково-теоретичної конференції, 24-25 січня 2002 р. / Під ред. проф. В. М. Шейка, проф. М. В. Дяченка, доц. І. О. Давидової. – Х.: ХДАК, 2002. – С. 149. 6. Крайнянська В. М. Мистецька діяльність П. Н. Толстякова в художньому контексті епохи: мистецтвознавча реабілітація / В. М. Крайнянська // Музичне і театральне мистецтво України в дослідженнях молодих мистецтвознавців: Матеріали IV Всеукраїнської науково-творчої конференції, 16-17 березня 2004 р. – Х.: ХДУМ, 2004. – С. 54-55. 7. Крайнянська В. М. Невідомі сторінки української музики: П. Н. Толстяков композитор і диригент / В. М. Крайнянська // Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття: Матеріали конференції молодих науковців, 17-19 квітня 2002 р. / Відп. ред. І. В. Щербіна. – Х.: ХДАК, 2002. – С. 71-72. 8. Крайнянська В. Поетика хорової творчості П. Н. Толстякова / В. М. Крайнянська // Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття: Матеріали наукової конференції молодих учених, 22-23 квітня 2004 р. / Відп. ред. С. В. Сищенко. – Х.: ХДАК, 2004. – С. 113. 9. Крайнянська В. М. Феномен П. Н. Толстякова в контексті української музичноїкультури ХХ сторіччя / В. М. Крайнянська // Музичне і театральне мистецтво України в дослідженнях молодих мистецтвознавців: Матеріали науково-практичної конференції, 16-17 вересня 2005 р. – Х.: ХДУМ, 2005. – С. 36-37. 10. Крайнянська В. М. Романтизм в українській хоровій музиці (сутність, особливості періоду першої третини ХХ ст.) / В. М. Крайнянська // Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття: Матеріали наукової конференції молодих учених, 16-18 квітня 2003 р. / Відп. ред. І. В. Щербіна. – Х. : ХДАК, 2003. – С. 107-108. 11. Крайнянська В. М. Система національної музичної освіти в контексті сучасної культурної парадигми / В. М. Крайнянська // Інформаційно-культурологічна та мистецька освіта: стан та перспективи: Матеріали міжнародної наукової конференції, 12-13 жовтня 2004 р. / Під ред. проф. В. М. Шейка, проф. М. В. Дяченка, канд. пед. наук С. В. Сищенко. – Х.: ХДАК, 2004. – С. 174-175. 12. Крайнянська В. М. Творча діяльність П. Н. Толстякова у контексті соціокультурних процесів першої третини ХХ ст. / В. М. Крайнянська // Соціокультурні комунікації в інформаційному суспільстві: Матеріали міжнародної наукової конференції, 21-22 листопада 2003 р. / Під. ред. проф. В. М. Шейка, проф. М. В. Дяченка, проф. Н. М. Кушнаренко. – Х.: ХДАК, 2003. – С. 208-209. 13. Крайнянська В. П. Н. Толстяков в художньому контексті епохи: шлях до світового визнання / В. М. Крайнянська // Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття: Матеріали наукової конференції молодих учених, 18-20 квітня 2005 р. / Відп. ред. С. В. Сищенко. – Х.: ХДАК, 2005. – С. 132-134. 14. Міхно В. М. Проблема стилю в хоровому виконавстві: хоровий стиль П. Н. Толстякова / В. М. Міхно // Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття: Матеріали науково-теоретичної конференції молодих учених. – Х.: ХДАК, 2006. – С. 146-147. 15. Міхно В. М. Поетика „срібного віку” в хоровій творчості П. Н. Толстякова / В. М. Міхно // Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття: Матеріали науково-теоретичної конференції молодих учених. – Х.: ХДАК, 2006. – С. 157. |