Анотація до роботи:
Батовська О.М. Драматургія хорових сцен в операх В.Губаренка /на прикладі „Загибель ескадри, „Пам’ятай мене”, „Вій”, „Згадайте, братія моя”/. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – музичне мистецтво. – Одеська державна музична академія імені А.В. Нежданової, Одеса, 2005. В дисертації розглянуто проблему функціонування вагомої складової оперного спектаклю, - хору в контексті його драматургічного призначення в жанрових різновидах опер В.Губаренка (героїко-романтична музична драма “Загибель ескадри”, лірико-психологічна опера “Пам’ятай мене”, опера-балет “Вій” та опера-ораторія “Згадайте, братія моя). Дається характеристика, визначається зміст та представлено репертуар основних сцен в жанровому та драматургічному напрямках. В дослідженні запропоновано застосувати нову, більш розгалужену класифікацію хорових сцен, яка має шість головних типів (фонова, колористична, репрезентативна, внутрішньо-емоційна, дійова, динамічна) та десять допоміжних, синтетичних, виникаючих у разі суміщення у художньому творі декількох функцій у використанні хорових сцен (репрезентативно-колористична, динамічно-колористична, дійово-динамічна, емоційно-дійова, статична, ілюстративна, ілюстративно-колористична, фоново-репрезентативна, емоційно-колористична, репрезентативно-динамічна). Завдяки її впровадженню в практичний дослід сформульовано концептуальні функції хору в жанровій системі опер В.Губаренка та визначено вплив жанрово-інтонаційної моделі на характер використаних типів хорових сцен (кількісну та якісну залежність типів хору від провідної образно-змістовної сфери). На основі проведеного дослідження висвічуються ключові константи творчого методу В.Губаренка, - функціональне навантаження хору постає в прямій залежності від жанру твору, який і диктує перевагу тих чи інших функцій. |