Анотація до роботи:
Харитон І. М. Феномен духовної музики в українській православній традиції. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.11 – релігієзнавство. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2006. Дисертація є першою спробою комплексного філософсько-релігієзнавчого дослідження своєрідного національного феномену – музики українського православ`я. У роботі з`ясовуються природа вітчизняної культової музичної спадщини її призначення, духовна константа, визначальні художньо-функціональні особливості, історичний розвиток і трансформації, що на стикові сакрального й соціокультурного, механізми і сутність їх сугестивного впливу на віруючих, а також осмислення проблематики духовного унікуму в контексті сучасності. Інкорпорація елементів музикологічного рівня осмислення у релігієзнавчий дозволяє авторові аналізувати явище як цілісну систему, поєднуючу його найрізноманітніші складові – філософську, історичну, історіографічну, джерелознавчу, музикологічну та психологічну. Запропонована дисертантом концепція дослідження церковного музичного мистецтва є засобом філософсько-релігієзнавчого осмислення явища на сучасному етапі, відчуженим від масштабу локальної компетенції вузькопрофільних та виключно галузевих студій й трансформованим на рівень соціокультрний, перша спроба якого і представлена в даній роботі. У зв`язку із складністю досліджуваного явища запропонований пошукувачем шлях розв`язання проблеми на філософському рівні її осмислення не може претендувати на єдино правильний і самодостатній, однак мислиться як найоптимальніший у сенсі осягнення надскладного духовного феномену на новому, досі не задіяному рівні. |